kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۸۶۹
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳

جزئیات تازه از ترور نخبه فلسطینی/ مظنون هنوز در مالزی است

پلیس مالزی با انتشار جزئیات تازه درباره عاملان قتل دانشمند فلسطینی، اعلام کرد که مظنونان این قتل، همچنان در مالزی حضور دارند.




«فوزی هارون» رئیس پلیس مالزی در کوالالامپور، تصویر یکی از مظنونان به قتل «فادی محمد‌ البطش» دانشمند فلسطینی و عضو جنبش حماس را در اختیار خبرنگاران قرار داد و اعلام کرد که این فرد همچنان در مالزی حضور دارد. به گفته هارون، فرد مظنون ژانویه (دی) گذشته وارد مالزی شده بود. پیش از این گفته شده بود که قاتل البطش از مالزی فرار کرده است. پلیس مالزی همچنین اعلام کرد، موتورسیکلت استفاده شده برای ترور این دانشمند و استاد دانشگاه فلسطینی، در کوالالامپور پیدا شده است.
رئیس پلیس مالزی یادآور شد: در جریان تحقیقات صورت گرفته، به سرنخ‌هایی دست یافتیم که می‌تواند به شناسایی عاملان این اقدام تروریستی کمک کند.
صبح شنبه گذشته دو موتورسوار مسلح «فادی البطش» را در مسیر عزیمت به مسجدی در محل سکونتش در کوالالامپور هدف گلوله قرار دادند و به شهادت رساندند. در پی این اتفاق، همه جنبش‌های فلسطینی، «موساد» را عامل این ترور دانستند. موساد تاکنون ده‌ها دانشمند را در ایران، عراق و سایر کشورها، ترور کرده است.در همین حال، یک مسئول جنبش حماس نیز اعلام کرد، تحقیقات جاری درباره ترور البطش پیشرفت داشته است.این مسئول که نخواست نامش فاش شود، شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با «مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین» اظهار داشت که جزئیات این جنایت و هویت مجریان در حال آشکار شدن است.
وی گفت که پیکر این شهید به همراه همسر و فرزندانش وارد فرودگاه قاهره می‌شود و از آنجا نیز به نوار غزه انتقال می‌یابد.
تشییع شهید در مالزی
به گزارش فارس، صبح دیروز پیکر دانشمند فلسطینی به طور باشکوهی در کوالالامپور تشییع شد. در این مراسم، «انور آغا» سفیر فلسطین در مالزی نیز حضور داشت.بنابر اعلام سفارت فلسطین، مصر نیز با انتقال پیکر این شهید به نوار غزه، موافقت کرده است.بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، البطش در دوران تحصیلش 18 پژوهش و تحقیق علمی  را در مجله‌های علمی پژوهشی منتشر کرد و با ارائه پروژه‌ها و پژوهش‌های علمی در تعدادی از کنفرانس‌های بین‌المللی که در ژاپن، انگلیس، فنلاند، اسپانیا و عربستان برگزار شده بود، شرکت کرده است.او همچنین جایزه بهترین پژوهش را در سال 2014 کسب کرده است.
دکتر فادی محمد البطش پس از اخذ مدرک دکترای مهندسی برق از دانشگاه «مالایا»ی مالزی و انجام تعدادی پژوهش عملی موفق به دریافت چندین جایزه علمی شد. براساس گزارش سایت «رسیرج گیت»، تعداد افرادی که پژوهش‌های عملی این دکتر شهید را مطالعه کرده و از آنها استفاده کرده‌اند به 5500 تن می‌رسد و بیش از 60 پژوهشگر از وی نقل قول کرده‌اند. وی جزو اولین کسانی بود که طرح تاسیس اتحادیه بین‌المللی مهندسان فلسطینی را ارائه کرده است.
البطش امام‌جماعت مسجد «العباس» بوده و در یک انجمن خیریه مالزی نیز مشغول به فعالیت بوده است.
سایر رویدادها:
* طی یکی دو روز اخیر تصاویری  از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد که نشان می‌دهد نظامیان صهیونیست با شادمانی، برای هدف قرار دادن فلسطینی‌ها در نوار غزه، میان خود مسابقه گذاشته است.
* شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست به روستاهای فلسطینی در شمال قدس و شرق رام‌الله در کرانه باختری حمله کردند. این حملات که خساراتی را به بار آورده، با حمایت ارتش اشغالگر صهیونیست صورت گرفته است.