kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵
پس لرزه‌های جنگ یمن

عربستان 270 هزار کارگر خارجی را اخراج کرد

بیانیه‌های رسمی شورای عمومی اداره آمار عربستان حاکی است که این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی در سه ماه گذشته 270 هزار کارگر خارجی را اخراج کرده است.

هزینه‌های سرسام آور جنگ یمن برای عربستان و بحرانی شدن اوضاع اقتصادی این کشور، موجب شده تا مقامات سعودی وادار به اخراج کارگران خارجی شوند. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «الخلیج الجدید»، بر اساس آمار منتشر شده از سوی عربستان، شمار کارگران و کارمندان خارجی مقیم این کشور اکنون به 10 میلیون و 420 هزار نفر کاهش یافته است. در سه ماهه آخر سال 2017 شمار کارگران شاغل در عربستان 10 میلیون و 690 هزار تن اعلام شده بود.
جنگ یمن پیامدهای وخیم زیادی برای عربستان داشته و نه تنها ریاض به اهداف خود در این جنگ نرسیده، بلکه نتیجه آن ورشکستگی برای اقتصاد این رژیم بوده است. عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس تا حد زیادی به کارگران خارجی وابسته‌اند. همزمان با اخراج کارگران خارجی در دو سال گذشته ، دولت این کشور شده اخراج آنها صرفا به منظور ایجاد‌اشتغال برای اتباع عربستان صورت گرفته است. این در حالی است که دولت عربستان با توجه به افزایش نرخ بیکاری در این کشور به 8/12 درصد، ‌اشتغال کارگران داخلی را فقط در چند بخش بیمه، مخابرات و راه و ترابری مشروط کرده است. ریاض می‌گوید از 11 سپتامبر (20 شهریور) آینده تصمیم دارد 12 فعالیت و حرفه را که عمدتا خرده‌فروشی به حساب می‌آیند، فقط به مردان و زنان سعودی اختصاص دهد.
روزنامه «مکه» چاپ عربستان چندی قبل اعلام کرده بود ریاض به علت بحران اقتصادی که با آن مواجه است، در سال‌های آینده بیش از 670 هزار کارگر خارجی دیگر را اخراج خواهد کرد. این روزنامه در گزارشی به نقل از «منابع بانکی عربستان» نوشته بود، شمار کارگران خارجی دیگری که با اجرای قانون مالیات مهاجرت تا سال 2020 مجبور به ترک خاک عربستان خواهند شد، حدود670 هزار تن خواهد بود. این در حالی است که مالیات مهاجرت طی سه سال آینده 20 میلیارد ریال سعودی برای عربستان درآمدزایی خواهد داشت.