kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸

تغییرات دروغین نمی‌تواند ادامه حاکمیت آل‌سعود را تضمین کند

روزنامه ینی شفق ترکیه با بررسی اصلاحات اخیر در عربستان اعلام کرد، «تغییرات دروغین» در عربستان نمی‌تواند ادامه حاکمیت آل‌سعود را تضمین کند.
سرویس خارجی -

اصلاحات نهایی «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی که به گفته کارشناسان با هدف تضمین بقای پادشاهی آل‌سعود در جریان است با چالش‌های زیادی مواجه است و به همین دلیل برخی از کارشناسان از نمایشی و ناموفق بودن آن خبر داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، روزنامه دولتی ینی شفق ترکیه در این باره نوشته؛ «تغییرات دروغین» در عربستان نمی‌تواند ادامه حاکمیت آل‌سعود را تضمین کند. ینی شفق که وابسته به حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه است در پایگاه اینترنتی خود نوشته: «در عربستان تغییرات صوری مانند برگزاری هفته مد، کنسرت، جشنواره‌ها و افتتاح سالن سینما را شاهد هستیم. چرا تاکنون برخی از این اقدامات و مسائل ممنوع بود و اکنون آزاد شده است؟ آیا همه این اقدامات و تغییرات را می‌توان نتیجه عملکرد اصلاحی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دانست یا پشت پرده آن مسائل دیگری نهفته است؟»
این روزنامه سپس تاکید کرده، بر اساس این طرح، ظاهرا همه ساختار اقتصادی و اجتماعی تغییر خواهد یافت، سرگرمی و تفریح جوانان گسترش می‌یابد، از خروج سرمایه از کشور جلوگیری و سرمایه خارجی جذب خواهد شد و عربستان به مرکز تجارت و تفریح تبدیل خواهد شد...، اما به گفته کارشناسان در پشت پرده این اصلاحات، پایان یافتن درآمد نفتی قرار دارد، پادشاهی عربستان که قدرت خود را مدیون درآمد نفت می‌داند، اکنون معتقد است در قرن بیست و یکم نفت برای تامین هزینه‌های کشور و حاکمیت آن کافی نخواهد بود.»
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «بیکاری در عربستان رو به افزایش است. اکثر جوانان با بورسیه پادشاهی در خارج از عربستان به تحصیل مشغول هستند. دوران استفاده رایگان و ارزان نفت، زندگی بدون پرداخت مالیات، آب و برق رایگان و ارزان به سر آمده است. ولیعهد سعودی با توجه به این واقعیت اقتصادی ناچار به اجرای تغییرات شده است. برای فریب نسل جوان عربستان، آل‌سعود اصلاحات ظاهری انجام می‌دهد. ولیعهد سعودی می‌خواهد جوانان را با تفریح، کنسرت و سینما مشغول و از سیاست و مسائل اقتصادی دور کند چرا که در غیر این صورت با اعتراض‌هایی روبه رو خواهد شد. همه این اصلاحات وعده‌ای بیش نیست و در داخل عربستان اوضاع متفاوت است.»