kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹
با حضور وزیر نیرو

18 طرح تامین آب و برق در خوزستان اجرا شد

با حضور وزیر نیرو و با اعتباری بالغ بر 30 هزار میلیارد ریال 18 طرح برقابی برای تامین آب و برق خوزستان اجرا شد.
اهواز - خبرنگار کیهان‌:

وزیر نیرو در حاشیه آیین بهره‌برداری از فاز دوم نیروگاه مارون و آبگیری آزمایشی سد تنظیمی آریوبرزن در شهرستان ایذه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح نیروگاه مارون مجهز به دو توربین است و آب 55 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تامین می‌کند و تولید برق در اولویت دوم این طرح قرار دارد.
برای این دو طرح اعتباری بالغ بر 10 میلیون یورو صرف شده و امید است هر چه زودتر بخش‌های دیگر طرح‌های مرتبط با این مجموعه‌ها به ثمر برسد.
رضا اردکانیان گفت: اتمام عملیات اجرایی طرح بزرگ انتقال و تأمین آب آشامیدنی ، صنعت و کشاورزی شهرستان‌های شمال شرق خوزستان که آغاز شد حدود چهار سال به طول خواهد انجامید.
آیین شروع عملیات ساخت سامانه انتقال آب به شهرستان‌های ایذه و باغملک هم با حضور وزیر نیرو در محل اداره آب و فاضلاب شهری ایذه برگزار شد.
در این پروژه آب مصرفی 753 هزار نفر در هفت شهر و 679 روستای شمال شرق خوزستان برای مدت 30 سال تأمین خواهد شد.
همچنین با حضور وزیر نیرو دو مخزن ۳۰هزار متر مکعبی ذخیره آب آشامیدنی به منظور کاهش افت فشار آب در برخی نقاط دزفول به بهره‌برداری رسید.
همچنین با شروع عملیات اجرایی اصلاح شبکه توزیع آب و انشعاب خانگی پایگاه چهارم شکاری و تیپ 292 زرهی جمعا با اعتباری بالغ بر 74 میلیارد ریال با حضور وزیر نیرو عملیات احداث شبکه فاضلاب و انشعاب خانگی محدوده خیابان‌های شریعتی‌، پیام آوران‌، ساحلی و 45 متری فتح المبین دزفول با 230 میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.
همچنین عملیات آبرسانی به شهر سالند و روستاهای بخش سردشت با حضور رضا اردکانیان آغاز و فاز اول مجتمع آبرسانی به روستاهای بنه حاجات‌، دهنو‌، باقر‌، عبدعون‌، تامین آب روستاهای سربیشه‌، فیروزآباد و بنه قیصر و روستاهای ماهور برنجی و میدان افتتاح شد.
خط 400 کیلو ولت برق جندی شاپور شهرستان دزفول با حضور وزیر نیرو وارد مدار شد.
خط 400 کیلو ولت 2 مداره فولاد جندی شاپور دزفول به طول 4/8 کیلومتر توان انتقال یک هزار و 100 مگاولت آمپر برق را دارد.
اعتبار هزینه شده در بهره‌برداری از خط 400 کیلو ولت جندی شاپور دزفول 100 میلیارد ریال بوده است.
همچنین با حضور وزیر نیرو عملیات اجرایی احداث پست برق 132/400 کیلو ولت جندی شاپور دزفول آغاز شد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت:اعتبار مورد نیاز احداث این پست 630 مگاولت آمپری 850 میلیارد ریال بوده که در سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد.
نخستین قفل کشتیرانی ایران و دریچه انسداد در سد سلولی بالا دست رودخانه بهمنشیر با اعتباری بالغ بر 390 میلیارد و 18 میلیون ریال نیز با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.
با افتتاح این طرح از پیشروی آب شور دریا به رودخانه بهمنشیر جلوگیری شده و با تاثیرگذاری بر شرایط جزر و مد رودخانه بهمنشیر، تامین آب خام پایدار جهت صنعت و 32 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرهای آبادان و خرمشهر امکان‌پذیر شد.