kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۲۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷

خروج 5 هزار نفر دیگر از شیعیان از شهرک‌های محاصره شده فوعه و کفریا

روند خروج 5000 نفر دیگر از شیعیان محاصره شده در دو منطقه فوعه و کفریا از دیروز و طبق توافقی که حاصل شده است، با 20 اتوبوس از این منطقه آغاز شده است. این دو منطقه حدود 3 سال است که در محاصره است.

منابع خبری روز گذشته از حصول توافقی در سوریه خبر دادند که بر اساس آن تروریست‌های گرفتار شده در اردوگاه «الیرموک» در جنوب دمشق، خارج می‌شوند و در ازای آن 5000 نفر از ساکنان «فوعه و کفریا» نیز از این منطقه تحت محاصره خارج می‌شوند.
به گزارش فارس، این توافق انجام شد که ارتش سوریه تنها یک روز پیش موفق شده بود کنترل محله «القدم» در جنوب دمشق را به دست گیرد و عناصر داعش را به عمق اردوگاه الیرموک و منطقه «الحجر الاسود» به عقب براند.
روزنامه «الاخبار» لبنان در این باره گزارش داده جزئیات اولیه این توافق نشان می‌دهد اجرای آن دو مرحله‌ای بوده؛ بدین صورت که در مرحله نخست دو کاروان شامل اتوبوس و آمبولانس به صورت همزمان وارد اردوگاه الیرموک و شهرک‌های فوعه و کفریا می‌شوند تا گروه نخست از ساکنان این دو شهرک را که تعدادشان به 1500 نفر می‌رسد، خارج کنند. همزمان، گروه نخست از افراد ربوده شده شهرک «اشتبرق» که تعداد کل آنان 85 نفر است، آزاد می‌شوند.
در مرحله دوم توافق نیز 3500 نفر از ساکنان فوعه و کفریا از این شهرک‌ها خارج می‌شوند و انتظار میرود که این مرحله نیز پیش از اواسط ماه می‌آینده (پیش از 25 اردیبهشت) به پایان برسد. بر اساس این توافق، تروریست‌های تحریرالشام حاضر در شمال اردوگاه الیرموک و ده‌ها تن از عناصر سایر گروه‌های تروریستی از جمله «اکناف بیت المقدس» از این منطقه خارج خواهند شد.
 از روز گذشته نام کسانی که شامل این توافق می‌شوند، لیست شده است.
گفته می‌شود نیروهای ترکیه‌ای حاضر در ریف ادلب نیز نقش اصلی را در تأمین امنیت کاروان‌هایی که از فوعه و کفریا خارج می‌شوند، ایفا خواهند کرد. تلویزیون الاخباریه سوریه نیز گزارش داده که اتوبوس‌ها وارد فوعه در شمال شرق شهر ادلب شده‌اند. ساکنان شیعه دو شهرک فوعه و کفریا بیش از سه سال است که در محاصره کامل تروریست‌ها قرار دارند. آنان با کمک‌های ارسالی ارتش سوریه از طریق آسمان، موفق شده‌اند بیش از سه سال محاصره را دوام بیاورند. اکنون بر اساس این توافق، آنان از خمپاره‌افکنی، شلیک راکت و تک‌تیرانداز‌های گروه‌های سلفی محاصره‌کننده رها خواهند شد. ایران، روسیه و ترکیه نیز نقش ضامن را در اجرای این توافق ایفا خواهند کرد.