kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
ظریف در پکن:

اگر قرار باشد برجام ادامه پیدا کند باید منافع مردم ایران تضمین شود

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر قرار باشد برجام ادامه پیدا کند باید منافع مردم ایران هم از برجام تضمین شود.




محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف‌های برجام و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران و در اولین مقصد این سفر، شنبه شب تهران را به مقصد پکن ترک کرد.
ظریف در بدو ورود به پکن گفت: چین از نزدیکترین دوستان جمهوری اسلامی ایران است و امروز من درباره تصمیم‌گیری که ایران قرار است با توجه به نحوه تضمینی که سایر اعضای 1+5 بعد از خروج آمریکا در مورد اجرای برجام و دریافت منافع برجام توسط مردم ایران می‌دهند، صحبت کنم. البته ما با چین همواره روابط خوبی داشتیم، قبل از برجام روابطمان با چین بسیار خوب بود و در دوران برجام چین با فاصله زیادی بهترین شریک تجاری ایران بود.
وی درباره سفرش به مسکو و بروکسل نیز گفت: هر سه کشور مقصد‌های اصلی این سفر هستند. ما سفرمان را با چین و روسیه که همواره در کنار مردم ایران قبل و بعد از تحریم‌ها بودند شروع کردیم و روابط‌مان با چین و روسیه بسیار حساس بوده و بعد از تحریم‌ها بسیار مهم خواهد بود. با اتحادیه اروپا با توجه به اینکه کشورهای اتحادیه بیشترین درخواست را از ایران داشتند که بعد از خارج شدن آمریکا از برجام در این توافق باقی بمانند، باید ببینیم چگونه کشورهای اروپایی می‌خواهند تضمین کنند که منافع ایران از برجام علیرغم خروج آمریکا از‌این توافق حفظ و تامین می‌شود.
وزیر خارجه افزود: مهم‌ترین اقدامات ما گرفتن تضمین است و همانطور‌ که رئیس‌جمهور اعلام کردند برای همه انتخاب‌ها آمادگی داریم، اما اگر قرار باشد برجام ادامه پیدا کند باید منافع مردم ایران هم از برجام تضمین شود.
دیدار با همتای چینی
ظریف بعدازظهر یکشنبه در دیدار با «وانگ یی» همتای چینی خود در پکن ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: برای من بسیار مهم بود سفری که برای گفت‌وگو با اعضای باقیمانده برجام  شکل می‌گیرد را با چین شروع کنم.
وی با بیان اینکه ایران و چین در شرایط دشوار و راحتر همواره دوست نزدیک هم بودند، خاطرنشان کرد: مشارکت جامع راهبردی بین دو کشور که مورد توجه رهبران ایران و چین است، راهنمایی همکاری‌های ما بوده است.
وزیر خارجه افزود: آمریکا با خروج از برجام توازن آن را خدشه‌دار و صریحاً قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد.
به گزارش مهر، در ادامه این دیدار «وانگ یی» ایران را کشوری بسیار مهم و متنفذ خواند و تصریح کرد: چین مایل است روابط راهبردی دو کشور ادامه یابد و ادامه هم خواهد یافت. همکاری با ایران در زمینه‌های اقتصادی رو به پیشرفت است و در سایر زمینه‌های سیاسی، امنیتی و غیره هم به خوبی پیش می‌رود.
ظریف در این سفر فشرده قرار است پس از پکن راهی مسکو شود تا با مقامات روس درباره خروج آمریکا از برجام و آینده آن به گفت‌وگو بپردازد.
وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه نیز به بروکسل می‌رود و در نشستی با حضور وزرای خارجه E3 (فرانسه، آلمان و انگلستان) و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد.
تضمین آلمانی!
«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با روزنامه «بیلد» با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام، مذاکرات با ایران را سخت‌تر کرده است، گفت محافظت از شرکت‌های آلمانی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دشوار است.
ماس افزود: راهکار ساده‌ای برای حفاظت از شرکت‌ها در برابر تمام ریسک‌های تحریم‌های آمریکا نمی‌بینم.
وی با تکرار درخواست «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و دیگر سران اروپایی از ایران برای تن دادن به توافقی جامع‌تر، در اظهارنظری گستاخانه تاکید کرد که این توافق باید شامل «نقش مشکل‌زای ایران در منطقه» نیز باشد.
دیدار با جان‌کری
«جیسون آزبورن» مشاور رسانه‌ای پیشین رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که «جان‌کری» وزیر خارجه دولت سابق این کشور با یک هیئت سه نفره ایرانی در پاریس دیدار داشته است.
آزبورن در صفحه شخصی توئیتر خود ادعا کرد یکی از دوستان او که در نزدیکی میز آنها در رستوران له‌آونیو عکسی را برای او فرستاده و می‌گوید کِری در گفت‌وگو با ایرانی‌ها از «دونالد ترامپ» انتقاد کرد.
بر اساس ادعاهای او، این هیئت ایرانی، یک اکیپ پنج نفره از محافظان امنیتی همراه خود داشتند و با خودروهای دیپلماتیک از آنجا رفتند. مشخص نیست این هیئت ایرانی چه کسانی بودند یا موضوع اصلی رایزنی‌های آنان چه بود.
روال عادی
انجمن اسلامی دانشجویان منطقه بریتانیا در بیانیه‌ای در رابطه با خروج آمریکا از برجام تاکید کرد این اولین بار نیست که آمریکا در اجرای توافقات بین‌المللی بدعهدی می‌کند بلکه قانون‌گریزی و نقض‌عهد به یک روال عادی برای این کشور تبدیل شده است.
در بخشی از این بیانیه آمده است: آمریکا در حالی اتهاماتی بی اساس را در رابطه با فعالیت‌های ایران در منطقه و حمایت دولت ایران از تروریسم مطرح می‌کند که خود و متحدین وهابی و صهیونیستش، بانیان تشکیل گروه‌های تروریستی در منطقه هستند و عامل اصلی نقض حقوق بشر و تجاوزگری به شمار می‌آیند. این موضوع زمانی آشکارتر می‌شود که رئیس‌جمهور آمریکا در مناظرات انتخاباتی خود بارها رقیب انتخاباتی خود را محکوم به تشکیل داعش و حمایت از آن می‌کند. بر همگان واضح است که ناامنی و آشوب در منطقه به یک روش بازاریابی برای آمریکا تبدیل شده است تا زمینه فروش میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات نظامی را به کشورهای منطقه فراهم کند. از سوی دیگر رئیس‌جمهور آمریکا پا را فراتر نهاده و به بهانه باقی ماندن و حضور نظامی برای تأمین امنیت در منطقه و مواردی همچون خروج از برجام، به دوشیدن هر چه بیشتر برخی کشورهای منطقه می‌پردازد.