kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸

برگزاری هفتمین تظاهرات بازگشت در غزه با یک شهید و 1000 زخمی

شهروندان فلسطینی در آستانه فرا رسیدن موعد انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و برای هفتمین جمعه متوالی در تظاهرات بزرگ «بازگشت» تحت عنوان «جمعه هشدار» راهی مناطق مرزی غزه شده و با صهیونیست‌ها به شدت درگیر شدند. در این درگیری‌ها یک فلسطینی شهید و حدود 1000 نفر زخمی شدند که با این حساب، آمار کل شهدا در این 7 تظاهرات، به 55 نفر و مجروحان نیز به عدد10 هزار نفر رسید!
سرویس خارجی-

هفتمین جمعه تظاهرات بازگشت فلسطینی‌ها نیز، هم بزرگ برگزار شد هم با خشونت. این دور از تظاهرات تحت عنوان «جمعه هشدار» و در حالی برگزار شد که قرار است فردا (24 اردیبهشت) سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس منتقل شود، به همین دلیل ده‌ها هزار نفر از فلسطینی‌ها از مناطق مختلف غزه خود را به مرزها رسانده بودند تا اعتراض خود را نسبت به این اقدام باطل و مردود دولت آمریکا نشان دهند.
اشغالگران صهیونیست هم مانند هفته‌های گذشته با شلیک گلوله جنگی و گاز اشک‌آور به استقبال شهروندان فلسطینی رفته و یک فلسطینی را به شهادت رسانده و 1000 نفر را مجروح کردند.
اسماعیل هنیه
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس اما در سخنانی در جریان هفتمین جمعه تظاهرات بازگشت در نوار غزه تاکید کرد «ملت فلسطین سالروز نکبت (اشغال فلسطین) را به روز نکبت اشغالگران صهیونیست تبدیل خواهند کرد» و این که، «قدس شهری اسلامی، عربی است و نه ترامپ و نه نتانیاهو نمی‌توانند هویت آن را تغییر دهند.»
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، هنیه تصریح کرد: «ببری که ۱۱ سال است آن را محاصره کرده و گرسنه نگه داشته‌اند و طی چهار جنگ قصد کشتن آن را داشتند، قفس خود را در هم شکسته و خارج شده و تا شکستن محاصره و پیروزی از پا نخواهد نشست.»
رهبر حماس همچنین خاطرنشان کرد: «ما را محاصره کردند و جنگ‌هایی را بر ما تحمیل کردند تا اسرائیل را به رسمیت بشناسیم و سلاح خود را بر زمین گذاشته و توافقنامه‌های امضا شده با دشمن را بپذیریم، اما ما تاکید کردیم که هرگز این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسیم و سلاح مقاومت را نه تنها زمین نمی‌گذاریم، بلکه آن را توسعه نیز خواهیم داد.»
هنیه همچنین تاکید کرد که در آغاز محاصره غزه، موشک‌های قسام سه کیلومتر برد داشت و در سال ۲۰۱۴ قسام حیفا را به لرزه درآورد و امروز مقاومت امکانات و تجهیزاتی در اختیار دارد که لرزه بر اندام دشمن انداخته و به ملت فلسطین اعتماد و آرامش می‌بخشد. وی همچنین تصریح کرد که به یاری خداوند ملت فلسطین سربلند و پیروز وارد مسجدالاقصی خواهند شد.
بیانیه وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده سفارت این کشور در تل‌آویو 14 ماه می (24 اردیبهشت)به محل جدید خود در بیت‌المقدس منتقل و افتتاح خواهد شد.
در بیانیه وزارت خارجه آمریکا با ابراز خرسندی از انتقال سفارت این کشور به قدس اعلام شده که دیوید فرایمن، سفیر آمریکا در تل‌آویو روند انتقال سفارت به بیت‌المقدس را مدیریت خواهد و جان سالیوان، معاون وزارت خارجه نیز به دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواهد رفت.
پیش از این صائب عریقات، دبیر کل سازمان آزادی‌بخش فلسطین از نمایندگان دولت‌ها، دیپلمات‌ها و سازمان‌های مردمی خواسته بود مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا در بیت المقدس را تحریم کنند.
گفتنی است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در 6 دسامبر سال گذشته علی‌رغم قطعنامه شماره 478 شورای امنیت مبنی بر غیرقانونی بودن الحاق بیت‌المقدس شرقی به اسرائیل، بخش اشغالی آن را به عنوان «پایتخت» این کشور به رسمیت شناخت و دستور انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را داد.