kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹
نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران در گفت‌وگو با کیهان مطرح کرد

سیاست یک بام و دو هوای عربستان و امارات در انتقال سفارت آمریکا به قدس

بیت‌المقدس هزاران سال، پایتخت فلسطین بوده و همیشه هم خواهد بود و این موضوع برای همه محرز و مشخص است. 70سال ‌اشغال سرزمین فلسطین از سوی صهیونیست‌های غاصب طاقت فلسطینی‌ها را طاق کرده و آنان را به ستوه آورده است. امروزه در بسیاری از کشورها حتی در خود سرزمین‌های ‌اشغالی علیه این رژیم تظاهرات می‌شود چرا که همه دنیا متوجه شده‌اند، رژیم صهیونیستی برپایه جنایتکار تاسیس شده و برای رسیدن به اهداف خود حتی به یهودیان نیز رحم نمی‌کند.
توطئه انتقال سفارت آمریکا به قدس و مقدمه چینی رژیم غاصب با کمک آمریکا برای تصاحب صد در صدی این شهر مقدس با مخالفت شدید فلسطینی‌ها و کشورهای مختلف همراه شده است. این توطئه قرار است امروز همزمان با تشکیل رژیم جعلی اسرائیل صورت بگیرد. اینکه واکنش مقاومت فلسطین به این واقعه چگونه خواهد بود، محور گفت‌و‌گوی کوتاه کیهان با «ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاداسلامی در ایران است که اینجا می‌خوانید.                                                                سرویس خارجی

* به نظر شما واکنش مردم و گروه‌های مقاومت به انتقال سفارت آمریکا به قدس چگونه خواهد بود؟
مردم فلسطین به رغم اینکه در مناطق مختلف جغرافیایی مانند غزه، کرانه باختری و سرزمین‌های ‌اشغالی زندگی می‌کنند ولی برای راهپیمایی و تظاهرات گسترده در سالروز نکبت (تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی) آماده شده‌اند و این در شرایطی است که رژیم صهیونیستی نیز خود را برای مقابله با تظاهرکنندگان در بالاترین سطوح امنیتی آماده کرده است. هدف این راهپیمایی نشان دادن چهره واقعی اوضاع در فلسطین و همچنین جنایات ضد بشری باندهای صهیونیستی علیه مردم است که با کمک کشورهای بزرگ دنیا به ویژه رژیم جنایتکار انگلیس و پوشش سازمان ملل متحد انجام شده است.
مردم فلسطین می‌خواهند جنایات باندهای صهیونیستی را افشا نمایند، صهیونیست‌هایی که این مردم را از سرزمینشان بیرون راندند. در غزه و کرانه باختری و در خارج از فلسطین نیز مانند سوریه، لبنان و اردن قرار است فعالیت‌هایی انجام شود. اما متاسفانه مواضع حکومت‌های عربی و اسلامی چندان مناسب نیست و حتی در کمترین حد هم نیست.
* نقش برخی از کشورهای عرب همچون عربستان و امارات در این واقعه را چقدر می‌دانید؟
عربستان و امارات از طریق وزارت خارجه در ظاهر این اقدام را محکوم کرده‌اند اما واقعیت این است که ما در عمل از این کشورها چیزی ندیدیم و حتی برخی از کشورهای عربی به محمود عباس رئیس ‌تشکیلات خودگردان فشار آوردند که قرارداد ننگین موسوم به قرن را قبول کند و انتقال سفارت به قدس و پایتختی آن برای اسرائیل را بپذیرد. حتی ولیعهد عربستان فلسطینی‌ها را سرزنش کرده بود که چرا قرارداد قرن را نپذیرفته‌اند و به محمود عباس فشار آورد تا به جای شهر قدس شهر ابودیس را به عنوان پایتخت فلسطین معرفی کند و یا خودمختاری فلسطینی را بپذیرد و دیگر به قدس نیندیشند.
در واقع این دو کشور تمام کنفرانس‌های عربی و اسلامی و حتی اسلامبول را با این کارشان به شکست کشاندند و حضور خودشان در این کنفرانس‌ها بسیار محدود بود و با طرح آمریکا رودررو نشدند. حتی در عربستان خطیبان مساجد از پرداختن به این مسئله منع شدند و ‌اشخاصی مانند خطیب مسجدالاحرام که این چارچوب را نادیده گرفته بود بازخواست شد. به نظر من سیاست‌های این دو کشور (امارات و عربستان) در ماجرای انتقال سفارت آمریکا به قدس، همسو با آمریکاست.