kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۴۰۸
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱

بی‌بی‌سی انگلیس، تصاویر مهرآباد را به عنوان پایگاه نظامی در سوریه جا زد!(خبر ویژه)

رسانه‌های بیگانه با انتشار تصاویری مدعی شدند پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه را کشف کرده‌اند اما کمی دقت در این تصویرسازی ناشیانه نشان می‌دهد نقشه‌های هوایی فرودگاه مهر‌آباد تهران را به عنوان پایگاه نظامی ایران در سوریه جا زده‌اند!



به گزارش رجانیوز؛ منابع صهیونیستی به نقل از واحد سخنگوی نظامیان این رژیم، تصاویر و گزارشی منتشر کرده و مدعی شدند که این تصاویر از پایگاه‌های هوایی و مراکز هدایت پهپادهای ایران در خاک سوریه است. این گزارش به صورت زنجیره‌ای و احتمالاً برای اقناع افکار عمومی در مقابله و افزایش فشار بر ایران در رسانه‌های دنیا منتشر شد.
بی‌بی‌سی، رسانه رژیم سلطنتی انگلیس که دروغ‌پراکنی‌های آن شهره شده است در گزارشی این خبر جعلی را پوشش داد. اما دقت در تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که «تصویر هوایی از فرودگاه مهر‌آباد تهران»، به عنوان یکی از پایگاه‌های هوایی ایران در خاک سوریه منتشر شده است. این گاف بزرگ سیاسی و رسانه‌ای آنقدر بزرگ است که اطراف فرودگاه مهرآباد همچون میدان آزادی تهران به خوبی قابل مشاهده است.
اما بی‌بی‌سی فارسی در تصاویری که جروزالم‌پست منتشر کرده بود دست برد و تصویر هوایی میدان آزادی تهران که کاملاً آشکار و قابل تشخیص بود را حذف کرد تا مخاطبان پی به جعلی بودن این خبر نبرند.
این نمونه از خبرسازی‌ها قبلاً هم توسط رسانه‌های وابسته به جبهه غرب در ماجرای حمله شیمیایی دولت سوریه علیه تروریست‌ها انجام شده بود اما این بار به سرعت این جعل خبر خود را نشان داد. حتی رسانه‌های غربی اینگونه در مورد انتشار این تصاویر به تحلیل‌گری پرداختند: «برخی کارشناسان این اقدام را اخطار و اعلام آمادگی تل‌آویو به تهران تلقی می‌کنند که در صورت افزایش تنش و حمله تلافی‌جویانه ایران، منافع ایران در سوریه مورد حمله قرار خواهد گرفت.»
یکی از مقامات امنیتی تل‌آویو در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز به طور ضمنی موضوع انتشار این تصاویر توسط ارتش این کشور را تأیید کرده و گفته بود این تصاویر، جزئیاتی را درباره فعالیت «نیروهای سپاه پاسداران ارائه می‌دهد که به اعتقاد وزارت دفاع اسرائیل در راستای تهدید ایران به گرفتن انتقام حمله به پایگاه تی-4، قصد حمله به اسرائیل را دارند.»
رونی دانیل، کارشناس نظامی یک شبکه تلویزیونی اسرائیل هم گفته بود افشای این مدارک مانند فرستادن نشانه‌ای به ایران بود. بدان معنا که چگونگی «استقرار و گسترش نظامی شما در سوریه برای ما روشن است و اگر بخواهید اقدامی نظامی در انتقام حمله به پایگاه تی-4 انجام دهید به شدت آسیب خواهید دید.»