kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
2 روز دیگر مردم پای صندوق‌های رای می‌روند

رقابت تنگاتنگ عبادی و عامری برای پست نخست‌وزیری عراق

مردم عراق در حالی دو روز دیگر به پای صندوق‌های رای می‌روند و نمایندگان موردنظر خود را برای پارلمان این کشور انتخاب می‌کنند که از هم‌اکنون احتمال رقابت میان




«حیدر عبادی» و «هادی عامری» برای تصاحب پست نخست‌وزیری، قابل پیش‌بینی است.
در عراق همه چیز برای برگزاری انتخابات پارلمانی روز 22 اردیبهشت در حال آماده شدن است و در این میان، نیروهای امنیتی تمهیدات ویژه‌ای را اندیشیده‌اند تا جلوی هرگونه حرکت عناصر باقی‌مانده داعش برای ضربه زدن به انتخابات گرفته شود.
به هرحال، درصورتی که تروریست‌ها اختلالی ایجاد نکنند، این انتخابات در شرایطی کاملا شفاف برگزار خواهد شد و هر جریان و گروهی، میزان محبوبیت خود را خواهد سنجید.
اما، چیزی که از هم‌اکنون از چشم تحلیل‌گران و ناظران دور نمانده، هم‌وزنی محبوبیت «حیدری عبادی» نخست‌وزیر و «هادی عامری» از فرماندهان «بسیج مردمی» عراق است.
روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» با زیر ذره‌بین بردن این هم‌وزنی، نوشت که هادی عامری یکی از قوی‌ترین رقبای عبادی است.
این روزنامه توضیح داد، عامری که رئیس «ائتلاف فتح عراق» است، طی چهار سال گذشته (از سال 2014 تاکنون)، مبارزه علیه گروه‌های تروریستی و تکفیری را فرماندهی کرده و عراق را از دست داعش نجات داده است.
فایننشال تایمز افزود: در انتخاباتی که مسیر عراق را پس از چهار سال مبارزه با داعش، شکل می‌دهد عامری یکی از قوی‌ترین چهره‌ها میان رقبا است. ائتلاف سیاسی جدید عامری به نام «الفتح»، چالش اصلی حیدر عبادی نخست‌وزیر کنونی و پیروزی وی برای دور دوم نخست‌وزیری است.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، عبادی رئیس ائتلاف موسوم به «النصر» است و در انتخابات 22 اردیبهشت، این ائتلاف احتمالا اول، و الفتح، دوم خواهد شد.  اما با توجه به طبیعت سیاسی عراق که دچار شکاف است و با توجه به ائتلاف‌های متعددی که بعد از انتخابات شکل می‌گیرد، عامری یک چهره کلیدی برای پیروزی خواهد بود.
در هر حال، علی‌رغم اینکه عبادی نیز مثل عامری، در نبرد با داعش پرونده درخشانی دارد، برخی از نارضایتی‌های جاری از دولت، ممکن است در انتخابات، به ضرر عبادی تمام شود، خصوصا اینکه مردم طی سال‌های اخیر اعتراضات زیادی علیه فساد در سطوح عالی داشته‌اند.