kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۲۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰
اولین پس‌لرزه‌های پیروزی تاریخی حزب‌الله

حریری چندین نهاد را منحل و اعضای حزب را اخراج کرد

نتایج انتخابات لبنان و شکست سنگین جریان غربگرای 14 مارس اولین پس لرزه های خود را نشان داد. سعد حریری که به دلیل نزدیکی به غرب و ارتجاع عرب شکست سنگینی در انتخابات پارلمانی اخیر خورده، دست به برکناری و انحلال برخی افراد و نهادها در حزب متبوعش زده است.





درحالیکه «سعدحریری» نخست‌وزیر لبنان و رهبر حزب المستقبل در انتخابات شکست سختی خورده و یک سوم کرسی‌های خود را از دست داد، در اولین گام «نادرحریری» برادرزاده و رئیس دفترش را برکنار کرد و «محمد مینمین» را به سمت ریاست دفتر نخست‌وزیری برگزید.
دفتر «سعد حریری»، در بیانیه‌اش به دلایل استعفای نادر حریری مدیر دفتر سعد حریری، نخست وزیر لبنان و مرد شماره دو جریان المستقبل اشاره نکرد. نادر پسر بهیه حریری، عمه سعد حریری و نماینده صیدا واقع در جنوب لبنان است. نادر پس از سعد حریری مرد شماره دو جریان المستقبل به شمار می‌آید که به مغز متفکر، برنامه‌ریز و سیاست‌گذار جریان المستقبل شناخته می‌شود. سعد حریری روز شنبه از اصلاحات و تغییرات گسترده‌ در حزبش در پی اینکه حزبش نتوانست پیروزی چشمگیری در انتخابات اخیر داشته باشد، خبر داده بود. در انتخابات اخیر لبنان، جریان المستقبل به رهبری حریری نتوانست نتیجه مطلوب را به دست آورد و ۱۳ کرسی خود را از دست داد و توانست از مجموع ۱۲۸ کرسی تنها ۲۱ کرسی خود را حفظ کند. به همین دلیل نخست وزیر لبنان و رئیس جریان المستقبل تصمیم گرفت «هیئت امور انتخابات» و «ستاد لجستیکی انتخابات» جریان المستقبل را به صورت کلی منحل کند و آن را یک نهاد موقت اعلام کرده تا تصمیماتی را طبق قواعد و قوانین فعالیت سیاسی و سازمانی در این جریان و تکمیل درخواست‌ها و آماده کردن گزارش‌های ارزیابی مفصل اتخاذ کند. حریری همچنین از تمامی هیئت‌های هماهنگی و مراکز خواسته است تا گزارش‌های خود را تکمیل کنند تا اقدامات لازم در مورد آن‌ها اعمال شود. گفتنی است پناه بردن حریری به غرب و کشورهای بدنام عربی به ویژه ماجرای دستگیری و تحقیرشدنش در ریاض در این شکست تاثیر جدی داشت.
این در حالی است که حزب الله و همپیمانانش در یک موفقیت چشمگیر انتخاباتی موفق شدند 67 کرسی از 128کرسی پارلمان را از آن خود کنند.