kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴

هادی العامری، فرمانده سپاه بدر عراق نامزد انتخابات نخست‌وزیری می‌شود

«هادی العامری» از طرف ائتلاف موسوم به «الفتح» عراق به عنوان نامزد برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور معرفی شد.

«قیس الخزعلی» رهبر گروه موسوم به «عصائب اهل‌الحق» عراق اعلام کرده، «هادی العامری» گزینه ائتلاف انتخاباتی «الفتح» برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور است.
به گزارش فارس، الخزعلی گفت که ائتلاف انتخاباتی «الفتح» تحت رهبری «هادی العامری»، تأثیر زیادی در انتخاب‌ نخست‌وزیر آینده خواهد داشت.
البته، رهبر گروه «عصائب اهل‌الحق»  این را نیز گفت که اگر العامری این پیشنهاد را نپذیرد، الفتح شخص دیگری را جایگزین وی می‌کند.
خزعلی تایید کرد که «حیدر عبادی» نخست‌وزیر کنونی عراق، بیشترین شانس را برای نخست‌وزیری مجدد دارد. اما انتظار می‌رود که فهرست الفتح در انتخابات آینده (22 اردیبهشت)، در صدر قرار گیرد و پس از آن، فهرست النصر به رهبری عبادی باشد و فهرست ائتلاف دولت قانون در رتبه سوم، ائتلاف سائرون در رتبه چهارم و جریان حکمت ملی به رهبری «عمار الحکیم» در رتبه پنجم قرار گیرند.
ائتلاف الفتح به ریاست العامری تشکیل شده و اغلب گروه‌های زیرمجموعه «حشد الشعبی» (بسیج مردمی) از جمله «عصائب اهل‌الحق» به آن پیوستند و 15 حزب سیاسی ثبت شده در کمیساریای عالی انتخابات از جمله مجلس اعلای اسلامی، تجمع عدالت و وحدت، تجمع عراق آینده به ریاست «ابراهیم بحرالعلوم» جنبش الوفاء و التغییر به ریاست «اسکندر وتوت» در این ائتلاف حضور دارند.
«هادی فرحان عبدالله عامری» متولد 1954، علاوه بر اینکه فرماندهی شاخه نظامی سازمان بدر را در سابقه خود دارد، نماینده پارلمان و و‌زیر حمل‌و‌نقل دولت «نوری مالکی» نیز بوده است.
در سال 2014 و پس از تشکیل بسیج مردمی (حشدالشعبی)، العامری به همراه شاخه نظامی بدر، به بسیج مردمی پیوست و یکی از فرماندهان رده بالای بسیج مردمی بوده و هست. وی در نابودی داعش در عراق نقش ویژه‌ای داشت.