kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸
برای نخستین بار پس از تشکیل 2 کره

دیدار سران دو کره در منطقه حائل «این» با «اون» به توافق رسید

رهبر کره شمالی به همراه 9 مقام ارشد این کشور در دیداری بی‌سابقه پس از عبور از مرز دو کره با رئیس‌جمهور کره جنوبی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. روستای مرزی دو کره دیروز شاهد یک اتفاق مهم بود.

«کیم جونگ اون» رهبر جوان کره شمالی به همراه مقامات ارشد این کشور با عبور از مرز مشترک دو کره با «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی اولین دیدار رسمی خود را برگزار کرد. «کیم جونگ اون» نخستین رهبر کره شمالی است که از 1953 یعنی پایان جنگ دو کره، از کره جنوبی دیدار می‌کند.
مذاکرات سران دو کره و بیانیه مشترک امضا شده بین «این» و «اون» دیروز شگفتی رسانه‌های جهان را برانگیخت. چراکه اگر توافق‌ها درست باشد باید کره شمالی تمام چیزی‌هایی را که طی سال‌های گذشته با تحمل تمامی تحریم‌ها به دست آورده یک جا کنار بگذارد. سران دو کره در بیانیه‌ای مشترک با اعلام اینکه «کره شمالی و کره جنوبی یک ملت واحد هستند و دیگر جنگی در شبه جزیره رخ نخواهد داد» تاکید کردند: «‌اشتباهات گذشته را مرتکب نخواهیم شد و برای منافع دو کشور همکاری خواهیم کرد.»
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی درباره توافق امضا شده بین سران دو کشور گزارش داده: «رهبران کره‌جنوبی و کره شمالی روز جمعه تعهدشان را درباره عاری سازی کامل شبه جزیره کره اعلام کردند در حالی که توافق کردند که با توجه به نتیجه تلاش‌های مشترکشان برای کاستن از تنش نظامی و رسیدن به صلح پایدار در شبه جزیره کره، تسلیحات متعارفشان را هم کاهش دهند.» بنا بر این گزارش، در بیانیه مشترک سران دو کشور آمده است: «دو رهبر رسما در مقابل 80 میلیون نفر از ملت ما و تمام جهان اعلام می‌کنند که هیچ جنگی در شبه جزیره کره وجود نخواهد داشت و یک فصل تازه از صلح آغاز شده است».در بخش دیگری از بیانیه تصریح شده: «کره جنوبی و شمالی توافقشان را درباره عدم تجاوزگری اعلام کردند و آنها از هیچ نوعی از توسل به زور علیه یکدیگر استفاده نخواهند کرد و درباره تعهد کامل به این توافق موافقت کردند.»  از دیگر محورهای مورد توافق دو کشور، کاهش تدریجی تسلیحات نظامی در صورت برداشته شدن تنش‌های نظامی و برقراری اعتماد است.دو طرف همچنین موافقت کردند به طور فعال در راستای برگزاری گفت‌وگوهای سه جانبه یا چهارجانبه با حضور آمریکا و چین تلاش کنند.دو کره بر ایجاد یک راه ارتباطی دائمی در شهر مرزی کائه‌سونگ کره شمالی تاکید کردند.همسایگان شمالی و جنوبی همچنین توقف تمام اقدامات خصمانه علیه یکدیگر را اعلام کردند. دو طرف در ادامه بر از سرگیری دیدار خانواده‌های از هم جدا افتاده دو کشور تاکید کردند. «اون» و «این» در بیانیه خود بر تبدیل منطقه خلع سلاح شده به «منطقه صلح واقعی» تاکید کردند. دو کره همچنین بر مرتبط ساختن خطوط آهن مرزی و جاده‌ها موافقت کردند.
سفر رئیس جمهور کره جنوبی به پیونگ‌یانگ
 «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی پس از امضای بیانیه مشترک در کنفرانس خبری گفت: «دو کره توافق کردند به منظور کاستن از تنش‌ها،  ماه آینده مذاکرات سطوح بالای نظامی بین دو کشور برگزار شود.» به گفته او، «دو کشور توافق کردند اقدامات خصومت آمیز علیه یکدیگر را متوقف کنند.» وی همچنین خبر داد که در پاییز از پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی دیدن خواهد کرد.رهبر کره شمالی نیز در این کنفرانس خبری مواضع خود را درباره توافق با همسایه جنوبی و راهکار حصول به توافق صلح پایدار بین دو کشور مطرح کرد.
آمریکا: فشارها را حفظ می‌کنیم
در آستانه دیدار سران دو کره اما، «سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد «کارزار فشار حداکثری» علیه کره شمالی جواب داده است و این فشارها ادامه خواهد داشت: «ارزیابی ما این است که کارزار فشار حداکثری علیه کره شمالی کارساز بوده و ما تا زمانی که شاهد تبدیل شدن گفته‌های آنها به اقدامات ملموس نباشیم از این کارزار دست نمی‌کشیم، اما آنها در مسیر درست حرکت می‌کنند.»همزمان با دیدار سران دو کره بمب‌افکن‌های «بی‌52» آمریکا از پایگاه هوایی در جزیره گوام برخاستند و بر فراز دریای جنوبی چین به پرواز درآمدند. این بمب‌افکن‌ها یک پرواز آموزشی را انجام داده و سپس به سوی جزیره اوکیناوا تغییر مسیر دادند تا با جنگنده‌های اف 15 آمریکا مانور مشترکی را انجام دهند. بمب‌افکن‌های راهبردی آمریکا سپس به گوام بازگشتند.سخنگوی نیروی هوایی آمریکا نیز این اقدام را یک ماموریت عادی و معمولی ارزیابی کرده است! خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز با تقیبح ادامه فشارهای آمریکا در سرمقاله خود ضمن تقبیح لفاظی‌های واشنگتن مبنی بر ضرورت تداوم تحریم‌ها و فشار علیه پیونگ یانگ از واشنگتن خواست در قبال تعهد کره شمالی برای خلع سلاح صداقت نشان دهد.در ادامه سرمقاله خبرگزاری کره شمالی آمده است: «علیرغم اعلام هفته گذشته ما، آمریکا از تحریم‌ها و فشار علیه پیونگ یانگ حرف می‌زند. افکار عمومی جهان بر این باورند که آمریکا نباید این فرصت را از دست بدهد و اقدامات صادقانه‌ای در قبال بهبود شرایط امنیتی پس از آنکه کره شمالی این تصمیم تاریخی و بی‌سابقه را اتخاذ کرده، انجام دهد.»