kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۸۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳

قزوین فرو می‌نشیند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: فرونشست زمین تهدید جدی برای سه اثر تاریخی شاخص این استان به شمار می‌رود.

محمدعلی حضرتی افزود: مسجد جامع عتیق، مسجد مدرسه سردار و صحن امامزاده حسین ابن‌ علی ابن‌موسی‌الرضا(ع) سه اثر تاریخی هستند که به دلیل فرونشست زمین در معرض تهدید جدی قرار دارند.
وی اظهار کرد: البته سایر آثار تاریخی قزوین نیز از آسیب‌های ناشی از فرونشست زمین مصون نیستند اما سه آثار یادشده بیشتر در معرض تهدید و آسیب هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: براساس نتایج به دست آمده از شاهد‌گذاری‌ها، ترک‌ها و لغزش‌های ایجاد شده در بخش‌های مختلف آثار تاریخی یادشده بر اثر فرونشست زمین نگران‌کننده بوده است.
حضرتی اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه شاهد حجم بالایی از رفت و آمد مردم به امامزاده حسین(ع) و مسجد جامع عتیق هستیم نگرانی‌ها بابت بروز خسارات احتمالی جانی و مالی بیشتر می‌شود.
وی در خصوص اقدام‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده به منظور پیشگیری از آسیب‌های احتمالی و همچنین حفاظت از بناهای یادشده در مقابل فرونشست زمین، گفت: در رابطه با آستان امامزاده حسین(ع) یک طرح مطالعاتی تهیه شده که نیازمند تخصیص اعتبار و عملیاتی کردن می‌باشد و در رابطه با 2 اثر دیگر نیز اقدامات ترمیمی و استحکام بخشی پیش‌بینی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین خاطرنشان کرد: به منظور کاهش تهدیدات فرونشست خاک برای آثارتاریخی و دیگر زیرساخت‌ها باید در سطح ملی و استانی تصمیمات و راهکارهای مناسب اندیشیده شود.
استان قزوین طی سال‌های اخیر با معضل فرونشست خاک در دشت قزوین روبه‌رو بوده و در بخش‌هایی از این منطقه براساس آمار سازمان زمین‌شناسی، فرونشست خاک تا 24 سانتیمتر نیز گزارش شده است.