kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۲۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸
اقتصاددان سوئیسی طی یادداشتی اختصاصی برای کیهان:

خروج آمریکا از برجام برای ایران یک هدیه است

همزمان با خروج «دونالد ترامپ» از برجام، نظر «پیتر کوینگ»  اقتصاددان و تحلیلگر حوزه «ژئوپلیتیک» را در این باره پرسیدیم. این کارشناس سوئیسی که تجربه کار در بانک جهانی را نیز در کارنامه خود دارد معتقد است، اولویت اصلی ایران پس از خروج آمریکا از برجام تلاش برای استقلال اقتصادی از غرب است، اما مشکل بزرگ در این میان کسانی هستند که عاشق غربند و نمی‌خواهند بپذیرند که غرب فایده‌ای برای اقتصاد ایران نخواهد داشت. وی نظرات خود را در این زمینه در قالب یک یادداشت کوتاه برای کیهان نوشته است که در ادامه می‌خوانید؛
اقدام ترامپ به خروج از برجام اصلا نباید مایه نگرانی ایرانی‌ها باشد، هیچ اتفاق منفی و سریعی پس از خروج ترامپ از برجام رخ نخواهد داد. ترامپ هر طور که رفتار کند و به هر شیوه‌ای که سخنرانی کند، نهایتا عروسک خیمه شب بازی نتانیاهو حساب می‌شود. نتانیاهو انسانی بسیار دروغگو است و بر اساس دستورات دولت پنهان عمل می‌کند. بر اساس اخبار و شنیده‌ها سه کشور اروپایی همچنان بر اجرای برجام امید دارند و بارها گفته‌اند که به اجرای برجام تاکید دارند. بر اساس این گفته اروپایی‌ها و همینطور تعهد روسیه و چین به برجام نشان دهنده وجود یک فضای مثبت به نفع ایران در منطقه است. ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود متعهد بوده و براساس نظر آژانس بین‌المللی اتمی بر هر آنچه که قول داده ، پایبند بوده است. غرب دروغ می‌گوید ، آنها خود به خوبی این مسئله را می‌دانند هر چند که گاهی این مسئله را نیز کتمان می‌کنند.
به علاوه ایران به خوبی در حوزه «اقتصاد مقاومتی» تاکنون عمل کرده و توانسته توفیقات مناسبی در این حوزه کسب کند. اتکا به خود و استقلال در حوزه اقتصادی ، تلاش به کاهش وابستگی اقتصادی به غرب و دیگر اقدامات از این دست به رشد اقتصادی ایران کمک می‌کند. در واقع بزرگترین اقدام ایران پس از خروج آمریکا از برجام تلاش برای جدایی از اقتصاد غرب است که بارها و در لحظات حساس به ایران ضربه وارد کرده است. ایران با توجه به تحمل تحریم‌های یک طرفه غربی‌ها به خوبی این سیاست‌ها را اجرا می‌کند.
همچنین اتفاق مهم دیگری که در آستانه رخ دادن است این است که ایران به «سازمان همکاری شانگهای» ملحق خواهد شد. نهادی که ارتباط مستقیم به اقتصاد غربی  ندارد و خود را نسبت به آن مستقل کرده است.
به نظر می‌رسد در شرایط کنونی سازمان همکاری شانگهای به مراتب نسبت به نمونه سازمان‌های اقتصادی غربی با ضریب اطمینان بالاتری فعالیت می‌کنند و به مراتب قابل اطمینان‌تر از غربی‌ها هستند. ایران نمی‌تواند با ارتباط با اقتصاد غرب دوران خوبی را تجربه کند. نکته مهم دیگری که باید آن را نیز لحاظ کرد اینکه، تحریم‌های اقتصادی به زودی دیگر تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. اقتصاد مقاومتی یک اصول مشخصی دارد که در دیدار پوتین با آیت‌الله خامنه‌ای به برخی از آن‌ها‌ اشاره شد.
 پوتین در آن دیدار خدمت رهبر انقلاب این نکته را بیان کرد که روسیه قدردان غرب به خاطر تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو است، چراکه در سایه این تحریم‌ها مسکو توانسته پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف داشته باشد. به لطف همین تحریم‌ها روسیه همچنین توانسته در حوزه نظامی پیشرفت‌های زیادی داشته باشد.
ایران هم می‌تواند یک الگوی مشابهی همچون روسیه را برای خود طراحی کند و از تحریم‌ها به نفع خود استفاده کند تا در زمینه‌های مختلف قدرت پیدا کند. انسان‌های با استعداد فراوانی در ایران زندگی می‌کنند و بسیار تحصیل کرده‌اند.منابع سرشار طبیعی در این کشور وجود دارد و می‌تواند در همه زمینه‌ها پیشتاز باشد. به نظر می‌رسد بخشی که بسیار مشکل ساز است وجود افرادی در داخل ایران است که به عنوان ستون پنجم عمل می‌کند. کسانی که عاشق تعامل با غرب هستند و نمی‌خواهند بپذیرند که غرب فایده‌ای برای اقتصاد ایران نخواهد داشت. به عقیده من بزگترین چالش توجیه و تعامل با این افراد است.