kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۰۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
یک مقام مسئول:

بیش از 430 تعاونی مرزنشین تعطیل شده است

رئیس کمیسیون تخصصی تعاونی‌های مرزنشینان اعلام کرد پیش از صدور کارت‌های هوشمند، ۵۳۰ تعاونی مرزنشین وجود داشت اما در حال حاضر تعداد تعاونی‌های فعال مرزنشین به کمتر از ۱۰۰ تعاونی رسیده است.




«مهیب ناحیه» با تشریح وضعیت تعاونی‌های مرزنشین اظهار کرد: از زمانی که قرار شد با صدور کارت‌های هوشمند، تعاونی‌های مرزنشین ساماندهی شوند متاسفانه فعالیت این تعاونی را مختل کردند به طوریکه فعالیت رو به رشد و خدمات این تعاونی‌ها به اعضا تا حدود زیادی متوقف شد.
وی با اشاره به دلایل توقف فعالیت تعاونی‌های مرزنشین افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توزیع کارت‌های هوشمند به تعاونی‌های مرزنشین واسطه‌هایی را به عنوان توزیع‌کننده معرفی کرد و در این میان تعاونی‌های مرزنشینان را به عنوان متولی اصلی نادیده گرفت در صورتی که وزارت صنعت برای ساماندهی و توزیع عادلانه کارت‌های هوشمند باید با مشارکت «اتحادیه نظارت بر عملکرد مرزنشینان» عمل می‌کرد.رئیس کمیسیون تخصصی تعاونی‌های مرزنشینان با بیان اینکه متاسفانه در بعضی مواقع واسطه‌ها و توزیع‌کنندگان کارت‌های هوشمند در جلسات استانداری‌ها خود را به عنوان نمایندگان تعاونی‌های مرزنشین معرفی می‌کردند گفت: در حال حاضر در روند فعالیت‌های صادراتی و وارداتی تعاونی‌های مرزنشین اخلال به وجود آمده است.
ناحیه ادامه داد: این کارت‌های هوشمند با هدف شفاف‌سازی و شناسایی مرزنشینان طراحی شد اما هزینه‌هایی را به اعضا تحمیل کرده است چراکه دفاتر پیشخوان برای صدور این کارتها در مناطق مرزی وجود ندارد و متقاضیان برای صدور این کارتها باید به مناطق شهری عزیمت کنند.
وی به مشکلات حقوقی کارت‌های هوشمند مرزنشین اشاره کرد و گفت: با صدور این کارت‌ها این امکان برای اعضا وجود دارد تا سهمیه خود را در اختیار سایر تعاونی‌ها قرار دهند در حالی که عضو یک تعاونی نمی‌تواند سهمیه خود را به تعاونی دیگری واگذار کند و این یک بار حقوقی برای تعاونی‌های مرزنشین ایجاد کرده است.
رئیس کمیسیون تخصصی تعاونی‌های مرزنشینان گفت: سامانه‌ مرزنشینان که توسط صادرکننده کارت‌های هوشمند مرزنشین طراحی شده از طرف گمرک برای اتصال به سامانه گمرک پذیرفته نشده است و این باعث می‌شود فرصت استفاده از صادرات و واردات توسط اعضا تلف شود.
به گفته ناحیه، پیش از صدور کارت‌های هوشمند ۵۳۰ تعاونی مرزنشین در ۱۷ استان مرزی کشور وجود داشت که جمعیت ۱۰ میلیونی مناطق مرزی تحت پوشش این تعاونی‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کردند اما در حال حاضر تعداد تعاونی‌های فعال مرزنشین به کمتر از ۱۰۰ تعاونی رسیده است.
وی اضافه کرد: همچنین حدود پنج میلیون نفر از جمعیت مرزنشین موفق به دریافت کارت‌های هوشمند نشدند. علاوه بر این نیمی از افرادی که این کارتهای هوشمند را دریافت کردند به هیچ وجه مرزنشین نیستند.