kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۴۴۹
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶
سیلی به مرکل!

گزارش کارشناسی مجلس آلمان حمله 3 کشور غربی به سوریه را «غیرموجه» و «غیرقانونی» خواند

پارلمان آلمان هم حمله اخیر آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه را کاملا غیرموجه و مغایر با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی دانست.

بخش پژوهش‌ پارلمان آلمان طی یک گزارش 11 صفحه‌ای، در مورد حمله موشکی شنبه گذشته آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه که به بهانه حملات شیمیایی دوما صورت گرفت اعلام کرد،  این حمله هیچ پایه و اساس قانونی نداشته و ناقض قوانین بین‌المللی بوده است.
به گزارش تسنیم، در این گزارش که توسط جناح چپ پارلمان تهیه شده، آمده است: «خشونت نظامی علیه یک دولت به منظور اعمال مجازات به خاطر نقض یک کنوانسیون بین‌المللی توسط آن دولت، مغایر با قانون بین‌المللی نقض خشونت است.»
طبق قانون منع خشونت اقدام‌های تلافی‌جویانه بین‌المللی، از اساس ناموجه هستند. این امر حتی در زمانی که دولتی هنجارهای بنیادین بین‌المللی را نقض کند، اعتبار دارد.
در این گزارش آمده است که حمله نظامی به سوریه به بهانه انسان دوستی و گوشمالی دادن «بشار اسد»، هیچ توجیه حقوقی نداشته و ناقض حقوق بین‌الملل مربوط به منع خشونت است.
به گزارش ایسنا، «الکساندر نوی» نماینده حزب چپ‌ها، این گزارش را یک سیلی به چهره دولت آلمان دانست.
به نظر او، دولت آلمان با حمایت از اقدامی که ناقض حقوق بین‌الملل بوده، به این قانون‌شکنی یاری رسانده است.
«نوی» از ارتش آلمان خواست، در اولین واکنش به اقدام آمریکا، فورا منطقه (غرب آسیا) را ترک کند.
در پی حمله آمریکا و متحدانش به سوریه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، این حمله را قانونی و درست دانسته بود.
واکنش رسانه‌ها
شبکه «زد.دی.اف» آلمان نیز طی گزارشی از سوریه، اعلام کرده، آوارگان دوما به خبرنگار این شبکه گفتند، شورشیان تعدادی را با گاز کلر کشتند و سپس، از صحنه فیلمبرداری کردند. پس از این مرحله بود که شورشیان مدعی حمله ارتش سوریه شدند.
در همین حال، سه شرکت بلژیکی به صادرات مواد شیمیایی غیرمجاز به سوریه متهم شدند. از این مواد می‌توان گاز «سارین» تولید کرد.
پیش از این هم آلمان و انگلیس متهم به صدور مواد شیمیایی برای تروریست‌های فعال در سوریه شده بود.
ورود بازرسان به دوما
خبر دیگر اینکه تیم بازرسان منع سلاح‌های شیمیایی شنبه وارد شهر دومای سوریه شدند.
این تیم که ریاست آن را «سامی باراک» تونسی الاصل برعهده دارد، مأموریت دارد که درباره حمله شیمیایی ادعایی ارتش سوریه به شهروندان ساکن دوما در 18 فروردین، تحقیق کند. تاکنون همه شواهد مبنی بر این بوده است که اصولا چنین حمله‌ای صورت نگرفته است و علاوه بر آن، تروریست‌های موسوم به «جیش الاسلام» در تونل‌های خود، مواد شیمیایی در اختیار داشته‌اند.
در این راستا، استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پس از دیدار با «سرگئی لاوروف»  وزیر خارجه روسیه، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در خواست کرد، گروه بازرسان بین‌المللی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اجازه ورود به شهر دوما در غوطه شرقی را بیابند.
دی میستورا گفت: «ما می‌خواهیم به بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اجازه داده شود ماموریت خود را بدون هیچ مانعی انجام دهند، آنها در شهر دوما می‌خواهند ماموریت خود را به شکلی سریع انجام دهند تا پرونده حملات شیمیایی بسته شود و ما به طرح اجرای مناطق کاهش تنش و روند سیاسی بازگردیم. سوریه به یک کانون تنش جهانی تبدیل شده است.»
البته، برخلاف اظهارات دی میستورا، پرونده سلاح‌ شیمیایی در دوما، نباید بسته شود. چون پیشاپیش مشخص است که کل ماجرا، یک سناریوی آمریکایی بوده و این کشور باید تحت تعقیب قرار گیرد.
سایر رویدادها:
* پروفسور «توماس یاگر»، استاد برجسته سیاست بین‌الملل در آلمان گفته شرط برکناری «بشار اسد» به عنوان مقدمه مذاکرات سیاسی در سوریه، از این پس دیگر غیرواقع‌بینانه است.
* جوانان ایتالیایی در اعتراض به تجاوز نظامی آمریکا به سوریه، مقابل سفارت آمریکا در شهر رم، تظاهرات کردند.
* وزیر خارجه روسیه گفته، غرب باید به اقدامات خود در سوریه که مغایر منافع مردم این کشور است، پایان دهد.
* ارتش سوریه در پیشروی‌های خود در محله‌های جنوب دمشق، توانست شهرک «التضامن» را هم از لوث تروریست‌ها، پاکسازی کند.