kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
یادداشت اختصاصی اریک والبرگ برای کیهان

حمله موشکی اسرائیل به سوریه نشانه اوج ناکامی غرب است

تنها حدود ده روز پس از بمباران مراکز علمی دمشق به دست آمریکا ومتحدانش ، روز گذشته غربی‌ها مجددا پایگاه‌های سوریه در حلب را مورد هدف قرار دادند. هر چند هنوز مشخص نیست این موشک‌ها از سوی رژیم صهیونیستی شلیک شده و یا کار آمریکایی‌هاست، اما این رویه جدید نشان می‌دهد که دشمنان سوریه با قبول شکست داعش و دست برتر مقاومت در سوریه ، به دنبال جبران ناکامی و شکست خود هستند و قصد دارند تا با بمباران مواضع دولت سوریه آنها را تحت تاثیر قرار دهد. «اریک والبرگ» کارشناس کانادایی مسائل غرب آسیا در یادداشتی برای کیهان به موضوع دخالت مستقیم آمریکا و متحدانش در امور منطقه پرداخته که در ادامه می‌خوانیم.


تلاش آمریکا و سایر متحدهای غربی این کشور برای براندازی اسد پس از شش سال بی‌نتیجه مانده هر چند که محور غربی برای رسیدن به هدف خود از هیچ تلاشی صرف نظر نکرده است.آنها تنها به آموزش و حمایت نظامی از تروریست‌ها و همچنین فرستادن مستشاران نظامی بین آنها بسنده نکردند ، بلکه از وجود سازمان‌های خیریه و مردم نهاد نظیر «کلاه سفیدها» هم برای پیشبرد اهدافشان استفاده ابزاری کردند. خصوصیات رفتاری غرب که در موضوع سوریه خود را نشان داده است ، بسیار شبیه به رفتارهای سلطه جویانه است که اکثر کشورهای جهان از جمله روسیه ، چین و ایران را نگران کرده است ، دخالت‌های مستقیم آمریکا در بمباران سوریه همانند آنچه روز گذشته رخ داد ، این نگرانی‌ها را بیشتر هم کرده است. حمله موشکی و مستقیم نقطه اوج ناکامی غربی‌ها برای براندازی دولت قانونی سوریه است که به خواست اسرائیل و به دست آمریکا انجام می‌شود. یادمان نرود هدف اصلی همه این‌ها جنگ علیه ایران و تضعیف حکومت ایران است. رامسفلد در سال 2002 هنگامی که وزیر دفاع آمریکا بود گفت: «در عرض پنج سال ، هفت کشور را‌اشغال خواهیم کرد از جمله عراق ، سوریه ، لبنان ، لیبی ، سومالی ، سودان و درآخرین مرحله ایران.»
سلطنت سعودی هم پشت پرده این نقشه است. چراکه با این سیاست می‌تواند تنها رقیب خود در دنیای اسلام را محدود کند. عربستان بیشتر از هر موقع دیگری به محور آمریکا- اسرائیل نزدیک شده است تا به آرزوهای دست نیافتنی خود برسد، حتی اگر به قیمت نوکری برای نظام سلطه تمام شود.اتفاقات رخ داده در ماه‌های اخیر انسان را به فکر فرو می‌برد. اسرائیل ادعا می‌کند که پهپاد ایرانی در مرز با سوریه را هدف قرار داده است. سوریه از سویی دیگر هواپیمای جنگی اف-16 اسرائیل در خاک خود را منهدم می‌کند. آخرین تحرک جدی اسرائیل هم که حساسیت بسیاری نیز ایجاد کرد ، حمله آنها به یکی از پایگاه‌های دولتی در سوریه بود که طی آن 12 ایرانی جان باختند. آمریکا هم پس از آن بسیار خوب جایگزینی تهاجم‌های اسرائیل را بر عهده گرفت و سوریه را بمباران کرد. هر چند که اسرائیل نسبت به این بمباران‌ها انتقاد کرد و گفت: حملات آمریکا و متحدانش بسیار ضعیف بوده است.
اسرائیل به شدت مایوس شده چراکه دولت بشار به طور قابل توجهی در شکست داعش و خارج راندن آنها از کشور موفق بوده است. این اتفاقات موجب نارضایتی اسرائیل شده است. تروریست‌ها به طور کامل در خدمت اهداف و منافع اسرائیل و آمریکا بوده‌اند. اکنون نیز به حمایت بیشتر اسرائیل نیاز دارند تا بتوانند قدرت خود را مجددا کسب کنند.
بزرگ‌ترین ترس اسرائیل در شرایط کنونی این است که گروهک‌های داعش در اسرائیل در حال فروپاشی‌اند ، همانطور که حزب‌الله از سویی دیگر بر اوضاع مسلط شده و آماده هر گونه تجاوز اسرائیل است تا پاسخ دندان شکنی به آنها بدهد.
 براساس اعلام نیروهای حزب‌الله آنها قادرند تا هر نقطه‌ای از اسرائیل را که بخواهند مورد هدف قرار دهند و اکنون حدود 150 هزار موشک برای مقابله تل‌آویو در اختیار دارند.
نقشه اصلی آمریکا برای سوریه که اکنون پس از شش سال به شکست انجامیده جایگزینی یک دولت غربگرا به جای دولت بشار اسد بود و یا آنکه تقسیم سوریه به کشورهای کوچکتر. همه اینها به این امید بود تا بتوانند راهی به تهران برای خود بازکنند و دولت ایران را تضعیف کنند.