kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۶۸۸
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶

برگزاری اجلاس فرماندهان دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند با حضور 35 کشور جهان در تهران

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در افتتاحیه اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه سر تسلیم در مقابل آمریکا و متحدانش فرود نیاورده و نخواهد آورد و با اتکا به توان خود، دست برادری به سوی همسایگان دراز کرده است.




به گزارش فارس، اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند با حضور سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، حجت‌الاسلام محمدحسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد ارتش، دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمع دیگری از فرماندهان نظامی برگزار شد.
در این اجلاس 35 هیئت عالی‌رتبه نظامی از 35 کشور جهان حضور داشته و دیروز به صورت رسمی ریاست دوساله و دوره‌ای اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.
اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند، بزرگترین اجلاس نظامی تاریخ ایران است.
ایران سر تسلیم مقابل آمریکا
و متحدانش فرود نمی‌آورد
سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی سخنانی در افتتاحیه اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند در تهران اظهار داشت: بدون تردید نظام سنتی دوقطبی در جهان فروپاشیده و قدرت‌های جدیدی در غرب و شرق سر برآورده‌اند.
وی افزود: البته برخی قدرت‌ها و بازیگران منطقه‌ای واقعیات نوین جهان را برنمی‌تابند و متاسفانه هیچ منطقه‌ای از جهان از آسیب‌ها در امان نیست.
باقری ادامه داد: آمریکا و برخی قدرت‌ها با اعزام واحدهای نظامی به مناطق مختلف و بکارگیری ادبیات زور، بی‌نظمی را در جهان گسترش می‌دهند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: آمریکا با حمایت از داعش، بخش بزرگی از غرب آسیا را دچار بحران کرده و زمینه آواره شدن و کشته شدن را فراهم آورده است. سرلشکر باقری حمله اخیر هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه را مصداق بارز رفتار غیرقانونی دانست و گفت: آنان با صدور تسلیحات به کشورهای مختلف منطقه از جمله عربستان، زمینه ایجاد جنگ را فراهم می‌کنند.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه سر تسلیم در مقابل آمریکا و متحدانش فرود نیاورده و نخواهد آورد و با اتکا به توان خود، دست برادری به سوی همسایگان دراز کرده است.
اجازه ندهید قدرت‌های سلطه‌گر
در منطقه تصمیم بگیرند
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین در حاشیه همایش بین‌المللی نیروهای دریایی در جمع خبرنگاران گفت: نیروی دریایی ارتش در طول 2 سال آینده با ریاست بر اجلاس فرماندهان کشورهای حاشیه اقیانوس هند، برگزاری رزمایش‌ها و اقدامات عملی مشترک را دنبال می‌کند.
سرلشکر باقری اظهار داشت: هماهنگی این کشورها می‌تواند امنیت اقیانوس هند را تأمین کند و هرچه این کشورها بیشتر با هم هماهنگ باشند و اجازه ندهند قدرت‌های سلطه‌گر جای آنها تصمیم بگیرند امنیت بهتری در منطقه حاکم می‌شود.
برای برگزاری رزمایش‌های مشترک
در اقیانوس هند تصمیم‌گیری خواهد شد
معاون هماهنگ‌کننده ارتش نیز در حاشیه اجلاس بین‌المللی نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه فرماندهان کشورهای حاشیه اقیانوس هند که چهارشنبه برگزار می‌شود برای برگزاری رزمایش‌های مشترک تصمیم‌گیری خواهد شد.
به گزارش فارس، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری اظهار داشت: این نشانه اقتدار و توانمندی این نیرو است که امنیت را در آب‌های بین‌المللی ایجاد کرده است و جایگاه خودش را با اقتدار در جهان به نمایش گذاشته است.
سیاری ادامه داد: 8 سال پیش اجازه برگزاری این همایش را از فرماندهی کل قوا گرفتیم و 2 سال پیش در بنگلادش واگذاری ریاست این همایش به ایران تصویب شد.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: در جلسه فرماندهان که چهارشنبه برگزار می‌شود تصمیم برای برگزاری رزمایش‌های مشترک در اقیانوس هند اتخاذ خواهد شد البته در این همایش برای رزمایش‌های رزمی تصمیم‌گیری نمی‌شود بلکه این رزمایش‌ها در جهت هماهنگی بیشتر و بحث مبارزه با دزدی دریایی خواهد بود.
امنیت دریایی مسئله‌ای جمعی و جهانی است
فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز طی سخنانی در افتتاحیه ششمین اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند گفت: امنیت دریایی مسئله‌ای جمعی و جهانی است که متضمن زنجیره کسب ثروت و بهره‌مندی ملت‌ها از منافع دریا است.
امیر دریادار حسین خانزادی اظهار داشت: امنیت دریایی، حاصل توجه کشورهای ساحلی به دریاهای پیرامونشان، آگاهی محیطی از دریا، تشکل ائتلاف‌های هم‌افزا برای دستیابی به امنیت بسیط و فراگیر جمعی و ممانعت از تحمیل ترتیبات امنیتی نامطلوب توسط دیگران است.
خانزادی گفت: در این بین نیروی دریایی در اندازه‌ای معقول و متناسب با وزن ژئوپلتیک و منافع کشورها یکی از مهمترین عوامل محدودکننده بستر شکل‌گیری کانون‌های ناامنی در مناطق دریایی است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در مقابل منافعی که مجاورت با دریا برایمان فراهم آورده است تکالیفی داریم که اگر به موقع و با کیفیت مطلوب به آنها نپردازیم عرصه را برای حضور نامشروع دیگران فراهم کرده‌ایم.
دریادار خانزادی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تلاش خواهد کرد در طول برگزاری اجلاس، IONS اقدامات عملی‌تری در راستای دستیابی به اهداف خود داشته باشد.