kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳
رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران:

کشت برنج در مازندران امسال محدود می‌شود

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به کاهش نزولات آسمانی، شرایط آب و هوایی، کاهش منابع آبی مازندران و عدم آبگیری صددرصدی آب‌بندان‌های موجود به ویژه در مناطق شرقی استان مازندران امسال کشت برنج در این استان محدودیت دارد.
ساری- خبرنگار کیهان:

ابراهیم قربان‌نژاد افزود: تاکنون یک هزار و 450 هکتار از شالیزارهای مازندران به صورت مکانیزه و 47 هزار و 500 هکتار به صورت سنتی نشاکاری شد.
وی افزود: در مناطقی از استان بعضی از اراضی شالیزاری هر ساله با توجه به کمبود آب با این مشکل مواجه هستند به طوری که درسال گذشته بعد از نشاکاری از گردونه تولید خارج شده و کشاورزان از نظر اقتصادی خسارت فراوانی دیدند.
رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران به کشاورزان توصیه کرد با در نظر گرفتن الگوی کشت منطقه‌ای نسبت به کشت جایگزین اقدام کنند تا از نظر اقتصادی به درآمد خانوار کمک شود.
این مسئول اضافه کرد: بعضی از اراضی شالیزاری استان به ویژه انتهای شهرستان‌های ساری، میاندورود، بهشهر، گلوگاه و جویبار دچار استرس کم‌آبی بودند که توصیه می‌شود نسبت به کشت ارقام محلی به جای ارقام پرمحصول اقدام کنند تا با طول دوره رشد کمتر در این اراضی آب کمتری مصرف شود.
قربان‌نژاد با بیان اینکه کشاورزان با مدیریت مصرف بهینه با انجام آبیاری تناوبی به جز مراحل حساس نیاز گیاه به آب مصرف آب را کنترل کنند، گفت: کشاورزان با انهدام علف‌های هرز حاشیه مزارع و کانال‌ها نسبت به انتقال سریع‌تر آب اقدام و با نایلون‌کشی مرزها از هدر رفت آن جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: کشاورزان اراضی خود را زیرپوشش بیمه قرار داده تا در صورت بروز حوادث بخشی از هزینه‌های آن‌ها به صورت غرامت به آنها پرداخت شود.