kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵

«دلارزدایی از روسیه» اولین سیاست اعلامی پوتین در دوره چهارم ریاست جمهوری

رئیس‌جمهور روسیه در موضع گیری مهمی در ابتدای دور چهارم ریاست جمهوری خود تاکید کرد که یکی از اهداف او در این دوره قطع وابستگی اقتصاد کشورش به دلار آمریکا است.



 دور چهارم ریاست جمهوری پوتین دوشنبه گذشته در حالی آغاز شد که روابط روسیه و آمریکا دوران بسیار پرتنشی را طی می‌کند و برخی از آن، تحت عنوان «جنگ سرد جدید» یاد می‌کنند پیش‌بینی‌ها بر این است که تنش‌ها بین دو طرف، در هفته‌ها و ماه‌های آینده
بیشتر نیز بشود
پوتین در همین راستا و در آغاز دور جدید ریاست جمهوری‌اش گفت که قطع کردن وابستگی اقتصاد کشورش به دلار (دلارزدایی)، یکی از اهداف او است. رئیس‌جمهور روسیه انحصار ارز دلار برای معاملات را خطرناک خواند.
پوتین در سخنرانی خود نیز خطاب به پارلمان روسیه خواهان «خلاص کردن» اقتصاد روسیه از انحصار خطرناک دلار آمریکا از جمله در قیمت‌گذاری نفت در بازارهای جهانی شد و تاکید کرد که دلایل بنیادین چنین وضعیتی، به مسائل امنیتی مرتبط است. رئیس‌جمهور روسیه گفت: ما قبلا عادت داشتیم که ساده‌لوحانه رفتار کنیم، اما حالا می‌بینیم که قوانین سازمان تجارت جهانی اغلب شکسته می‌شوند، به دلایل سیاسی محدودیت‌هایی اعمال می‌شود و اسمش را تحریم می‌گذارند و در عین حال هر چه بیشتر این محدودیت‌ها را اعمال می‌کنند تا به امتیازات مطلوب رقابتی خود دست یابند.
وی تصریح کرد که این به اصطلاح «محدودیت»های جدید، اصول تجارت جهانی را می‌شکنند و موجب می‌شوند که جهان ببیند انحصار دلار آمریکا در بسیاری از مناطق خطرناک است.
به گفته پوتین، باید «دلارزدایی» به شکل اصولی پیگیری و حمایت شود تا حاکمیت کشور حفظ شود.پوتین در این اظهاراتش درباره اینکه چه ارز دیگری جایگزین دلار شود اظهار نظر نکرد.
این اظهارات پوتین در حالی مطرح شد که چین و روسیه در تلاش برای افزایش فروش نفت به صورت دوجانبه و تقویت همکاری‌های مالی با یکدیگر هستند.