kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۳۶۱
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸

آغاز نافرمانی مدنی در پایتخت ارمنستان مردم خیابان‌های پایتخت را بستند

ناآرامی‌ها در خیابان‌های ارمنستان همچنان ادامه دارد. طرفداران رهبر مخالفان این کشور، خیابان‌های ایروان را بستند تا به فراخوان نافرمانی مدنی سراسری در این کشور پاسخ مثبت دهند.

ده‌ها هزار تن از معترضان در ارمنستان دیروز چهارشنبه،  برخی از مسیرها در ایروان پایتخت این کشور و خیابان‌های منتهی به فرودگاه را مسدود کردند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که «نیکول پاشینیان» رهبر  مخالفان فراخوان نافرمانی مدنی در سراسر کشور را داد.
حزب جمهوری‌خواه ارمنستان با نخست‌وزیری «پاشینیان» مخالفت کرد و همین مسئله خشم وی را برانگیخته است.  این اقدام باعث حضور طرفداران وی در خیابان‌ها شده و این افراد چندین مسیر را در مرکز شهر مسدود کردند. هواداران پاشینیان می‌گویند قصد دارند مسیرهای مختلف در تمام کشور را  مسدود کنند. پاشینیان و هم‌حزبی‌هایش هشدار داده بودند که در صورت رأی منفی به نخست‌وزیری وی، «سونامی سیاسی» راه می‌افتد. وی  هفته‌هاست رهبری اعتراضات علیه دولت را بر عهده دارد و  رأی پارلمان علیه خودش را «توهین به مردم» توصیف کرده است!
از چندی پیش، تظاهرات در ارمنستان  در اعتراض به روی کار آمدن «سرژ سرکیسیان» در مقام نخست‌وزیر این کشور که به مدت 10 سال نیز رئیس‌جمهور بوده، آغاز شده است. معترضان که خواستار استعفای وی بودند نهایتا توانستند وی را مجبور به استعفا کنند.
 اما این پایان داستان نبود و پاشینیان نتوانست از پارلمان این کشور برای نخست‌وزیری رای کسب کند.  
سرکیسیان از پاشینیان خواسته تا به عنوان رهبر معترضان پای میز مذاکره بیاید اما وی این دعوت را رد کرده است.
 پس از اینکه مذاکرات پاشینیان با «کارن کاراپتیان» نخست‌وزیر موقت ارمنستان به نتیجه‌ای نرسید، اعتراض‌ها در این کشور آغاز شد. این در شرایطی بود که دهها سازمان و نهاد دولتی و سیاسی در ارمنستان با اعلام حمایت از نخست‌وزیر این کشور از او خواسته‌اند تا این اعتراضات را با توسل به ابزارهای سیاسی آرام کند.