kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۴۶۹
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰

تحرکات گسترده نظامی چین در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی

ارتش چین علی‌رغم میل و تلاش‌های آمریکا، در سه پایگاه خود در دریای چین جنوبی، موشک‌های کروز ضدناو موشک‌های سطح به هوا مستقر کرده است.

دولت پکن برای نخستین بار در جزایر «اسپارتلی» واقع در دریای چین جنوبی، سیستم‌های موشکی مستقر کرده است. به گزارش ایسنا، پنتاگون اعلام کرده که ارتش چین در سه پایگاه این کشور در جزایر «اسپارتلی» موشک‌های سطح به هوا و موشک‌های کروز ضدناو مستقر کرده است.
این اقدام چین، به خوبی مشخص می‌کند که چین قصد مقابله نه با همسایگان، بلکه با خود کشور آمریکا را دارد. واشنگتن طی دو دهه اخیر تلاش کرده به اختلافات مرزی میان چین و همسایگان آن، دامن بزند. آمریکا در دریای چین جنوبی نیز همین سیاست را دنبال کرده است. در این منطقه، تایوان و ویتنام با چین اختلاف دارند و هر دو از سوی آمریکا حمایت می‌شوند. در سال 1949 که انقلاب کمونیستی چین به پیروزی رسید، جزیره تایوان با حمایت آمریکا، اعلام استقلال کرد. این حمایت‌ها هنوز ادامه دارد.تاکنون واشنگتن نسبت به اقدام پکن در انتقال موشک به دریای چین جنوبی، واکنشی نشان نداده و صرفا این خبر را اعلام کرده است. اما، شبکه آمریکایی «سی.بی.اس» در ارتباط با اقدام پکن، گزارش داده، براساس ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا، ارتش چین این موشک‌ها را ظرف 30 روز گذشته، به سه پایگاه نظامی در دریای چین جنوبی مستقر کرده است. پکن اعلام کرده این اقدامات، دفاعی بوده و چین هرچه را که لازم باشد، در قلمرو خود انجام می‌دهد.شبکه خبری مذکور آمریکایی همچنین گزارش داده که موشک‌های کروز ضدناو چین می‌توانند ناو‌هایی را در فاصله 295 مایل گره دریایی هدف قرار دهند.همچنین موشک‌های سطح به هوای دوربرد چین نیز می‌توانند موشک‌های کروز، پهپادها و هواپیماها را در فاصله 160 مایل گره دریایی هدف خود قرار دهند.
ماه گذشته میلادی دریادار «فیلیپ دیویدسون» نامزد تصدی پست فرماندهی اقیانوس آرام آمریکا گفته بود که پایگاه‌های عملیاتی تهاجمی پکن در دریای چین جنوبی به نظر تکمیل شده‌اند. وی همچنین گفته بود: «دولت پکن هم‌اکنون قادر است دریای چین جنوبی را تحت کنترل خود قرار دهد.»