kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷

بازداشت 10 سرکرده خطرناک داعش در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی عراق

وزارت کشور عراق از شکار ۱۰ سرکرده «خطرناک» داعش در استان نینوا در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت کشور عراق دیروز طی بیانیه‌ای از بازداشت 10 تن از سرکرده‌های گروه تروریستی در شهر موصل خبر داد و اعلام کرد: فرماندهی پلیس استان نینوا براساس اطلاعات دقیق، این تعداد از سرکرده‌های داعش را که تحت تعقیب قانون بوده‌اند، در شهر موصل به دام انداخته است.
شبکه «سومریه» به نقل از «سعد معن»، سخنگوی وزارت کشور عراق گزارش کرد که در بین این 10 تن، از مسئولان «الحسبه»، مجریان اعدام‌ها و طراحان بمب‌ها و خودروهای انتحاری وجود دارد.
مرکز اطلاع‌رسانی جنگی عراق دیروز همچنین از بازداشت پنج سرکرده مهم داعش و هلاکت ۴۰ تن دیگر در عملیات مهم بزرگی در خاک سوریه خبر داد.
این مرکز اعلام کرد که بازداشت این تروریست‌ها در سوریه در منطقه مرزی با عراق و در پی یک عملیات اطلاعاتی مهم انجام شد.مرکز اطلاع‌رسانی جنگی عراق تاکید کرد که بازجویی از این پنج فرد به دست یابی به اطلاعات کاملی انجامید که بر اساس آن، حمله هوایی به نشست «هیئت جنگی» داعش صورت گرفت که به کشته شدن دست کم ۴۰ سرکرده داعش منجر شد که در بین آنها، چندین تن از سرکرده‌های مهم داعش حضور داشتند.
به گزارش سومریه نیوز، این مرکز اعلام کرد، با نظارت و فرمان حیدر عبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح و با تلاش‌های گسترده دستگاه اطلاعات ملی عراق و با هماهنگی با فرماندهی عملیات مشترک، یک عملیات مهم بزرگ صورت گرفت که به بازداشت سرکرده‌های مهمی از داعش که در حمله به مناطقی در الانبار و موصل دست داشتند، انجامید.
انتخابات پارلمانی
به گزارش منابع عراقی، مرحله اصلی و عمومی انتخابات پارلمانی عراق از ساعت هفت صبح امروز در سراسر این کشور برای انتخاب 328 نماینده از میان بیش از 7000 نامزد آغاز شد.این انتخابات چهارمین انتخابات از زمان سرنگونی رژیم صدام معدوم در سال 2003 است.
همچنین این دومین انتخابات بعد از خروج آمریکا از عراق در سال 2011 میلادی و نخستین انتخابات پارلمانی بعد از شکست گروه تروریستی داعش در پایان سال میلادی گذشته به‌شمار می‌رود.در انتخابات امسال 205 تشکل سیاسی، 27 ائتلاف انتخاباتی و 88 لیست انتخاباتی با مجموع 7367 نامزد شرکت کرده‌اند که این تعداد، کمتر از تعداد نامزدهای انتخابات پارلمانی سال 2014 میلادی است.
در سال 2014 میلادی بیش از 9000 نامزد در انتخابات پارلمانی شرکت کرده بودند.پارلمان وظیفه انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری را برعهده‌دارد.
در همین حال رأی‌گیری از نظامیان و اتباع عراقی در خارج از این کشور نیز روز پنجشنبه برگزار شد.
«کریم التمیمی»، سخنگوی کمیسیون عالی انتخابات عراق طی کنفرانسی مطبوعاتی، از برگزاری انتخابات و رای‌گیری از نظامیان و شهروندان عراقی مقیم خارج از این کشور در پنجشنبه خبر داد.به گفته وی، کشورهای نیوزلند و استرالیا اولین کشورهایی بودند که عراقی‌های مقیم رأی خود را به صندوق انداخته‌اند.
یک میلیون و 200هزار نفر از اتباع عراقی در 21 کشور، و همزمان 943 هزار نیروی امنیتی در این انتخابات در داخل عراق آراء خود را به صندوق انداخته‌اند.
کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که بیش از 78 درصد از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور در انتخابات پارلمانی رأی داده‌اند.
هشدار معنادار آمریکا
سفارت آمریکا در عراق طی بیانیه‌ای مدعی شد، اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد، حملات تروریستی در تمامی مناطق عراق طی روز برگزاری انتخابات (امروز) به وقوع خواهد پیوست.
به نوشته پایگاه خبری « السومریه»، در این بیانیه همچنین آمده است که این احتمال، در مورد منطقه «الغزالیه» بغداد بسیار زیاد است.
سفارت آمریکا در این بیانیه همچنین خبر داد که از اعزام دیپلمات‌های آمریکایی به این مناطق خودداری خواهد شد.
صدور این بیانیه در شرایط فعلی علاوه‌بر اینکه نزدیک بودن پیوند میان آمریکا و تروریست‌ها را بر ملا می‌کند، می‌تواند بر میزان مشارکت مردم در انتخابات نیز تاثیر منفی بگذارد.