kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
حضور گسترده فلسطینی‌ها در راهپیمایی جمعه هشدار

حماس: اگر میلیون‌ها شهید بدهیم از قدس دست نمی‌کشیم

حضور گسترده شهروندان فلسطینی درمرز شرقی نوار غزه در هفتمین تظاهرات بازگشت به نام جمعه هشدار، صهیونیست‌ها را در بهت و شوک عجیبی فروبرد، جنبش حماس اعلام کرد اگر میلیون‌ها شهید بدهیم، از قدس دست بر نمی‌داریم.



سرویس خارجی-

ده‌ها هزار نفر از شهروندان فلسطینی از نخستین ساعات دیروز از مناطق مختلف غزه خود را به مرز شرقی نوار غزه، رساندند تا برای شرکت در راهپیمایی گسترده «جمعه هشدار» حضور پیدا کنند. هم زمان با حضور جوانان فلسطینی در این منطقه و آماده ساختن بادبادک‎های کاغذی و لاستیک‌های اتومبیل برای آتش زدن، ارتش اسرائیل نیز نیروهای خود را در نوار مرزی افزایش داد و خود را برای سرکوب راهپیمایی «جمعه هشدار» به عنوان مقدمه‌ای برای راهپیمایی بزرگ بازگشت که قرار است در روز ۲۴ اردیبهشت برگزار شود، آماده کردند.
در راهپیمایی دیروز فلسطینی‌ها در نوار غزه نیز مثل قبل با تیراندازی متقابل صهیونیست‌ها مواجه شد. فلسطینی‌هایی که به دعوت سران گروه‌های مقاومت در این تظاهرات شرکت کرده بودند، در مقابل یورش صهیونیست‌ها با آتش زدن لاستیک و پرتاب سنگ از خود دفاع کردند که در این درگیری‌ها ده‌ها فلسطینی زخمی شدند. گفتنی است مردم فلسطین از روز ۱۰ فروردین همزمان با روز زمین، با برگزاری راهپیمایی‌های بازگشت، خواستار بازگشت پناهندگان فلسطینی به خانه و کاشانه خود و برداشته شدن حصار اسرائیلی از نوار غزه شدند. ارتش رژیم‌اشغالگر تا کنون ۵4 فلسطینی را شهید و بیش از 9000 تن را مجروح کرده است. از کرانه غربی نیز خبر رسید، درگیری‌های شدیدی میان معترضان فلسطینی و نظامیان تا دندان مسلح صهیونیستی در شهر «نابلس» رخ داد که جراحت 49 فلسطینی را به دنبال داشت.
قدس پایتخت ابدی فلسطین
جنبش حماس اعلام کرد که ما چند روز بیشتر تا روز 14 می‌(24 اردیبهشت) که در آن روز سالروز نکبت (تاسیس رژیم صهیونیستی) با انتقال سفارت آمریکا به قدس همزمان می‌شود، فاصله نداریم و می‌خواهیم به دنیا ثابت کنیم که هرگز از اصولمان و قدس حتی اگر میلیون‌ها شهید تقدیم کنیم، دست برنخواهیم داشت. ما هرگز در قبال حق بازگشت، قدس و حقمان در برخورداری از کرامت در نوار غزه عقب‌نشینی نخواهیم کرد.
 این جنبش افزود، راهپیمایی‌های بازگشت تا تحقق اهداف ما در رسیدن به آزادی و شکستن حصار از ملت فلسطین در نوار غزه ادامه دارد.
عدم استقبال از دعوت رژیم صهیونیستی
حدود ۳۰ دیپلمات خارجی که برای شرکت در مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس دعوت شده بودند، اعلام کردند که در این مراسم شرکت نمی‌کنند. رژیم صهیونیستی دیپلمات‌ها را به این مراسم که فردا برگزار می‌شود، دعوت کرده است.
به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اظهار داشت، تاکنون ۳۰ تن از ۸۶ سفیر دعوت شده، به این دعوت پاسخ مثبت داده‌اند و تعداد زیادی از آنان هنوز پاسخی نداده‌اند و امیدواریم که همه سفرا در این مراسم حضور پیدا کنند.
این بی‌میلی کشورها از مشارکت در مراسم مذکور به خاطر اطمینانی است که آنها در مورد نامشروع بودن رژیم صهیونیستی دارند.