kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۷۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
بر سر مسئله کشمیر

اعلام آمادگی پاکستان برای مذاکره بدون پیش‌شرط با هندوستان

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان بر لزوم احترام به حق انتخاب مردم کشمیر در تعیین سرنوشت خود تاکید و اعلام کرد دولت پاکستان آماده مذاکره بدون پیش شرط در مورد بحران منطقه کشمیر است.

«محمد فیصل» در گفت‌و‌گو با پرس‌تی‌وی درخصوص درگیری‌های مرزی میان نیروهای پاکستانی و هندی در منطقه کشمیر عنوان کرد: «تنش در این منطقه بسیار بالاست. در سال گذشته، شاهد نقض بیش از 1970 آتش‌بس بودیم. در سال 2016 نیز 360 معاهده آتش‌بس نقض شد و اکنون که در چهارمین ماه از سال 2018 به سر می‌بریم، علاوه‌بر نقض بیش از 900 بار معاهده آتش، بیش از 21 غیرنظامی به شهادت رسیدند و 70 نفر نیز مجروح شده‌اند.»
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره واکنش سازمان ملل درخصوص مسئله نقض حقوق بشر در کشمیر که توسط پاکستان مطرح شده نیز تصریح کرد: «تنها پاکستان نیست که در این زمینه اقدام کرده، بلکه هندی‌ها نیز مدعی نقض حقوق بشر شده‌اند به طوری‌که به گفته رسانه‌های این کشور در خلال این درگیری‌ها، بیش از 200 نفر مجروح شده و 300 نفر بینایی خود را از دست داده‌اند.»
فیصل در ادامه و در واکنش به این ادعا که «هندی‌ها، کشمیر را بخشی از خاک هندوستان می‌دانند،» عنوان کرد: «مهم نیست که هندی‌ها چه می‌گویند، آنچه که قوانین بین‌المللی و جامعه بین‌المللی می‌گوید، حائز اهمیت است. بنابراین، باید به قطعنامه‌های شورای امنیت نگاه کرد و از مردم کشمیر خواست تا خود انتخاب کنند که خواهان پیوستن به کدام کشور هستند. این همان چیزی است که هندوستان از آن واهمه دارد و انتخاب را برعهده مردم این منطقه نمی‌گذارد.
وی از تمایل پاکستان برای مذاکره با هندوستان درخصوص مسئله کشمیر نیز سخن گفت: «پاکستان همواره آمادگی خود را برای مذاکره درخصوص مسئله کشمیر و همچنین دیگر مسائل اعم از منطقه کوهستانی سیاچن، منطقه مرزی سرکریک، روابط فرهنگی و گردشگری و غیره نیز اعلام کرده است.»
وی ادعای هند مبنی بر حمایت پاکستان از برخی فعالیت‌های خاص و تروریستی را بی‌اساس خواند و عنوان کرد: «اگر آنها شواهد و یا مدارکی برای ادعاهای خود دارند، می‌توانند آنها را به پای میز مذاکره بیاورند و درخصوص آنها صحبت کنیم. مذکرات می‌بایست بدون هیچ پیش‌شرطی صورت گیرد اما اگر بخواهند برای مذاکره، شرط تعیین کنند این مذاکره هرگز به سرانجام نخواهد رسید و شرایط همانی خواهد شد که امروز شاهد آن هستیم.»