kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۵۳۴
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳

مایوس از وعده‌ها (یادداشت خبرنگار)


  ایلام از جمله استان‌هایی است که در پدیده فقر، پروسه دور و درازی برای خود ساخته و مهیا دارد. با وجود بهره‌گیری از منابع فراوان طبیعی، جمعیت کم و البته ظرفیتی به نام نسل جوان و تحصیل کرده هنوز نتوانسته خود را از محور بلاتکلیفی برهاند. نیروهای صاحب نفوذ کشوری نه خود توانسته‌اند کاری کنند و نه تصمیمی برای قدم گذاشتن دیگران در مدار رفع تدریجی مشکلات استان دارند!
خیل بیکاران و جوانانی که نسل به نسل سن ازدواجشان به سر آمده گویای دوام و ماندگاری رنج‌های کهنه و پیوندشان با آلام جدید است!
مردمانی که مرگ را راهکاری از هزاران راه حل برای رفع مشکلات در گوشه ذهن ذخیره دارند.
افسردگی و ناامیدی و وعده‌هایی که سیاستمداران تازه کار بومی به شکل سریالی در آستین به آنها حواله می‌کنند!
هیچ‌ مسئولی هنوز باور ندارد که یکی از مهم‌ترین عوامل فقر و بیکاری هم استانی‌اش به او برمی‌گردد! هیچ فرد دولتی قبول نمی‌کند از جمله علل افسردگی و خودسوزی مردمان این اقلیم ریشه در بی‌خیالی وی دارد!
درد و رنج طلاق و پاسکاری علل آن و دور نگه داشتن یکی از هزاران اسباب از خود، شگرد قدیمی و البته رایج مسئولان ماست  نگرانی از وحشت تبعیض و فاصله طبقاتی در ایلام بیشتر از گذشته خود را نشان می‌دهد.
دستان این معضل چونان هیولای آرمیده از شمال تا جنوب و غرب و شرق و  مرکز استان کشیده شده است!
نمایندگان مردم استان و نخبگان سیاسی با وجود ادعا در پیگیری مشکلات استان خود گرفتار سیاست‌زدگی و مشغولیت‌های جناحی شده‌اند!
این افراد که همواره ما را وادار به تسلیم می‌کنند، افراد ماهری هستند که هر زمان به خواسته‌هایشان می‌رسند، خودشان را به ما کاملا نزدیک می‌کنند و اگر به خواسته‌هایشان نرسند دست به تهدید می‌زنند و یا ما را زیر بار سنگینی از گناه، مدفون می‌کنند. به نظر می‌رسد چنین افرادی برای بهر‌ه بردن از ما برنامه‌ریزی کرده‌اند، حال آن که در اغلب موارد از اعمال خود ناآگاهند.
این افراد فقط هم و غم خود را حریصانه در انباشت حساب بانکی و سند املاک لوکس و لفت و لیس تمرکز می‌دهند به راستی چهار سال چه کولاکی صورت می‌گیرد که راه صدساله را چهار ساله طی می‌کنند!!
 در استان ایلام هیچ برنامه‌ریزی برای حداقل کردن بیکاری صورت نمی‌گیرد. شکل‌گیری بازارهای خیابانی و دست‌فروشی‌ها گویای این است که این مردمان از تمام وعده‌ها مایوسند.
این مردم حق و حقوق جوانان را از کجا باید جست‌و جو کنند؟ از لابلای اختلاس‌هایی که توسط صاحب منصبان صورت می‌گیرد و مصلحت در فاش نشدن اسم آنان است و همچنان زالو وار خون مردم را می‌مکند؟! یا هزینه‌های حاشیه‌ای بی‌ربط که جراحت مردم را چرکین‌تر می‌کند؟

ایلام- عباس خزلی