kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
طرح دو فوریتی و در دست تدوین

مجلس: دولت برای غنی‌سازی بیش از 190هزار سو آماده‌ باشد

دیروز از بهارستان صدایی واحد به گوش می‌رسید، نمایندگان مجلس در جلسه علنی بدعهدی‌های آشکار آمریکا را محکوم کردند و همچنین بر لزوم اقدام متقابل تأکید ورزیدند خبرهایی که از مجلس به گوش رسیده از تدوین طرح دو فوریتی برای اقدام متقابل علیه کارشکنی آمریکا حکایت می‌کند.




نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آغاز نشست علنی دیروز خود با حضور در جایگاه ناطقان و هیئت‌رئیسه، متن برجام به همراه پرچم آمریکا را آتش زدند. نمایندگان با بیان این نکته که دولت بدعهد فاقد هویت است، شعار «مرگ بر آمریکا» را در صحن علنی مجلس سر دادند.
علی لاریجانی رئیس ‌مجلس در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی دیروز گفت: شب گذشته همگان سخنان خام و سخیف رئیس‌جمهور آمریکا را مشاهده کردند... ملت ایران شاهد بودند که دولت با درخواست آمریکا و تعهد کتبی رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر حفظ حقوق ایران در غنی‌‌سازی وارد گفت‌وگو با 1+5 شد و بعد از مذاکرات طولانی توافقی را پذیرفت که به تأیید سازمان ملل رسید.
لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ امروز رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کند ما نگران توانمندی ایران در سال‌های آینده هستیم و با وقاحت می‌گوید ایران به سوی سلاح هسته‌ای می‌رود و دنیا را ناامن می‌کند. کسی این حرف را می‌زند که ده‌ها هزار بمب و کلاهک هسته‌ای تولید کرده و مستمراً‌ آن را به‌روز می‌کند و در جنگ‌های سال‌های گذشته نیز نوع خفیف‌شده آن را به کار برده است. با این اوصاف،‌ امنیت جهانی با رفتار شما به خطر می‌افتد یا با توهماتی که در مورد ایران می‌پراکنید؟ آن هم در موقعیتی که رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فتوا دادند که تولید و نگهداری سلاح‌های کشتار جمعی حرام است.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای روحانی رئیس‌جمهور و رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد با توجه به اعلام نظر اروپا و تماس‌های آنها چند هفته‌ای فرصت برای حیات توافقنامه هسته‌ای قائل می‌شود. این اقدام هم نشان می‌دهد ایران به دنبال رفتار عکس‌العملی و ماجراجویانه نیست، البته باید به این واقعیت هم ‌اشاره کنیم که با توجه به نوع رفتار سال‌های دور اروپا چندان به ادعای آنان در پابرجا نگه داشتن توافق هسته‌ای نمی‌توان اطمینان داشت، اما برای چند هفته ارزش آزمون دیگر را دارد تا برای همگان اتمام حجت شود که ایران همه راه‌های حل و فصل سیاسی و مسالمت‌آمیز را طی کرده است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: این مقطع صرفاً یک روزنه‌ای است که اروپا نشان دهد وزن لازم برای حل و فصل مسائل بین‌المللی را دارد یا نه یا آنها هم به دنبال چانه‌زنی‌های دیگر هستند که پاسخ آن را قبلاً مسئولان کشور من‌جمله وزیر امور خارجه داده‌اند.
طرح مجلس برای اقدام متقابل
طرح دو فوریتی نمایندگان برای «الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل» پس از خروج آمریکا از برجام تهیه و تدوین شد.
در همین زمینه، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و رئیس ‌کمیته هسته‌ای مجلس در گفت‌وگو با فارس، از تهیه و تدوین طرح دوفوریتی با عنوان الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل پس از خروج آمریکا از برجام خبر داد.
وی با اعلام اینکه این طرح دو فوریتی دارای سه بخش است خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس با گرایشات مختلف سیاسی این طرح دوفوریتی را امضا کرده‌اند.
نماینده مردم قم در بیان جزئیات طرح مذکور  اظهار داشت: این طرح دولت را موظف می‌کند که تضمین‌های لازم را از اروپایی‌ها اتخاذ کنند که البته این تضمین‌ها باید کامل، جامع و متقن باشد.
رئیس ‌کمیته هسته‌ای مجلس ادامه داد: در تبصره این طرح تاکید شده که مذاکرات با اروپایی‌ها نباید بیش از یک ماه به طول بینجامد.
ذوالنوری در بیان دومین بخش از طرح یاد شده اظهار داشت: اگر اروپایی‌ها تضمین ندادند و یا اگر تضمین دادند و آن را نقض کردند، دولت می‌تواند چرخه کامل سوخت را شروع کند. یعنی ما دولت را موظف کردیم که غنی‌سازی اورانیوم را به ظرفیتی بیش از 190 هزار سوخت افزایش دهد. در این طرح دولت را موظف کردیم که به هر میزان از غنی‌سازی نیاز داریم مسئله را دنبال و اقدامات لازم را انجام دهد.
ذوالنور همچنین اعلام کرد: در طرح دوفوریتی نمایندگان پیش‌بینی شده در صورت اینکه اروپایی‌ها تضمین‌های لازم را ندادند دولت جمهوری اسلامی ایران باید اقداماتی را انجام دهد.
اعتماد به اروپا!
سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در نشست علنی دیروز طی تذکر شفاهی، اظهار داشت: اکنون اعتماد به آمریکا رنگ باخته لذا باید به خدا رجوع کنیم.
وی افزود: آمریکایی‌ها ملت ایران را نشناختند لذا باید بدانند مردم کشورمان در مقابل زورگویی‌ها ایستادگی خواهند کرد؛ البته اگر مسئولان اراده ایستادگی در مقابل استکبار را داشته باشند.
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با ‌اشاره به اینکه هم اکنون باید متحد باشیم، گفت: اینکه عنوان شود که اروپا به برجام عمل می‌کند آب در هاون کوبیدن است.
وی با ‌اشاره به اینکه وزیر امور خارجه باید به مفاد برجام درخصوص شرایط کنونی عمل کند، ادامه داد: در این خصوص قانون مرتبط نیز توسط مجلس تصویب شده که باید پیگیری شود.
خروج از NPT
حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز طی تذکر شفاهی با استناد به ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: سابقه تاریخی این کشور مستکبر از قبل چهره واقعی آنان را نشان داده بود، بارها رهبر معظم انقلاب و دلسوزان و دلواپسان نظام تذکر در این موضوع دادند، بسیاری در مجلس قبلی به دلیل این پیش‌بینی به دلواپسان تعبیر شده بودند.
وی افزود: بسیار خرسندیم که دلواپسان نظام مقدسمان هستیم و با جدیت می‌گویم استمرار حضور در برجام به نفع ما نیست، چرا که کشورهای اروپایی هم برده آمریکا هستند و همان طوری که در این چهار سال بدون اجازه آمریکا کاری نکردند در ادامه هم همین روند را می‌روند.
موسوی لارگانی تصریح کرد: ما باید تولید کشور را نجات دهیم، باید ‌اشتغال را افزایش دهیم و وضعیت جوانان فارغ‌التحصیل بیکار سروسامان یابد، این کار از مذاکره با دولت‌های مستکبر بهتر است.
وی خاطرنشان کرد: باید در اسرع وقت برای آغاز غنی‌سازی 20 درصدی اقدام شود، حتی یک دقیقه تاخیر دولت خیانت به ملت و نظام خواهد بود، باید سریع‌تر از ان پی تی خارج شویم.
پولشویی؛ کتمان منشأ جرم
نمایندگان مجلس در نشست علنی دیروز، جزئیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را بررسی کردند. بر این اساس ماده 2 لایحه مذکور به تصویب رسید که به موجب آن، پولشویی به تحصیل، تملک، نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از ارتکاب جرائم با علم به منشأ مجرمانه آن و  تبدیل، مبادله یا انتقال عوایدی به منظور پنهان یا کتمان کردن منشأ مجرمانه آن با علم به اینکه به طور مستقیم یا غیرمستقیم از ارتکاب جرم به دست آمده با کمک به مرتکب جرم منشأ به نحوی که وی مشمول آثار و تبعات قانونی ارتکاب آن جرم نگردد، اطلاق می‌شود.
همچنین پنهان یا کتمان کردن یا تغییر دادن اطلاعات مربوط به ماهیت واقعی، منشأ، منبع، محل، نقل و انتقال، جابه‌جایی یا مالکیت عوایدی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه جرم تحصیل شده باشد، نیز از مواردی است که پولشویی محسوب می‌شود.
ارجاع به کمیسیون قضایی
همچنین جزئیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در نشست دیروز توسط نمایندگان بررسی شد.
بر این اساس، تبصره‌های 1 تا 3 ماده 2 این لایحه برای اصلاح و بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه (حقوقی و قضایی) ارجاع شد. به موجب تبصره 1 ماده یک این لایحه، هرگاه ظن قابل توجه به عدم صحت معاملات و تحصیل اموال وجود داشته باشد، مانند آنکه نوع و با توجه به شرایط، امکان تحصیل آن میزان دارایی در یک زمان مشخص وجود نداشته باشد، مسئولیت اثبات صحت آنها بر عهده متصرف است.
همچنین تبصره 2 ماده یک عنوان می‌کند دارا شدن هر مالی منوط به ارائه اسناد مثبته آن و وجود سابقه از آن در سامانه‌های مربوطه مطابق قوانین و مقررات است. عدم تقدیم اسناد مثبته که قابل راستی‌آزمایی نباشد، مستوجب جزای نقدی به میزان ارزش آن دارایی خواهد بود. طبق تبصره 3 نیز چنانچه قرائن عرفی بر تحصیل مال از طریق نامشروع وجود داشته باشد مانند آنکه نوعا و با توجه به شرایط، امکان تحصیل آن میزان دارایی وجود نداشته باشد، در حکم مال نامشروع محسوب می‌شود.
توقیف تجهیزات حاصل از پولشویی
دیگر اینکه نمایندگان دیروز در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با تصویب ماده 3 این لایحه موافقت کردند. براساس ماده 3 عواید حاصل از جرم به معنای هر نوع مال یا امتیازی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از ارتکاب جرائم، اعم از جرائم منشأ و پولشویی، به دست آمده باشد.همچنین در تبصره 1 آمده است: جرم منشأ موضوع این ماده اعم است از اینکه در داخل یا در خارج از کشور واقع شده باشد مشروط بر اینکه جرم واقع شده در خارج از کشور ایران نیز مطابق قانون جرم باشد.
به موجب تبصره 2 این ماده کلیه آلات و ادواتی که در فرآیند جرم پولشویی وسیله ارتکاب جرم بوده یا در اثر جرم تحصیل شده یا حین ارتکاب، استعمال و یا برای استعمال اختصاص یافته و در هر مرحله از مراحل تعقیب و رسیدگی به دست آید در صورت احراز اطلاع مالک از قصد مجرمانه بودن مرتکب توقیف می‌شود. این ابزار و اموال از لحاظ شیوه نگهداری و سایر امور تابع مقررات ماده (147) قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 4/12/1392 خواهد بود.