kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۰۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱

هواداران زکزاکی سلاح‌های خطرناک دارند! اتهام تازه دولت نیجریه به شیخ زکزاکی

در شرایطی که شیخ زکزاکی برخلاف حکم دادگاه همچنان در بازداشت به سر می‌برد و طرفدارانش نیز هنوز خیابان‌ها را ترک نکرده و خواستار آزادی وی هستند خبرگزاری فرانسه از ایراد اتهامات جدید به شیخ زکزاکی توسط دولت نیجریه خبر داده است.

سال 2015 نیروهای امنیتی و ارتش نیجریه با حمایت رژیم آل‌سعود و با یورش به حسینیه شیعیان در شهر «زاریا» بیش از هزار نفر را کشتند که برخی منابع شمار شهدا را تا 2 هزار نفر نیز نوشتند. در آن حمله شیخ زکزاکی به شدت زخمی شد و 4 فرزندش نیز به شهادت رسیدند. از آن زمان تا کنون «زکزاکی» و همسرش همچنان در زندان به سر می‌برند و علیرغم حکم دادگاه عالی برای آزادی وی دولت نیجریه وی را آزاد نمی‌کند.
دیروز اما خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در طول سه سالی که زکزاکی در زندان به سر می‌برد، وی جرم‌های دیگری نیز مرتکب شده! که خود از آنها خبر نداشته است. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه دولت نیجریه اتهامات جدیدی را متوجه رهبر حرکت اسلامی این کشور، «شیخ ابراهیم زکزاکی» کرده است.
این خبرگزاری نوشته: «شیخ زکزاکی به همراه سه رهبر دیگر حرکت اسلامی نیجریه، با اتهامات جدید جنایی مواجه شده است. این اتهامات در هجدهم ماه آوریل جاری و در دادگاه عالی ایالت کادونا مطرح شده است. زکزاکی به برپا کردن اجتماعات غیر قانونی و بر هم زدن آرامش متهم است. وی همچنین متهم شده که هوادارنش به سلاح‌های خطرناک مسلح بوده‌اند!
«عبداللهی یولا»، سخنگوی حرکت اسلامی نیجریه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، اتهامات وارد شده به شیخ زکزاکی را «بی‌اساس» خوانده است. وی این سؤال را مطرح کرده که: «چرا این اتهامات پس از دو سال و نیم بازداشت غیرقانونی شیخ مطرح می‌شوند؟» ایراد اتهامات جدید به زکزاکی در حالی است که هزاران نفر روز پنجشنبه(6 اردیبهشت) در راهپیمایی گسترده در شهر ابوجا خواستار آزادی شیخ زکزاکی شدند.زکزاکی در جدیدترین اظهارات خود که در تماس تلفنی با پسرش ایراد شده گفته است عربستان بنا به دستور آمریکا و انگلیس، به ارتش نیجریه کمک مالی کرد تا در سال 2015 در زاریا دست به کشتار شیعیان بزند. رهبر جنبش اسلامی نیجریه در ادامه پیش‌شرط‌های دولت نیجریه را برای آزادی خود رد کرد و گفت که نمی‌توان با افسران امنیتی مذاکره کرد. شیخ زکزاکی ‌اشاره‌ای به شرط‌های نیروهای امنیتی این کشور برای آزادی او نکرده است.