kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱

آغاز شمارش آراء انتخابات مهم پارلمانی لبنان

نوزدهمین انتخابات پارلمانی لبنان از ساعت 7 صبح به وقت محلی روز گذشته آغاز و مردم این کشور برای تعیین نمایندگان خود به پای صندوق‌های رأی رفتند. در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی 917 نامزد در قالب 77 فهرست در 15 حوزه انتخابی برای تصاحب 128 کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

انتخابات دیروز لبنان اولین انتخابات پارلمانی این کشور تحت نظام انتخاباتی جدید بود. آخرین انتخابات پارلمانی این کشور هم در سال ۲۰۰۹ برگزار شد چرا که انتخاب پارلمانی قبلی به دلیل بعضی از اختلافات داخلی احزاب تا امروز چند بار به تاخیر افتاده بود. این دور از انتخابات بنا به دلایل متعدد از جمله شرایط خاص حاکم بر این کشور و منطقه، اهمیت بسزایی دارد. همین اهمیت باعث شده سعودی‌ها با صرف هزینه‌های کلان، تمام تلاش خود را برای کاستن از نفوذ حزب‌الله لبنان و متحدانش به میدان آورند.
نبیه بری رئیس‌مجلس لبنان دیروز پس از شرکت در انتخابات پارلمانی در روستایی در جنوب لبنان گفت، «همان‌طور که همواره گفته‌ام رای این انتخابات در‌باره خط مقاومت، وحدت ملی و آزادسازی سرزمین های‌اشغالی لبنان است. بر همین اساس انتخابات پارلمانی لبنان را بایستی نقطه عطف تحول در سیر سیاسی، اجتماعی جامعه لبنان دانست و نکته بارز در این انتخابات که تمامی نظرسنجی‌ها به آن اذعان دارند حفظ و تقویت جایگاه سیاسی مقاومت و پیش‌بینی کسب آراء بالای آن در این انتخابات خواهد بود.»
اندیشکده آمریکایی واشنگتن نیز ضمن ابراز تاسف از قطعی بودن پیروزی جریان مقاومت در این انتخابات نوشت، «حزب‌الله لبنان را باید بزرگ‌ترین برنده این انتخابات خواند و اذعان کرد فرصت برای جلوگیری از تحقق این پیروزی از دست رفته است.»
خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز در همین زمینه طی گزارشی تصدیق کرد، تحولات لبنان در سال‌های اخیر نشان می‌دهد توطئه‌های بیگانگان اعم از دولت‌های غربی و حکام عربی جهت به حاشیه راندن مقاومت در عرصه میدانی ناکام مانده است و بر همین اساس حزب‌الله لبنان تعداد کرسی‌هایی بیشتر از گذشته درانتخابات لبنان خواهد داشت.
پایگاه اینترنتی العهد لبنان نیز دیروز گزارش مفصلی درباره این انتخابات منتشر و اعلام کرد، رسانه‌های صهیونیست نگران شکست اردوگاه ضد مقاومت در انتخابات لبنان هستند و بر همین اساس پیوسته رسانه‌ها را پیگیری می‌کنند که این موضوع بیانگر نگرانی سطوح سیاسی و نظامی تل‌آویو از شکست اردوگاه ضد مقاومت است.
استقبال گسترده مردمی
طبق تصاویر و گزارش‌هایی که روز گذشته از روند برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان منتشر می‌شد، رأی‌دهندگان لبنانی از ساعت 7 صبح (به وقت محلی) به پای صندوق‌های رأی رفتند تا نمایندگان خود را برای تکیه بر کرسی‌های پارلمان انتخاب کنند.
 3 میلیون و 700 هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند. میزان مسلمانان واجد شرایط شرکت در انتخابات حدود ۶۳ درصد و میزان رای‌دهندگان مسیحی حدود ۳۷ درصد اعلام شده است. بر اساس اعلام وزارت کشور لبنان قرار بود این رأی‌گیری تا ساعت 7 عصرانجام شود که به علت استقبال مردم این ساعت تمدید شد. طبق قانون جدید، نامزدها باید در یک لیست‌ باشند اما در همان لیست نیز امکان رقابت با دیگر نامزدها را دارند. طبق این قانون، رای‌دهنده باید لیست را کامل انتخاب کند و نمی‌تواند اسامی خاصی را در لیست‌ها انتخاب یا حذف کند اما در صورت تمایل می‌تواند به یک شخص رای «برتر» یا «برگزیده» بدهند. نامزدی که بیشترین میزان رای برتر را به دست آورد اولویت پیروزی در بین اعضای لیست را دارد و این باعث می‌شود اعضای یک لیست برای کسب رای برتر با هم رقابت کنند. شمارش آرای نهایی در سراسر لبنان در دو مرحله انجام می‌گیرد؛ مرحله نخست دستی و مرحله دوم به صورت الکترونیکی از سوی کمیته‌های مربوطه خواهد بود. اتحادیه اروپا بیش از ۱۰۰ ناظر را بنا به دعوت دولت لبنان در این کشور مستقر کرده است.
پیش از این حزب‌الله لبنان در واکنش به مداخلات جریان‌های غربی و سعودی در امور این کشور گفته بود، نتیجه انتخابات آنها را غافلگیر خواهد کرد.