kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۲۱۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱

نجیب رزاق پس از شکست در انتخابات ممنوع‌الخروج شد

اداره مهاجرت مالزی می‌گوید، نجیب رزاق، نخست‌وزیر شکست‌خورده این کشور در انتخابات و همسرش را ممنوع الخروج کرده است. وی متهم به دریافت رشوه از عربستان است.

ائتلاف جبهه ملی به رهبری «نجیب رزاق» در انتخابات پارلمانی اخیر در مقابل ائتلاف «ماهاتیر محمد» ۹۲ ساله، نخست‌وزیر اسبق مالزی شکست سختی خورد. از زمان شکست نجیب رزاق در این انتخابات گمانه‌زنی‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه نجیب رزاق و همسرش در تلاش هستند تا از کشور فرار کنند چراکه دولت جدید متعهد شده درخصوص رسوایی مالی گسترده‌ای که دست نجیب رزاق نیز به آن آلوده است، تحقیقاتی انجام دهد.
«نجیب رزاق» اوایل صبح روز گذشته طی توییتی اعلام کرده بود، «به یک سفر کوتاه خواهم رفت تا زمانی را با خانواده‌ام که در سال‌های اخیر نتوانستم وقت کافی برایشان بگذارم، صرف کنم...امیدوارم بعد از این دوره نفاق و تفرقه کشور متحد شود. به خاطر تمامی قصورها و‌اشتباهات عذرخواهی می‌کنم و از شما مردم به خاطر اینکه این فرصت را در اختیار من گذاشتید تا بر ملت عالی‌مان رهبری کنم، قدردانی می‌کنم.»
بلافاصله پس از این توییت، وی ممنوع الخروج شد. طبق گزارش‌های منتشر شده، دفتر امور مهاجرت مالزی، «نجیب رزاق» نخست‌وزیر سابق این کشور و همسر وی را ممنوع‌الخروج کرده است. از سوی دیگر ماهاتیر محمد نخست‌وزیر ۹۲ ساله مالزی اعلام کرده حکم ممنوع‌الخروجی نجیب رزاق، نخست‌وزیر پیشین این کشور برای جلوگیری از بروز مشکل «استرداد» صادر شده است:«ما به دنبال انتقام نیستیم. آنچه ما می‌خواهیم برقراری حاکمیت قانون است. اگر مشخص شود نجیب کار‌اشتباهی انجام داده، آن وقت باید با تبعات آن روبه‌رو شود.»
گزارش‌ها حاکی از آن است که رزاق متهم به دریافت رشوه از آل‌سعود برای استفاده در تبلیغات انتخاباتی پیشین شده است. دادستانی مالزی اعلام کرده بود رزاق مبلغ ۶۸۱ میلیون دلار کمی پیش از انتخابات سال ۲۰۱۳ از عربستان دریافت کرده است. رزاق دریافت پول از سعودی‌ها را رد نمی‌کند اما می‌گوید، این پول رشوه نبود، هدیه بود!