kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۱۰۷
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶

همه توهمات یک مدعی سینما(اخبار ادبی و هنری)

الیور استون فیلمساز معروف آمریکایی که در جشنواره فیلم فجر حضور داشت در کنفرانس خبری‌اش و در پاسخ سؤال یکی از خبرنگاران راجع به جعفر پناهی و حضور او در جشنواره کن صریحا گفت که «من پناهی را نمی‌شناسم»! این درحالی است که خود پناهی و حلقه اطرافش، متوهم هستند که او یک فیلمساز جهانی است! و همه سینمای جهان برایش سر و دست می‌شکنند!
اما پناهی در ادامه توهماتش با تمسک به برخی از حرف‌های استون در کنفرانس مطبوعاتی‌اش که به نظر او ضدآمریکایی بوده، اظهار داشته که اگر امثال او چنین حرف‌هایی بزنند خائن و وطن فروش به حساب می‌آیند. اما گویا توهمات جناب پناهی آنچنان قوی است که انگار اصل سخنان استون را نشنید که چگونه از اصل نظام ایالات متحده دفاع کرده و حتی درمورد علاقه‌اش به موضوع «اسنودن» گفت که دلیلش افشای اعمال شنود غیر قانونی بود که مخالف قانون اساسی آمریکا به حساب می‌آید. او حتی در دفاع از دو تن از منفورترین روسای جمهوری آمریکا یعنی نیکسون و بوش (که درباره آنها فیلم ساخته) سخن گفت که اگرچه شاید از آنها بدش می‌آمده ولی برای ساخت فیلم، خودش را جای آنها گذارده و سعی نموده آنها را درک کند و سپس بوش را فرد جسوری نامید!
آیا جناب آقای متوهم فیلم‌هایی مانند «مرکز تجارت جهانی» یا «دبلیو» و یا «نیکسون»و «جی‌اف‌کی» را دیده است؟ آیا به عمق سه‌گانه ویتنام‌استون، یعنی «جوخه»، «متولد چهارم ژوییه» و «زمین و آسمان» دقت کرده است؟ آیا نتیجه فیلم «اسنودن» را به خاطر می‌آورد؟ آیا آنچنانکه استون در این فیلم‌ها و در سخنانش از قانون اساسی ایالات متحده و حفاظت و حراست از آن و همچنین همه روسای جمهوری آمریکا حتی بدترین آنها دفاع کرده، پناهی نیز اعتقادی به قانون اساسی‌ ایران دارد؟
آیا استون مانند پناهی مثلادر فتنه‌ای علیه نظام آمریکا با همکاری سرویس‌های جاسوسی بیگانه شرکت داشت؟ آیا او می‌داند اگر فقط شک و ظنی در مورد همکاری الیور استون با مثلا سرویس‌های جاسوسی روسیه وجود داشت، الان جایش کجا بود؟ آیا استون هم می‌توانست علی‌رغم حکم قضایی، آزادانه برای خود بچرخد و فیلم بسازد و برای جشنواره‌های خارجی بفرستد و طلبکار هم باشد؟
رومن پولانسکی (فیلمساز معروف) 40 سال پیش حکمی از دستگاه قضایی آمریکا گرفت ولی با لطائف الحیل از این کشور متواری شد.اما پولانسکی علی‌رغم گذشت 40 سال و حتی رضایت شاکی پرونده، هنوز نمی‌تواند وارد خاک آمریکا شده و دستگیر نشود! او حتی در سال 2003 برای دریافت جایزه اسکار کارگردانی‌اش نیز نتوانست به آمریکا رفته و جایزه‌اش را بگیرد. این فشار قضایی به حدی بود که در سال 2009، وقتی پولانسکی برای دریافت جایزه به سوییس رفته بود، بازداشت شد و تا آستانه تحویل به مقامات آمریکایی هم پیش رفت که به هرحال پس از 10 ماه بازداشت، توانست خود را رها کند ولی در آوریل سال ۲۰۱۷ دادگاه عالی آمریکا اعلام کرد به حکم قضایی صادر شده رومن پولانسکی هیچ‌گونه تخفیف قضایی نداده و همچنان از طریق پلیس بین‌الملل در صدد جلب او به آمریکا و بازداشت و اجرای حکمش است!