kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۹۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
شیخ زکزاکی:

آل‌سعود پشت کشتار شیعیان زاریا بود این خاندان مزدور آمریکاست

شیخ ابراهیم زکزاکی در گفت‌وگو با فرزندش در حالی که در حبس روزگار می‌گذراند، تصریح کرده «آل‌سعود پشت جنایات کشتار شیعیان زاریاست» و این‌که «عربستان مزدور انگلیس و آمریکاست».

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی در نیجریه که در این کشور زندانی است، در تماس تلفنی به پسرش گفته آل‌سعود، هزینه اجرای جنایت «زاریا» توسط ارتش نیجریه را پرداخت کرده است و این نظام در اصل، مزدور آمریکا و انگلستان است. وی در تماس با فرزندش ضمن رد شرط‌های حکومت برای آزادی تاکید کرده اصلا نمی‌تواند با یک افسر امنیتی گفت‌وگو کند. زکزاکی علاوه ‌بر این خاطرنشان کرده که موضعش را تغییر نمی‌دهد. او درباره سلامتی‌اش هم به فرزندش چنین گفته: «پزشکان گفته‌اند وضع جسمانی‌اش بدتر خواهد شد و وی باید از خدمات پزشکی فوراً بهره‌مند شود.»
ارتش نیجریه در شهریور سال 1393 و همزمان با راهپیمایی مسلمانان به مناسبت اربعین حسینی(ع) به عزاداران یورش می‌برد که طی آن صدها نفر به شهادت می‌رسند و شیخ ابراهیم زکزاکی هم در بند دولت نیجریه گرفتار می‌شود. سه فرزند شیخ نیز در این حمله به شهادت رسیدند.
تظاهرات سراسری در حمایت از زکزاکی
 از سوی دیگر مسلمانان در شهرهای مختلف نیجریه ازجمله «ابوجا» تظاهرات سراسری برگزار کردند و در حمایت از آزادي شيخ ابراهيم زکزاکي دبيرکل جنبش اسلامي نيجريه، شعار سر دادند. معترضان همچنین اتهاماتي را که دولت به «زکزاکی» وارد کرده بي‌پایه و اساس خواندند. مقامات جنبش اسلامي نيجريه گفته‌اند دولت اين کشور تلاش دارد اين جنبش را از بين ببرد. یک معترض در اعتراض به اتهامات بي‌اساس وارد شده به شیخ ابراهيم زکزاکي گفت: «مقامات جنبش اسلامی نیجریه، علامه شيخ زکزاکي را بي‌گناه مي‌دانند. ارتش نيجريه بيش از سيصد تن از پيروان او از جمله شش فرزندش را به قتل رسانده است.»
دولت نيجريه اکنون دو سال است که اين عالم را در حبس نگه داشته و اين به‌رغم صدور حکمي از سوي دادگاه نيجريه مبني بر لزوم آزادي وي از زندان، بوده است. بسیاری از مردم نیجریه به واسطه ابراهیم زکزاکی به مذهب شیعه گرویده‌اند.