kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶
شرکت آبفا:

سالانه در کل کشور به اندازه یک سد بزرگ آب هدر می‌رود

مدیرکل مدیریت مصرف آب شرکت آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه طولانی بودن شبکه‌های توزیع و فرسودگی این شبکه باعث می‌شود سالانه حدود 800 میلیون مترمکعب آب از این شبکه هدر رود، گفت: هدررفت واقعی آب در شبکه توزیع کشور 13/4 درصد است.
علی سیدزاده در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری جهت تولید کنترل‌های هوشمند آب با شرکت دیل آلمان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید میزان هدررفت آب در شبکه توزیع به چه میزان است، گفت: در حال حاضر 25/5 درصد میزان آب بدون درآمد است که این میزان شامل سه بخش هدررفت ظاهری، ‌هدر رفت واقعی و مصارف مجاز بدون درآمد است.
وی افزود:آن بخشی که به شکل واقعی از لوله آب هدر می‌رود و نشتی دارد، در شبکه توزیع کشور 13/4 درصد است و این عدد برای شهر تهران (هدر رفت واقعی) 14 تا 15 درصد است.
مدیرکل مدیریت مصرف آب شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه میزان هدررفت ظاهری در کشور 10/4 درصد و میزان مصارف مجاز بدون درآمد 1/7درصد است، اظهار داشت: عدد 13/4 درصد هدررفت واقعی نسبت به کشورهای توسعه یافته شاید تا حدودی بالا باشد اما این هدررفت در منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه رقم مناسبی است چرا که هدررفت آب و میزان آب بدون درآمد در کشورهایی مثل تاجیکستان، ازبکستان و پاکستان تا 35 درصد نیز می‌رسد.
سیدزاده در پاسخ به این سؤال که آیا با عدد 10/4درصدی اعلام شده درخصوص هدررفت واقعی آب می‌توان میزان آب هدررفت را محاسبه کرد، گفت: سالانه 800 میلیون مترمکعب آب به صورت واقعی در شبکه توزیع به هدر می‌رود البته 250 میلیون متر مکعب از این 800 میلیون مترمکعب اجتناب‌ناپذیر است بنابراین تفاوت این دو عدد را می‌توان با اقداماتی در شبکه توزیع کاهش داد.
سیدزاده با ‌اشاره به اینکه 30 درصد شبکه‌های توزیع کشور فرسوده هستند، افزود: شبکه توزیع آب کشور حدود 40 هزار کیلومتر در بخش شهری است، بنابراین 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این 40 هزار کیلومتر به مرور احصا و بازسازی شود اما کل بودجه سالانه وزارت نیرو از محل طرح‌های عمرانی سالانه 3 تا 4 هزار میلیارد تومان است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این هدررفت 800 میلیون مترمکعب را می‌توان اینگونه تقسیم کرد که سالانه به اندازه یک سد از شبکه توزیع آب هدرروی داریم، گفت: شاید بتوان اینطور عنوان کرد که سالانه در کل کشور به اندازه یک سد، آب از شبکه توزیع هدر می‌رود به هر حال 6 هزار میلیارد تومان نیاز است که کل شبکه توزیع آب نوسازی شود البته امکان اینکه به یکباره کل شبکه توزیع را حفاری کنیم وجود ندارد اما می‌توان با این اعتبارات سرعت بازسازی را بالا بریم.
سیدزاده در پاسخ به سؤال دیگری که آیا امسال با مشترکان پرمصرف برخورد خواهد شد یا خیر، گفت: برخورد با مشترکان پرمصرف آب که جزو مطالبات مردم است هنوز در کمیته سازگاری با کم آبی تصویب نشده است.
مدیرکل مدیریت مصرف آب شرکت آب و فاضلاب کشور درخصوص استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب افزود: استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب می‌تواند تا 30 درصد مصرف آب مشترکان را کاهش دهد.