kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۲۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵
وظایف منتظران ظهور در عصر انقلاب اسلامی

ای انتظار آخر چشم ‌انتظار‌ها




ایرج نظافتی
اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّهًْوَمَوْضِعَ الرِّسالَهًْ وَمُخْتَلَفَ الْمَلاَّئِکهًْ وَمَهْبِطَ الْوَحْىِ وَمَعْدِنَ الرَّحْمَهًْ...
سلام بر شما اى خاندان نبوت و جایگاه رسالت و مرکز رفت و آمد فرشتگان و جاى فرود آمدن وحى الهى و معدن رحمت حق ...
هنگامی که این دعای گرانبهای «جامعه کبیره» را در سامراء و منزل امام حاضر ارواحناه فداء و کنار بارگاه ملکوتی و مطهر امامین عسکریین علیهم‌السلام -پدر و مادر و پدربزرگ گرامی امام مهدی(عج )- می‌خوانید حال و هوای خاصی به شما دست می‌دهد، گویی از این سرای فانی و خاکی بریده شده و در عالم دیگری سیر می‌کنید، و هنگامی که به این فراز می‌رسید‌‌: رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ اِذْ هَدَیتَنا (پروردگارا منحرف مکن دل‌هاى ما را پس از آنکه راهنمائیمان کردی) آنگاه می‌بینید خلوتی زیبا و عاشقانه با معبود یکتا برقرار کرده‌اید که تمایل ندارید این دعا به پایان برسد، چرا که در یکی از آرامش‌بخش‌ترین جای ممکن و زیباترین مکان‌ها در عالم هستی یعنی منزل و محل تولد امام زمان (عج ) توفیق حضور پیدا کرده‌اید.
بر در خانه اهل بیت علیهم‌السلام و خاصه در محضر امام عصر(عج) تمامی معادلات عقلی و منطقی و علمی و ریاضی و فیزیک، همگی کم می‌آورند و برهم می‌خورند و معنای خود را از دست می‌دهند.
مثلا دو دو تا چهارتا در منطق اهل بیت(ع) احتمال دارد برای شما ده تا منظور کنند! یا نه اصلا دو دوتا می‌شود صفر! نق زدن هم ممنوع است چون اینگونه برایت نوشته‌اند!
مثالی دیگر بزنم، طرف بیماری لاعلاج دارد و تمام آزمایشات پزشکی و علمی و منطقی و عقلی هم این بیماری را تایید کرده ‌اما همین فرد وقتی در آستان مقدس و ملکوتی سید شهدا علیه‌السلام قرار می‌گیرد به یکباره بهبودی کامل پیدا می‌کند و تمام معادلات دقیق پزشکی را بر هم می‌زند و اینجاست که برکات اهل بیت معنا پیدا می‌کند و منطق پزشکی و علمی با علامت سؤالی جدی روبرو می‌شود!
و شاعر شیرین‌سخن «سعدی شیرازی» چه زیبا سروده است: ما گدایان خیل سلطانیم/ شهربند هوای جانانیم / بنده را نام خویشتن نبود/ هر چه ما را لقب دهند آنیم
فردا نیمه شعبان و میلاد حضرت امام مهدی(عج) است و باز هم مباحث انتظار و مهدویت، در دنیای پر سروصدای عصر ارتباطات و اطلاعات، در صدر اخبار قرار می‌گیرد.
بر همین اساس گزارش امروز را به وظایف یک منتظر واقعی اختصاص داده‌ایم.
پیاده‌روی اربعین
 نمادی از تجلی ظهور
«در ظهور مردم گروه گروه و از سراسر عالم به سمت یک مکان مشخص و زیر یک پرچم واحد حرکت می‌کنند تا با امام زمان خود بیعت کنند و امروز پیاده‌روی اربعین نمایشی از تجلی ظهور است. در اربعین مردم از حدود صد کشور جهان، زن و مرد و پیر و جوان با ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف - و نه فقط شیعیان - اهل تسنن و مسیحی و خیلی از ادیان به این گردهمایی می‌آیند و حرکت همگی از درب منازل آغاز می‌شود و دیگر نه نیازی به اسکان در مکان مشخصی دارند و نه نیازی به دولت دارند و نه امکانات و تجملات و تشریفات و خورد و خوراک و خواب آنها محلی از اعراب دارد، هرچه هست عشق است و فرد زائر اربعین فقط رسیدن به کربلا را می‌بیند و در این راه هزاران سختی و مشقت را تحمل می‌کند تا به مقصد نهایی که بیعت با امام است برسند، دقیقا همین وضعیت را در زمان ظهور منجی عالم بشریت شاهد خواهیم بود.»
این جمله را حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید حسینی رئیس ‌اتحادیه رادیو و تلویزیون و رسانه‌های عراق در گفت‌وگوی اختصاصی خود با گزارشگر روزنامه کیهان مطرح می‌کند.
وی در ادامه همین بحث می‌گوید:«ما عراقی‌ها رسم‌مان بر این بود که در پیاده‌روی اربعین حتی وارد شهر کربلا هم نمی‌شدیم و از دور دستی به نشانه بیعت با امام بلند می‌کردیم و سلامی می‌دادیم و برمی‌گشتیم، ولی از وقتی که ایرانی‌ها به عراق آمده‌اند این رسم تغییر کرده و عراقی‌ها هم به تبعیت از ایرانی‌ها حتما باید دستی هم به ضریح مطهر بزنند! (با خنده) و همین موضوع سبب ازدحام جمعیت در اطراف حرم مطهر امامین شریفین در عراق شده است، اما در کل پیاده‌روی اربعین نمایشی کوچک از نماد ظهور و نشانه یک منتظر واقعی است.»
مدافعان حرم
 منتظران حقیقی هستند
رئیس ‌اتحادیه رادیو و تلویزیون و رسانه‌های کشور عراق - که هشتاد شبکه را شامل می‌شود- درباره نقش مدافعان حرم در دفاع از حرمین شریفین می‌گوید: «‌ما باید حقیقت را بگوییم بدون روتوش و سانسور، حقیقتا ما در عراق از مدافعان حرم ایرانی یاد گرفتیم که باید اول از حرم دفاع کنیم بعد از کشورمان، و با قاطعیت می‌گویم اگر نبودند مدافعان حرم، و توسط جمهوری اسلامی و به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی سازماندهی نمی‌شدند الان عراقی وجود نداشت و بنده با خیال راحت روبروی شما به عنوان یک مقام مسئول عراقی حضور نداشتم و خدا می‌داند پناهنده کدام کشور بودیم!»
حجت‌الاسلام حسینی تصریح می‌کند:«‌مدافعان حرم که اینک در عراق به عنوان نیروهای حشدالشعبی فعالیت دارند یکی از نگرانی‌های جبهه استکبار است و فردی همچون سفیر عربستان در عراق بارها این نگرانی خود را علنی کرده، اما واقعیت این است که سه محور اساسی عراق را حفظ کرد، در وهله اول اگر نبود حمایت‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران و سازماندهی نیروهای مردمی توسط ایران قطعا عراق سقوط می‌کرد. دوم حمایت و فتوای مقام عظمای مرجعیت شیعه بود، ما در عراق وقتی می‌گوییم مقام مرجعیت یعنی دو سید بزرگوار «سیدین علیین» حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای و حضرت آیت‌الله سید علی سیستانی، که این دو مرجع بزرگوار نقش مهمی در اتحاد مردم عراق داشته و دارند، و سومین نکته بیداری به موقع مردم عراق و توجه عمیق به فتوای مقام مرجعیت برای دفاع از حرمین شریفین بود.»
استکبار‌ستیزی
 یکی از نشانه‌های ظهور
حجت‌الاسلام حسینی در ادامه سخنانش به شکل‌گیری روحیه استکبار‌ستیزی در مردم عراق ‌اشاره می‌کند و می‌گوید:«‌الان می‌بینیم روحیه استکبار‌ستیزی که یکی از علایم ظهور است در بین مردم عراق شکل گرفته و رونق پیدا کرده که این موضوع را مدیون دو مسئله می‌دانیم، اولی مدافعان حرم یا همان حشدالشعبی به فرماندهی و سازماندهی ایران و دوم رسانه‌ها و پوشش خوب اخبار ضد داعش در منطقه، مردم عراق وقتی روحیه اولین مدافعان حرم از ایران را که دیدند و ملاحظه کردند چگونه زمانی که آمریکایی‌ها برای تصرف شهر نجف آمدند ایرانیان مدافع حرم در برابر آنان سینه سپر کردند و خیلی از آنان بی‌نام و نشان در کوچه پس‌کوچه‌های نجف شهید شده و همانجا دفن شدند و هیچ کس از نام و نشان آنان خبری نداشت، همین روحیه کم کم در مردم عراق به خوبی تقویت شد تا به شکل‌گیری حشدالشعبی منجر شد و اینک به کوری چشم استکبار، مردم عراق حشدالشعبی را عضوی از خود می‌دانند. اما در این میان نباید از نقش تاثیرگذار رسانه‌ها در نبرد با تکفیری‌ها غافل شد. حقیقتا اصحاب رسانه و خصوصا رسانه‌های عربی و انگلیسی زبان تحت مدیریت ایران نقش محوری و مهمی در بازتاب پیروزی‌های جبهه مقاومت در برابر دشمن تکفیری ایفا کردند.»
در لابه‌لای سخنان رئیس ‌اتحادیه رادیو و تلویزیون و رسانه‌های عراق ‌گریزی می‌زنم به این سؤال که، چرا در اجتماع بزرگ اربعین حسینی در عراق خبرنگاران غربی و رسانه‌های آنان حضور ندارند؟ حاج آقا حسینی می‌گوید: «‌به سؤال خوبی ‌اشاره کردید، در ایام اربعین حدود 600 خبرنگار را از سراسر جهان دعوت می‌کنیم و می‌آیند. ما رسانه‌های اروپا و آمریکا را رسما دعوت کردیم تا برای پوشش خبری اربعین به عراق بیایند اما غیررسمی به ما گفتند که نمی‌آییم! توجیهشان هم این بود که چون اربعین یک نماد دینی است شرکت نمی‌کنیم! ما هم اعتراض خود را مطرح کردیم و گفتیم چطور در نمادهای دینی کشورهایی مثل هندوستان و... شرکت می‌کنید اما در اربعین که نه فقط دینی بلکه نمادی سیاسی و مذهبی است، شرکت نمی‌کنید؟ که هنوز به این اعتراض ما پاسخی نداده‌اند.»
وی در ادامه می‌گوید: «‌ما عراقی‌ها اعتقاد و باور داریم که انقلاب اسلامی ایران می‌تواند پرچم ظهور را به اهتزاز در‌آورد، اما در این میان دشمنان این‌قدر علیه کشور شما جوسازی کردند که خداوند متعال در کنار جمهوری اسلامی، هدیه پیاده‌روی اربعین را هم به ما داد و در واقع این پیاده‌روی که تجلی ظهور است نماد اتحاد مسلمین و نمایشی از اقتدار اسلامی در زیر یک پرچم واحد است.»
تجمع جهانی نیمه شعبان
 بزرگ‌ترین مانور فرهنگی مهدویت
دو مکان مقدس در بحث مهدویت و مرتبط با امام مهدی(عج) که در بین شیعیان زبانزد است، یکی مسجد مقدس جمکران در شهر قم و دیگری مسجد مقدس سهله در سی کیلومتری شهر نجف و نزدیک کوفه در عراق است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌حسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران درباره حضور گسترده مردم در شب نیمه شعبان در مسجد جمکران می‌گوید:«‌حضور گسترده زائرین در نیمه شعبان در شهر قم یک ظرفیت با‌ارزش است که باید از آن بهترین بهره فرهنگی را برد، چرا که تجمع جهانی نیمه شعبان بزرگ‌ترین مانور فرهنگی مهدویت و نشان‌دهنده عظمت تشیع است.»
حجت‌الاسلام رحیمیان تصریح می‌کند: «همه ما به عنوان خادمان باید آماده استقبال از زائران میلیونی باشیم و شرایط را برای پذیرایی از زائران فراهم سازیم تا با خاطره‌ای خوش از قم بروند. در جهت خدمت‌رسانی بهتر هم باید از تجربیات گذشته استفاده و کمی‌ها و کاستی‌ها را رفع کنیم.»
تولیت مسجد مقدس جمکران به مقابله جدی با دشمنان انقلاب اسلامی ‌اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما در یک مقطع تاریخی حساس به سر می‌بریم و به گفته رهبری، عده‌ای می‌خواهند آینده نظام را سیاه ترسیم کنند. اصل نظام اسلامی مسیر تعالی و پیشرفت را می‌پیماید و تنها مشکلاتی وجود دارد که می‌توان آن را حل کرد.»
وظایف یک منتظر واقعی
یک منتظر باید حکومت امام زمان(عج) را بشناسد و بداند که در زمان ظهور چه کاری را انجام بدهد، زندگی مهدوی، وظایف منتظران و فهم اولیه مهدوی نیز از دیگر مباحث ضروری است که باید مطرح شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم محمدی نماینده ولی فقیه در ستاد بازسازی عتبات عالیات در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید:«در روایات هست که بهترین اعمال انتظار فرج است، حال که انتظار فرج این‌قدر مهم است باید ببینیم منتظران واقعی چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند؟ بر اساس روایات موجود منتظران واقعی کسانی هستند که از گناه دوری می‌جویند و در اطاعت محض از خدا و رسول خدا(ص) و ائمه معصومین علیهم‌السلام هستند.»
وی تصریح می‌کند: «‌منتظر واقعی همیشه پا به رکاب است و فقط دنبال منافع شخصی خود نیست، و همیشه امام زمان (عج) را ناظر بر اعمال و رفتار خود می‌داند و لحظه‌ای غفلت نمی‌کند.»
وی با ‌اشاره به انتظار برخی افراد عامی از امام زمان می‌گوید: «‌برخی‌ها حوائجی دارند و امام زمان را در همان حد برآورده شدن حوائج خود می‌بینند، این در حالی است که یک منتظر واقعی به فکر خود امام زمان است و برای سلامتی ایشان در زمان غیبت نذر و صدقه می‌دهد و در بحث ظهور به دنبال رفع حوائج خود نیست.»  
محمدی به ولایتمداری در خصایل یاران مهدی(عج) ‌اشاره می‌کند و می‌گوید: «منتظر واقعی کسی است که نائبان امام زمان را پیروی می‌کند، چه نائبان خاصه در زمان غیبت صغرای و چه نائبان عامه در زمان غیبت کبری که همان ولی فقیه محسوب می‌شود.»
نماینده ولی فقیه در ستاد عتبات تاکید می‌کند: «‌در عصر حاضر که دسترسی به امام زمان(عج) امکان‌پذیر نیست اطاعت از ولی فقیه و گوش به فرمان او بودن همان اطاعت از امام زمان محسوب می‌شود و سرپیچی از دستورات و امر و نهی‌های ولی فقیه به نوعی سرپیچی از دستورات امام زمان است و ما معتقدیم شهدای دفاع مقدس یا شهدای مدافع حرم در عصر حاضر نماد واقعی یک منتظر امام مهدی(عج)هستند که با تمام وجود بحث انتظار را درک کردند و برای دفاع از میهن اسلامی و جامعه مهدوی به میدان کارزار نبرد با دشمن تکفیری رفتند.»