kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲

آخرین خبرها از وضعیت ابوبکر بغدادی/ سازمان اطلاعات عراق: او در استان دیرالزور است

دولت عراق اعلام کرده، «ابوبکر بغدادی» هنوز زنده است و در استان «دیرالزور» سوریه به سر می‌برد.
«ابوعلی البصری» مسئول بخش اطلاعات و مبارزه با تروریسم وزارت کشور عراق اعلام کرده، براساس جدیدترین اطلاعاتی که به دست آمده، او (ابوبکر البغدادی) در شهرک «هجین» استان «دیرالزور» سوریه به‌سر می‌برد و این شهرک 18 مایل (حدود 22 کیلومتر) با مرزهای عراق فاصله دارد.
به گفته وی اطلاعات جدید درباره محل اختفای بغدادی، چند روزی است که به دست سازمان اطلاعات عراق رسیده است و از این اطلاعات برای حمله مشترک عراق، روسیه و سوریه استفاده خواهد شد.
به گزارش ایسنا، سرهنگ «یحیی رسول» سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز گفت، ارائه هرگونه اطلاعی که به بازداشت بغدادی بینجامد، 25 میلیون دلار جایزه دارد. به گفته وی، مخفی شدن برای بغدادی در صحرای سوریه، کار سختی  نیست.«هشام الهاشمی» عضو کمیته آشتی ملی عراق هم که مدعی است با برخی از افراد آشنا با بغدادی، ملاقات داشته است، گفت که او (بغدادی) بدون خودرو یا محافظ شخصی و تنها به همراه پسر، داماد و دوست خود رفت و آمد می‌کند. تاکنون درباره مرگ و یا زخمی شدن بغدادی، خبرهای متناقضی گزارش شده است.
ابوبکر بغدادی خرداد 1393 در موصل خود را خلیفه مسلمین خواند. در همین ماه شهر مذکور به اشغال عناصر داعش درآمده بود و این گروه تروریستی موصل را از آن زمان تا تابستان سال گذشته در اشغال خود داشت.
حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق، 9 ژوئیه 2017 (18 تیر 1396) رسماً آزادی موصل را اعلام کرد.
ترتیبات امنیتی به خاطر انتخابات
با نزدیک شدن روز برگزاری انتخابات پارلمانی عراق (24 اردیبهشت) نیز، نیروهای امنیتی این کشور در برخی مناطق حساس مستقر شده و مسیرهای بغداد به شهرهای حومه را تقریباً به طور کامل بستند.
به گزارش ایسنا، علت این همه حساسیت بغداد، جلوگیری از وقوع حوادثی مشابه آنچه در «طارمیه» رخ داده است. سه‌شنبه هفته گذشته تعدادی از اعضای داعش پس از ورود به شهر «طارمیه»، مردم را کورکورانه، هدف تیراندازی قرار دادند. در این تیراندازی، 30 نفر کشته و زخمی شدند.
کشف مهمات در بیجی
خبر دیگر اینکه نیروهای امنیتی عراق پس از بازرسی از پالایشگاه «بیجی» در استان «صلاح‌الدین»، 2100 مورد از انواع مهمات، 248 گلوله خمپاره، 83 بمب و 57 موشک ضد زره کشف و ضبط کردند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما پالایشگاه بیجی پیش از این و در سال‌های گذشته در اشغال عناصر داعش قرار داشته است.