kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷

هشدارها درباره تجزیه یمن درست بود امارات جزایر «سقطری» را ‌اشغال کرد

برخی منابع خبری و فعالان شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند، نظامیان اماراتی، نیروهای وابسته به رئیس‌جمهوری مستعفی یمن را از فرودگاه جزیره سقطری اخراج و این جزیره را ‌اشغال کردند.

در ماه‌های گذشته بسیاری از مقامات یمنی هشدار داده بودند ائتلاف سعودی به دنبال تجزیه یمن است. امارات در این میان تلاش بیشتری می‌کرد تا بخش‌هایی از خاک یمن را تحت ‌اشغال خود درآورد. به گزارش فارس، حالا منابع یمنی می‌گویند امارات متحده عربی نیروهای وابسته به «منصور هادی»، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن را از جزیره «سقطری» بیرون کرده است. پایگاه خبری «النشره» به نقل از کاربران یمنی در فضای مجازی نوشته که «نظامیان اماراتی پنج‌شنبه طی عملیات هلی برن، در فرودگاه این جزیره پیاده شده و نظامیان منصور هادی را از فرودگاه فراری داده‌اند.»
 این خبر در حالی منتشر می‌شود که پیش‌تر منابع یمنی از تلاش ابوظبی برای سیطره بر این جزیره منحصر به فرد و راهبردی خبر داده‌ بودند.
همزمان روزنامه «ایندیپندنت» انگلیس در گزارشی «اختصاصی» نوشت امارات متحده عربی تهدیدی استعماری برای جزیره سقطری یمن که شبیه به بهشت است، به شمار می‌رود. خبرنگار این روزنامه که می‌گوید به شکل مخفیانه و به دور از دید شبه نظامیان وابسته به امارات خود را به این جزیره زیبا رسانده است، در ادامه نوشت:  «سقطری یکی از مکان‌هایی است که تحت نفوذ «امپراطوری مدرن و رو به رشد امارات» قرار گرفته است.» او می‌گوید که امارات این جزیره را که تحت کنترل نیروهای منصور هادی بود‌ اشغال و پایگاه نظامی و شبکه‌های ارتباطی در آن تأسیس کرده است.
فعالان بر این باورند که ابوظبی قصد دارد این جزایر یمنی را به پایگاهی نظامی و منطقه گردشگری تبدیل کند.
براساس این گزارش، موقعیت راهبردی این جزایر که بین آسیا، جهان عرب و آفریقا قرار گرفته، امارات را برای ‌اشغال آن تحریک کرده است. ایندیپندنت می‌نویسد: «عدم شفافیت در مورد اقدامات امارات در جزیره سقطری برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص نقشه این کشور برای ‌اشغال این جزیره را بیشتر کرده است و از طرفی حرف و حدیث‌هایی در مورد اینکه منصور هادی جزیره مذکور را به مدت 99 سال به امارات اجازه داده است، شنیده می‌شود. ساکنان این جزیره در واکنش به اقدامات امارات طی ماه‌های گذشته تظاهراتی تحت عنوان «اماراتی‌ها گم شوید» علیه ابوظبی ترتیب دادند و اقدام امارات در سربازگیری اجباری جوانان این جزیره برای جنگ با نیروهای انصارالله را محکوم کردند.»
خطر مجدد شیوع وبا
با ادامه تجاوزات نظامیان سعودی و متحدانشان به یمن و محاصره همه‌جانبه این کشور، شیوع مجدد بیماری وبا در یمن همزمان با فصل بارش باران، جان ۱۳ میلیون یمنی را در معرض خطر قرار داده است. بیماری وبا در سال گذشته هزاران یمنی را به کام مرگ فرستاد و در تمام استان‌های یمن شیوع یافت. نابودی زیرساخت‌های یمن توسط آل‌سعود اصلی‌ترین علت شیوع این بیماری عنوان است.
اعتراف بزرگ
خبر دیگر اینکه، پس از 3 سال انکار، واشنگتن به طور رسمي، به مشارکت مستقيم خود در حملات عليه يمن اذعان و وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد نيروهاي آمريکايي در مرزهاي عربستان و يمن مستقر شده‌اند و در کنار نيروهاي سعودي مي‌جنگند و با استفاده از جنگنده‌هاي خود، در حمله به انبارهاي موشکي ارتش يمن مشارکت مي‌کنند. «دانا وايت» سخنگوي وزارت دفاع آمريکا گفت: «آمار دقيقي از شمار نيروهاي آمريکايي مستقر در مرز عربستان در اختيار ندارم اما همان طور که مي‌دانيد عربستان و آمريکا در زمينه روابط نظامي تاريخ طولاني دارند و شماري از نيروهاي ما در آنجا مستقر هستند و در زمينه تجهيز تسليحاتي، مسائل راهبردي و تبادل اطلاعات همکاري مي‌کنند. اين حمايت‌ها ادامه دارد و در دفاع از مرزهاي عربستان به آنها کمک    مي‌کنند.» همچنین گزارش‌ها حاکی است عربستان برای دفاع از مرزهایش دست به دامن نیروهای ویژه ارتش آمریکا موسوم به «گرین برت» (کلاه‌سبزهای آمریکایی) شده است. یک روزنامه آمریکایی روز پنجشنبه گزارش داده تیمی متشکل از حدود 12 کلاه‌سبز آمریکایی اواخر سال گذشته میلادی وارد مرز عربستان با یمن شده‌اند. روزنامه نیوویورک‌تایمز هم نوشته این دسته از کماندوهای ارتش آمریکا به نظامیان ائتلاف تحت رهبری عربستان برای مکان‌یابی و تخریب موشک‌های بالستیک نیروهای انصارالله و سکوهای پرتاب آنها کمک می‌کنند. جزئیات عملیات کلاه‌سبزهای آمریکایی را برای اولین بار مقام‌های آمریکایی و دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز مطرح کرده‌اند. حضور این نظامیان با بیانیه‌های رسمی پنتاگون تناقض دارند. وزارت دفاع آمریکا مدعی است کمک‌های ارتش آمریکا به ائتلاف متجاوز عربستان سعودی در یمن تنها مواردی مانند سوخت‌رسانی به هواپیما، کمک‌های لجستیک و مبادله اطلاعاتی را شامل می‌شود. رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن تأکید کرد که حضور نیروهای آمریکایی در مرزهای یمن و عربستان ثابت می‌کند که واشنگتن شریک جنگ یمن است.