kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۹۸۲
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷

پرونده «حمله دروغین شیمیایی به دوما» در لاهه روسیه و سوریه با 17 شاهد آمدند

17 شاهد عینی ماجرای ادعایی حمله شیمیایی در شهر «دوما»، به مقر سازمان منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی در شهر «لاهه» هلند رفتند و ساختگی بودن این ماجرا را به مسئولان سازمان مذکور گفتند.

پنجشنبه گذشته 17 نفر از ساکنان شهر «دوما» واقع در «غوطه شرقی» دمشق وارد مقر سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در شهر لاهه هلند شدند و مسئولان این سازمان را از ساختگی بودن ماجرای حمله شیمیایی ارتش سوریه به ساکنان دوما مطلع کردند. از جمله این افراد که با کمک روسیه و سوریه به لاهه رفته‌اند، «حسن دیاب» پسر 11 ساله‌ای است که تصاویرش را تروریست‌ها به عنوان مصدوم حادثه حمله شیمیایی روز 18 فروردین به‌طور گسترده پخش کرده بودند.
به گزارش یورو نیوز، آمریکا، انگلیس و فرانسه حمله کنندگان به سوریه به بهانه حمله شیمیایی از مشارکت و فرستادن نماینده به سازمان فوق، خودداری کردند. جلسه مشترک مسئولان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی با این شاهدان نیز در پشت درهای بسته برگزار شده است.
آمریکا، انگلیس و فرانسه 25 فروردین به سوی اهدافی در خاک سوریه، بیش از 100 موشک شلیک کردند. این سه کشور به بهانه حمله شیمیایی ارتش سوریه در دوما، دست به این تجاوز زده بودند.
هر چند مسئولان سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، نتیجه گفت‌وگوی خود با 17 شاهد عینی ماجرا را رسانه‌ای نکرده‌اند، اما پیشاپیش مشخص است که این روند کاملاً به ضرر آمریکا، انگلیس و فرانسه نتیجه خواهد داد.
«الکساندر شولگین»، نماینده روسیه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام کرده که هدف از برگزاری این جلسه (جلسه مسئولان سازمان و شاهدان)، ارائه شواهد بوده تا بر همگان روشن شود که اتهام حمله شیمیایی به دوما، «کاملاً پوچ و توخالی» بوده است.
به گفته وی «امروز می‌توانیم ثابت کنیم که فیلم «کلاه‌سفیدها»، یک صحنه‌سازی بوده است.»
به گزارش ایسنا، «غسان عبید» نماینده سوریه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز پس از جلسه فوق، به خبرنگاران گفت، «ارائه شواهد، دروغ بودن ادعای کشورهای غربی درباره استفاده دمشق از سلاح شیمیایی را برملا می‌کند.»
وی افزود، تمام اتهامات علیه سوریه، با این هدف ساخته شده که چهره ارتش سوریه را که با تروریسم می‌جنگد، خدشه‌دار کند. این اتهامات مبتنی بر اطلاعات گروه تروریستی «کلاه سفیدها» است.
عبید تأکید کرد، هیئت سوریه بیش از 100 نامه به سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره نقشه تحریک‌آمیز تروریست‌ها حول محور استفاده از سلاح شیمیایی با هدف متهم کردن ارتش سوریه فرستاده است.
وی افزود: ما اطلاعات مشخصی درباره وقایع مربوط به مکان وجود ذخایر سلاح‌های شیمیایی تروریست‌ها ارائه کردیم. واشنگتن، لندن و پاریس منتظر رسیدن تیم حقیقت‌یاب سازمان که سوریه درخواست کرده بود، نماندند و دست به حمله خصمانه علیه سوریه زدند.
اقدام به ترور متقابل
به گزارش فارس، سرکرده‌های گروه‌های تروریستی هم که طی ماه‌های گذشته، شکست‌های خفت‌باری را از جانب نیروهای مقاومت و ارتش سوریه تجربه کرده‌اند، در حال حاضر درصدد حذف یکدیگر برآمده‌اند.
منابع معارض اعلام کردند که «آبو الورد کفربطیخ» سرکرده تحریرالشام به همراه محافظش در شهر «معره النعمان» توسط چند فرد ناشناس، هدف تیراندازی قرار گرفته و از پای درآمدند.
«ابوسلیم بنش» از سرکرده‌های گروه تروریستی «جیش الاحرار» نیز در اطراف شهر «بنش» توسط چند فرد ناشناس کشته شد.
وبگاه خبری معارض «قاسیون» هم گزارش داد که «مصطفی حاج علی» رئیس بخش اطلاع‌رسانی اداره آموزش و پرورش استان ادلب وابسته به معارضان در نزدیکی روستای «النیرب» واقع در شرق ادلب هدف حمله قرار گرفت، ولی از این ترور جان سالم به‌در برده است.
ظاهراً این حملات توسط مخالفان و موافقان آتش‌بس با دمشق صورت می‌گیرد.
سایر رویدادها:
* پیشروی ارتش سوریه برای آزادسازی منطقه «حجرالاسود» در جنوب دمشق همچنان ادامه دارد.
* وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده، فرانسه برای تقویت ائتلاف ضد داعش، شماری نیروی ويژه به سوریه اعزام کرده است.