kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۵۹۲
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵

قدرت‌نمایی چین علیه آمریکا با ناو هواپیمابر «لیائونینگ»

نیروی دریایی چین با حضور ناو هواپیمابر «لیائو نینگ» در آب‌های اقیانوس آرام اقدام به برگزاری یک رزمایش بزرگ دریایی کرده که تحلیلگران آن را «قدرت‌نمایی چین در برابر آمریکا و متحدانش» تعبیر می‌کنند.

 

 چین با استفاده از چند ناوشکن و تنها ناو بزرگ هواپیمابر خود که چندی پیش با تبلیغات گسترده از آن رو‌نمایی کرده بود، در اقیانوس آرام و در برابر تایوان که به شدت از سوی آمریکا حمایت می‌شود، قدر‌ت‌نمایی کرد.
آن طور که «خبرگزاری فرانسه» نوشته، نیروی دریایی چین روز شنبه اعلام کرد که تنها ناو هواپیمابر این کشور  همراه 2 فروند ناوشکن برای سنجش قدرت نظامی یگان‌های تابعه تمرین‌های آفندی و پدافندی را برگزار کردند.
به گزارش فارس، این رزمایش در منطقه شرق آبراه «باشی» بین تایوان و فیلیپین از چهارشنبه گذشته آغاز شده است. در تصاویر منتشر شده از جدیدترین رزمایش چین، جنگنده‌های «جی -15» این کشور منتظر برخاستن از ناو هواپیمابر «لیائونینگ» هستند.
دولت تایوان، بعد از این‌که هواپیماهای جاسوسی و بمب‌افکن‌های چینی پنجشنبه گذشته در اطراف تایوان به پرواز درآمدند و نیروی دریایی چین نیز در رزمایش خود از مهمات واقعی استفاده کرد، پکن را به قدرت‌نمایی نظامی متهم کرد. این در حالی است که چین گشت‌زنی‌های خود را در اطراف تایوان و فشار دیپلماتیک را بر این کشور بیشتر کرده است.
چین موضوع «تایوان» را مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوع بین خود و آمریکا می‌داند.این در حالی است که کنگره آمریکا در سپتامبر 2018 قانونی را تصویب کرد که به موجب آن کشتی‌های این کشور و تایوان می‌توانند از بنادر همدیگر دیدار نمایند.
 چین، حکومت تایوان را غیرقانونی می‌داند و خواهان بازگشت این سرزمین به خاک اصلی‌اش یعنی چین است و آمادگی خود را برای استفاده از نیروی نظامی در صورت لزوم هم اعلام کرده ‌است.