kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۰۶۸
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰

روایت عفو بین‌الملل از همدستی اروپا با آمریکا در کشتارهای پهپادی

گروه حقوق بشری موسوم به «عفو بین‌الملل» اروپا را همدست آمریکا در ارتکاب جنایات پهپادی دانست و به کشورهای اروپایی درباره این قتل‌های غیرقانونی، هشدار داد.

عفو بین‌الملل اعلام کرده، کشورهای اروپایی شریک جرم حملات پهپادی آمریکا هستند. بنابراین مثل آمریکا، مسئول قتل‌های غیرقانونی در حملات پهپادی هستند.
به گزارش ایسنا، عفو بین‌الملل در گزارش خود، روی حملات پهپادی آمریکا و کشتن افراد در کشورهای جهان متمرکز شده و اعلام کرده، این حملات آمریکا، غیرقانونی است. طبق این گزارش، آمریکا در بسیاری از حملات پهپادی خود، غیرنظامیان را هدف قرار داده و کشته است و این اقدام واشنگتن در سطح جنایات جنگی و یا اعدام‌های غیرقانونی است.عفو بین‌الملل حتی تاکید کرده کشورهای اروپایی که حمایت‌های ضروری را از این برنامه (آمریکا) به عمل می‌آورند، باید متوجه باشند که آیا این اقدام آنها، موجب همدستی (با آمریکا) در این کشتارها می‌شود یا خیر.چند روز قبل نیز عفو بین‌الملل به انگلیس درباره همدستی‌اش با آمریکا در ارتباط با حملات پهپادی هشدار داده بود.کشورهای اروپایی که در ارتباط با جنایت علیه بشریت، سابقه ننگینی دارند، طی یکی دو دهه اخیر، به همراه آمریکا، کشتارهای کم‌سابقه‌ای را در منطقه غرب آسیا مرتکب شده‌اند.
برنامه حملات پهپادی آمریکا در زمان دولت «جرج دبلیوبوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به اجرا درآمد و در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور قبلی گسترده‌تر شد. براساس گزارش‌ها در دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور فعلی این حملات ابعاد بی‌سابقه‌ای گرفته است.گفته شده که دولت ترامپ محدودیت‌های کمی که توسط رئیس‌جمهور قبلی برای حملات پهپادی اعمال شده بود، را برداشته و به پنتاگون آزادی عمل بیشتری داده است.گروه عفو بین‌الملل در گزارش خود مشخصا از چهار کشور اروپایی انگلیس، آلمان، هلند و ایتالیا به عنوان اصلی‌ترین حامیان این برنامه آمریکا نام برده است.براساس این گزارش، حمایت‌ها و کمک‌ها شامل ارائه اطلاعات برای تعیین اهداف حملات و میزبانی از تجهیزات حیاتی و مهم و زیرساخت‌های این برنامه و تضمین برقراری ارتباطات جهانی لازم برای اجرای حملات پهپادی می‌شود.این گزارش تصریح می‌کند: «ایتالیا به آمریکا اجازه می‌دهد تا پهپادهایش را بر فراز لیبی و از مبدا پایگاهی در سیسیل این کشور به پرواز درآورد و درعین حال انگلیس نیز اقدام به استقرار خلبانان نیروی هوایی سلطنتی این کشور در یک مرکز فرماندهی نیروی هوایی آمریکا که اقدام به اجرای ماموریت‌های پهپادی در افغانستان و پاکستان می‌کند، کرده است و این نشان می‌دهد که خلبانان انگلیسی در این ماموریت‌ها شرکت دارند.»
آمریکا در حال حاضر در حال ساخت یک مرکز پهپادی در کشور نیجر است تا از این طریق، بر بخش‌های وسیعی از این قاره سیاسی تسلط هوایی داشته باشد.