kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۳۶۰
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸

خبرنگاری که با کفش به بوش حمله کرد نامزد انتخابات پارلمانی عراق شد

خبرنگار عراقی که به خاطر پرتاب لنگه کفش به جرج بوش در سال 2008 مشهور شد، با شعار «مبارزه با‌اشغالگری آمریکا» نامزد انتخابات پارلمانی عراق شده است.

«منتظر الزیدی» خبرنگار عراقی که در دسامبر سال 2008 به جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا لنگه کفش پرتاب کرد نامزد انتخابات پارلمانی عراق شده است. این اقدام شجاعانه بعدها به نمادی برای اعتراض به‌اشغالگری آمریکا در عراق و برخی کشورهای عربی تبدیل شد. وی از مخالفان حضور ارتش آمریکا در خاک عراق است. شعار وی در کمپین انتخاباتی نیز «مقابله با‌اشغالگری آمریکا» و «مبارزه با فساد» است.
به گزارش فارس، منتظر الزیدی که حمله‌اش به جرج بوش در سال 2008 بسیار خبرساز و حتی منجر به حبس چندساله وی شد، در صفحه فیس بوک خود درباره آمریکا نوشته: «کاخ سفید یک نهاد احمق با موشک‌های هوشمند است.» وی بعد از آزادی از زندان در یک مصاحبه نیزگفته بود، یک موسسه برای قربانیان‌اشغال خاک عراق توسط نظامیان آمریکا تاسیس کرده و کمپین بازداشت بوش و تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلیس را راه انداخته است.
برهم زدن انتخابات
همزمان با نزدیک شدن به موعد انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی عراق نیز، سخنگوي جنبش «النجباء»، سفارت آمريکا در این کشور را به «تلاش براي برهم زدن اوضاع عراق قبل از انتخابات» پارلماني 12 مه(22 اردیبهشت) از طريق برخي شخصيت هاي سياسي و رسانه اي اين کشور متهم کرده است.«ابو وارث الموسوي» سخنگوي جنبش النجباء عراق گفته: «اين شخصيت هاي معروف که براي عراقي‌ها شناخته شده هستند از سوي سفارت آمريکا جذب شده‌اند و هدفشان ساقط کردن برخي تشکل هاي سياسي و برهم زدن اوضاع قبل از انتخابات پارلماني است.»
به گفته موسوی: «اين تحرکات توطئه برانگیزآمريکا براي مردم عراق موضوع جديدي نيست ولي آمريکایي‌ها نمي توانند به اهداف خود برسند»
بنا بر اعلام پايگاه خبري المسئله عراق، نتایج يک نظرسنجي در عراق نشان مي دهد 60 درصد از مردم اين کشور از انتخاب مجدد «حيدر العبادي» رئيس فهرست انتخاباتي «النصر»، به سمت نخست وزيري استقبال مي کنند.
بر اساس اين نظرسنجي، طرفداران «العبادي» به ويژه در استان هاي نينوا، صلاح الدين و الانبار بيشتر هستند. حتي در منطقه کردستان نيز بيش از 50 درصد مردم طرفدار «العبادي» هستند.
انتخابات پارلماني عراق قرار است 12 مه 2018 برگزار شود. 27 ائتلاف انتخاباتي که شامل 143 حزب هستند به همراه احزاب و شخصيت‌هاي مستقل در اين انتخابات باهم رقابت خواهند کرد.