kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۸۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵

خرید و فروش کارگران فیلیپینی درعربستان

گزارش کارگران فیلیپینی شاغل در عربستان حاکی است که این افراد در این کشور خرید و فروش می‌شوند و کارفرمایان سعودی شدیدترین خشونت‌ها را علیه آنها اعمال می‌کنند.





به گزارش ایرنا، در چند ماه گذشته کارگران خانگی فیلیپینی با ارسال پیام‌های جداگانه‎ای از شهرهای جده، ریاض و دمام عربستان در شبکه‏های اجتماعی از دولت فیلیپین خواستند که به یاری آنها بیاید و جلوی خرید و فروش آنها و دیگر آزارهای جسمی و روحی را که در حال تحمل آن هستند، بگیرد.
فیلیپین 10 میلیون کارگر خارجی در کشورهای مختلف جهان دارد که حدود 2 میلیون نفر آنها در خاورمیانه و عمدتا کشورهای عربی مانند عربستان و امارات کار می‎کنند. این کارگران یکی از منابع مهم درآمدزایی و رشد اقتصادی فیلیپین به شمار می‌روند.
گزارش پیدا شدن جسد یک خدمتکار فیلیپینی در یخچالی در کویت نیز در ماه‌های گذشته سبب تیرگی روابط مانیل- کویت شده است.رئیس‌جمهور فیلیپین که به شدت از وضعیت کارگران فیلیپینی در کشورهای خارجی ناراضی است، با صدور فرمان منع ورود کارگران کشورش به کویت، برای برگرداندن 10 هزار نفر از آنها اقداماتی انجام داده است.دوترته همچنین با اعزام هیئت‌های ویژه دولت به عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس خواستار بهبودی وضعیت کارگرانش شده است.«عبدالعزیز بن‌سعود» وزیر کشور عربستان ماه گذشته با سفر به مانیل سعی کرد کشورش را از فرمان ممانعت مشابه اعزام کارگران فیلیپینی مصون نگهدارد.
وی در رایزنی‎هایش خواستار استفاده بیشتر از کارگران ارزان قیمت فیلیپینی شده بود.این در حالی است که براساس تازه‎ترین بیانیه وزارت امور خارجه فیلیپین در مورد وضعیت کارگران خارجی این کشور، رفتارهای خشونت‌آمیز علیه کارگران به ویژه خدمتکاران فیلیپینی در کشورهای عرب خاورمیانه همچنان ادامه دارد.طبق این بیانیه یک گارگر خانگی فیلیپینی در عربستان پس از آنکه کارفرمای سعودی‌اش وی را با نوشیدن مایع اسیدی پاک‌کننده تنبیه کرده بود، راهی بیمارستان شد.
دوترته رئیس‌جمهور فیلیپین قبلا نیز گفته بود وضعیت کارگران فیلیپینی در کشورهای عربی که اکثر آنها را زنان تشکیل می‎دهند، بسیار ناگوار است به گونه‎ای که مجبور به تحمل شرایط سخت 21 ساعت کار در شبانه‌روز هستند و در مواردی از سوی کارفرمایان خود مورد تجاوز قرار می‌گیرند.
یکی از خواسته‌های اصلی دولت فیلیپین این است که کارگران فیلیپینی اجازه داشته باشند تلفن‌های همراه و پاسپورت خود را حفظ کنند که در شرایط کنونی این امکانات توسط کارفرمایان عرب آنها مصادره می‌شود.
اقدامات دولت فیلیپین در حالی صورت می‎گیرد که رسانه‎های آسیایی گزارش دادند: عربستان و امارات در تلاش هستند امسال حدود 10 هزار نفر نیروی کار ارزان فیلیپینی را جذب کنند.