kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی لبنان در گزارش خبری تحلیلی کیهان

انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی لبنان امروز پس از یک تاخیر ۵ ساله برگزار می‌شود و دو جریان اصلی یعنی 8 و 14 مارس در کنار احزاب دیگر برای کسب بیشترین کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند. آل‌سعود و آمریکا برای کاستن از میزان کرسی‌های جریان‌های نزدیک به حزب‌الله سرمایه‌گذاری کلانی در این کشور کرده‌اند.



سرویس خارجی -

در این دوره از رقابت‌ها، ۹۱۷ نامزد در قالب ۷۷ فهرست و در ۱۵ حوزه انتخابی برای تصاحب ۱۲۸ کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند. در مجلس لبنان تعداد کرسی‌های مسلمانان 64 کرسی است که 27 کرسی به اهل تسنن و 27 کرسی به شیعیان اختصاص داده شده و 8 کرسی نیز متعلق به دروزی‌ها و 2 کرسی تحت اختیار علوی‌ها است. سهمیه مسیحی‌ها نیز به این شکل است که، 34 کرسی به مارونی‌ها اختصاص دارد و 14 کرسی در اختیار مسیحیان ارتودوکس است. 8 کرسی نیز به مسیحیان کاتولیک و 6 کرسی به ارمنی‌ها و یک کرسی به انجیلی‌ها و یک کرسی دیگر به سایر اقلیت‌های مسیحی اختصاص داده شده است.
طبق گزارش‌های منتشر شده، خیابان‌ها و جاده‌های لبنان از چند روز پیش شاهد تردد انبوهی از خودروهایی شده که سرنشینان آن برای شرکت در انتخابات امروز راهی زادگاه‌های خود هستند.
حال و هوای حاکم بر لبنان
براساس قانون انتخابات لبنان، هر شخص در محل تولد و زادگاه خود می‌تواند در رای‌گیری شرکت کند و بر این اساس بسیاری از شهروندان که برای کار و اقامت در شهرهای دیگر حضور دارند ناگزیر هستند در روز انتخابات در زادگاه خود حضور یابند. لبنان یک جامعه چند قومی و طائفه‌ای است و بسیاری از شهروندان لبنانی به دلیل اینکه نامزدها و احزاب مورد علاقه آنان در انتخابات حائز اکثریت آرا شوند در روزهای انتخابات تلاش می‌کنند در زادگاه خود حضور داشته باشند.به گزارش ایرنا، اغلب خیابان‌های منتهی به شمال و شرق و جنوب بیروت، با راه‌بندان‌ها و ترافیک‌های شدید روبه رو شده است. مردم بی‌صبرانه در تلاش هستند خود را هر چه زودتر به مقصد برسانند و ارتش از چند روز پیش در خیابان‌ها مستقر شده تا امنیت انتخابات را تامین نماید. کارناوال‌های تبلیغاتی در بیروت از روز جمعه به فعالیت‌های خود پایان داده‌اند و صندوق‌های رای در 15 حوزه انتخاباتی قرار داده شده است.
جریان‌ها، دسته‌بندی‌ها و ائتلاف‌ها
انتخابات پارلمانی لبنان پس از یک تاخیر ۵ ساله برگزار می‌شود و صحنه سیاسی لبنان متشکل از دو جریان اصلی «8 و 14 مارس» و احزاب متحدان آنهاست. قدرت سیاسی در لبنان نیز بین همین دو جریان تقسیم می‌شود. جریان 8 مارس منحصر به گروه‌های شیعه نیست. 8 مارس شامل احزاب شیعی، مسیحی، دروزی و سنی است و بارزترین آنها عبارتند از: حزب‌الله که «سید حسن نصرالله» اکنون دبیرکل آن است. حزب‌الله از سال 2005 تصمیم به ورود به صحنه سیاسی لبنان گرفت. جنبش امل در سال 1975 به دست امام موسی صدر تاسیس شد و «نبیه بری» از سال 1980 آن را رهبری می‌کند، نبیه بری همچنین از سال 1992 رئیس‌پارلمان لبنان است.جریان ملی آزاد که رهبری آن را میشل عون رئیس‌جمهور کنونی لبنان بر عهده‌دارد این جریان پس از امضای توافقی در فوریه 2006 به ائتلاف 8 مارس پیوست.جریان 14 مارس نیز شامل احزاب سنی، دروزی و مسیحی است و توسط تعدادی از کشورهای منطقه‌ای و غربی از جمله عربستان، فرانسه و آمریکا حمایت می‌شود. بارزترین احزاب وابسته به این جریان عبارتند از: المستقبل که این جریان سنی توسط «رفیق حریری» تأسیس شد و پس از ترور وی در سال 2005، سعد حریری ریاست آن را بر عهده گرفت. المستقبل به همراه احزاب «الکتائب و القوات اللبنانیه» ستون فقرات 14 مارس محسوب می‌شوند.تعدادی کرسی‌های شیعیان در پارلمان لبنان 27 کرسی است و حزب‌الله و امل با ائتلاف با یکدیگر امیدوار هستند تمام این کرسی‌ها را به دست آورند. حزب‌الله با «امل» در تمامی حوزه‌ها ائتلاف کرده‌اما در عین حال تأکید کرده قصدش کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان با هدف سیطره بر دولت نیست (ساختار سیاسی لبنان پارلمانی است و پارلمان نقشی اساسی در تعیین دولت دارد). جمعیت شیعیان اکنون در جنوب لبنان و البقاع بیشتر است اما عده‌ای بیروت و جبل لبنان هم هستند، ائتلاف حزب‌الله و امل در حوزه‌های شش‌گانه البقاع و جنوب، حوزه‌های بعبدا و جبیل-کسروان در جبل لبنان و حوزه بیروت دوم است. المستقبل در حال تلاش است تا ریاست سنی خود بر بیروت و صیدا در جنوب لبنان را حفظ کند. از سوی دیگر، نصف کرسی‌های پارلمان یعنی 64 کرسی متعلق به مسیحیان است. جبل لبنان، شمال و بیروت شرقی مرکز ثقل آنها به شمار می‌رود و احزاب مسیحی مختلف که بارزترین آنها «القوات‌اللبنانیه، الکتائب، جریان آزاد ملی و المرده» هستند بر سر تصاحب کرسی‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند.
حزب‌الله و امل، شانس اول
به طور کلی، جریان‌های وابسته به 8 مارس به ویژه حزب‌الله و امل که با یکدیگر ائتلاف کرده‌اند شانس تصاحب کرسی‌های کلیدی بیشتری را دارند و همین مسئله موجب نگرانی احزاب غربگرای 14 مارس و سعد حریری رئیس‌جریان المستقبل شده است. حریری پس از ماجرای مشکوک سفر به عربستان، استعفا و بیعت دوباره با مقامات سعودی به ویژه پس از اهانت و اقدام تحقیر آمیز مقامات سعودی اعتبار گذشته خود نزد مردم و محافل سیاسی این کشور را از دست داده و پس گرفتن استعفا هم نتوانسته موقعیت اورا تثبیت کند؛ بنابراین از نگاه تحلیلگران شانس موفقیت احزاب 14 مارس در این انتخابات به حداقل رسیده یا لااقل وزارتخانه‌های کلیدی را در اختیار نخواهند داشت.
خواب‌هایی که آل‌سعود دیده
چندی پیش نیز« ولید البخاری» کاردار سفارت عربستان در لبنان از طرحی تحت عنوان «فنجان قهوه» برای ارتباط مستقیم دیپلمات‌های خارجی با روزنامه‌نگاران در لبنان خبر داده بود. هدف اعلامی از این طرح، فراهم کردن فضایی برای ارتباط میان روزنامه‌نگاران و سفرا و دیپلمات‌های خارجی در لبنان اعلام شده است. کاردار عربستان مدعی شده ارتباطی میان زمان انتخاب شده برای طرح مذکور و انتخابات پارلمانی وجود ندارد و بر کسی پوشیده نیست که هدف از این طرح دخالت در انتخابات به نفع جریان 14 مارس است. حزب‌الله لبنان در واکنش به این تحرکات گفته، نتایج انتخابات سعودی‌ها را غافلگیر خواهد کرد.