kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۷۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
با موشک‌باران بندر آرامکو و محل تجمع مزدوران سعودی

انصارالله گام اول برای انتقام خون صالح الصماد را محکم برداشت

انصارالله یمن در مرحله نخست انتقام خون شهید صالح الصماد رئیس‌ شورای عالی سیاسی یمن، مواضع عربستان در جنوب این کشور و همچنین مواضع ائتلاف متجاوزان در المخا را موشک‌باران کرد.

ائتلاف متجاوز سعودی در جدیدترین جنایت خود «صالح الصماد»، رئیس ‌شورای عالی سیاسی یمن را در استان الحدیده طی یک حمله هوایی به شهادت رساند. فیلم منتشر شده از این عملیات پهپادی نشان دهنده این است که احتمالا سرویس‌های اطلاعاتی کشوری غیر از عربستان پشت این جنایت قرار دارد چرا که اصولا سعودی‌ها مرکز کنترل عملیات پهپادی ندارند. برخی معتقدند این عملیات ترور، به احتمال زیاد کار مراکز اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بوده است. مشارکت رژیم صهیونیستی در عملیات‌های هوایی ائتلاف سعودی، امر تازه‌ای نیست و پیش از این بارها در این باره گزارش‌های گوناگونی منتشر شده است.
شورای عالی سیاسی یمن در بیانیه‌ای با تایید خبر شهادت صالح الصماد رئیس ‌این شورا، «محمد حسین المشاط» را به عنوان رئیس‌شورای عالی سیاسی جدید یمن منصوب کرد. «صالح علی الصماد» مسئول سابق سیاسی جنبش انصارالله و ناظر کل این جنبش در استان تعز بود که اواخر مرداد ماه سال 1395 در اولین نشست شورای عالی سیاسی به عنوان رئیس ‌این شورا منصوب شد.
گام نخست انتقام
بلافاصله پس از اعلام خبر شهادت «الصماد» انقلابیون یمن اولین گام را برای گرفتن انتقام «الصماد» با موشک باران مواضع سعودی در یمن و عربستان محکم برداشتند. در نخستین حمله، موشک بالستیک از نوع «قاهر ۲ ام» به تجمع متجاوزان و مزدوران وابسته به دولت مستعفی یمن که تحت حمایت ائتلاف متجاوز عربی هستند در شهرستان ساحلی«المخا» واقع در جنوب غربی «تعز» در یمن شلیک شد. به گفته منابع یمنی، موشک مذکور به هدف خورد و ده‌ها مزدور در این شهر را به هلاکت رساند که برخی از آنها فرماندهان رده بالای سعودی بودند.
علاوه‌بر آن یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با دو موشک بالستیک «بدر»۱ بندر آرامکو واقع در جیزان عربستان را مورد هدف قرار دادند. عملیات پرتاب موشک بالستیک از سوی یمن در واکنش به جنایت‌های متجاوزانه عربستان و آمریکا بود که بار آخر صالح الصماد، رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن را در الحدیده و مراسم عروسی را در استان حجه هدف گرفت و در جریان آن ۸۸ تن کشته و زخمی شدند.
اما این عملیات موشکی به نظر می‌رسد تنها شروع عملیات انتقام باشد. نگاهی به واکنش مقامات انصارالله به خوبی این مسئله را اثبات می‌کند.
وعده انتقام از سوی رهبر انصارالله
رهبر جنبش انصارالله در همان نخستین ساعات انتشار این خبر، علیه آن موضع گرفت. سید عبدالملک الحوثی در سخنانی به مناسبت شهادت «صالح الصماد» گفت، عربستان و آمریکا باید مسئولیت این «جنایت» را که البته بدون پاسخ نخواهد بود، بر عهده بگیرند. وی همچنین حمله هوایی عربستان به یک مراسم عروسی در استان حجه را که به کشته شدن 33 تن و زخمی شدن 55 تن دیگر منجر شد محکوم کرد و شهادت «صالح الصماد» رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن را هم به ملت یمن تسلیت گفت. رهبر انصارالله گفت جنگنده‎های ائتلاف سعودی خودروی صالح الصماد را طی سه نوبت هدف قرار دادند که به شهادت او منجر شد. وی تصریح کرد، عربستان صالح الصماد را در صدر لیست ترور خود داده بود. اینگونه اقدامات جنایت‌آمیز عربستان، ملت ما را تسلیم نخواهد کرد. رهبر جنبش انصارالله یمن در پایان سخنرانی خود از اهالی الحدیده که صالح الصماد در این استان به شهادت رسیده است، خواست تا در تظاهراتی که الصماد قبل از شهادتش خواستار آن شده بود، به شکل گسترده شرکت کنند. برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند، الصماد، پنج شنبه گذشته به شهادت رسیده اما خبر شهادت وی دوشنبه شب رسانه‌ای شده است.
پاسخ سخت به آل‌سعود
وزارت دفاع یمن اما در بیانیه‌ای اعلام کرده ترور «صالح الصماد» رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن جنایتی‌ است که بدون پاسخ سخت و تکان‌دهنده نخواهد ماند. در بیانیه ‌این وزارتخانه آمده است، نیروهای مسلح یمن هرگز دست‌بسته نخواهند نشست و حق پاسخ را با حملاتی دارند که سران جنایتکار دشمن هرگز از آنها نجات نخواهند یافت. وزارت دفاع یمن در پایان تأکید کرده: «زمان برای واکنش مناسب فرا رسیده است و دشمنان بایستی آماده شوند؛ چرا که موشک‌های بالستیکی ما آنها را تکه‌تکه می‌کند.»
جنبش مردمی و معارض «الکرامه» در عربستان نیز با صدور بیانیه‌ای ترور صالح الصماد و دیگر جنایت‌های وحشیانه این ائتلاف را محکوم کرده و متذکر شده «خون‌های پاک شهدای یمنی تاج و تخت سرکشان و مزدوران را دیر یا زود فرو می‌ریزد.»
آماده‌باش در بالاترین سطح
از سوی دیگر خبر رسیده که شورای دفاع ملی یمن حالت آماده‌باش در بالاترین سطح اعلام کرده است. این شورا تاکید کرده یمن امروز در مقابله با متجاوزان، قوی‌تر و باثبات‌تر از قبل است. سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز با تسلیت شهادت صالح الصماد رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرده همه باید در مسیر مبارزه به نشانه وفاداری به رئیس‌جمهور شهید (الصماد) گام بردارند و حرکت کنند. سخنگوی انصار الله خاطر نشان کرده شهید الصماد همواره آرزوی شهادت در راه خدا داشت و شهادت،‌ هدف غایی وی بود. محمد البخيتي، عضو دفتر سياسي جنبش انصار الله يمن نیز اعلام کرده، سعودي نمي‌تواند با ترور صالح صماد هيچگونه تحول سياسي در يمن ايجاد کند. محمد البخيتي در گفت وگوي تلفني با شبکه تلويزيوني الميادين تاکيد کرد، برد موشک‌هاي بالستيک يمن مي‌تواند اعماق عربستان را هدف قرار دهد.
راهپیمایی سلاح ها
از سوی دیگر، کمیته مقدماتی برگزاری «راهپیمایی سلاح‌ها» که امروز در استان الحدیده آغاز خواهد شد از همه مردم یمن خواسته در این تظاهرات که به دعوت رئیس ‌فقید شورای عالی سیاسی یمن است، شرکت کنند. الصماد پیشتر برگزاری این تظاهرات را برای ارسال پیام به دشمنان مبنی بر اینکه ملت یمن در برابر تمام طرح‌های آمریکایی صهیونیستی پایدار خواهند بود، درخواست کرده بود.