kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۳۵۵
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱

اولین مأموریت ارتش عراق در خاک سوریه/بمباران محل اختفای سرکردگان داعش

جنگنده‌های ارتش عراق پس از هماهنگی با دمشق و برای نخستین بار مواضع تروریست‌های «داعش» را در خاک سوریه بمباران کردند.



دفتر نخست‌وزیری عراق با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرده که جنگنده‌های ارتش این کشور پنجشنبه حملات مرگباری را متوجه مواضع داعش در خاک سوریه کرده است. براساس بیانیه فوق، حمله مذکور با مجوز دولت سوریه صورت گرفته و با تهران و مسکو نیز هماهنگ شده بود.به گزارش فارس، در بیانیه فوق آمده است: «این حملات نشان‌دهنده افزایش قدرت نیروهای مسلح (عراق) در تعقیب تروریست‌ها و نابودکردن آنها است.»در این بیانیه همچنین می‌خوانیم؛ «حملات فوق، فشرده بوده و با جنگنده‌های «اف- 16» انجام شده است.» این جنگنده‌ها را نیروی هوایی عراق در اختیار دارد.
«حیدر عبادی» نخست وزیر عراق، چهارشنبه اعلام کرده بود، نیروهای امنیتی این کشور، داعش را در کل منطقه تحت تعقیب قرار خواهند داد. داعش خرداد 1393 چهار استان عراق را اشغال کرده بود. پس از آن و در پی صدور فتوای «جهاد کفایی» از سوی مرجع عالی شیعیان عراق، نیروهای مسلح عراق پیروزی‌های درخشانی را رقم زدند و سال گذشته توانستند تومار داعش را در عراق درهم بپیچند.
توطئه جدید آمریکا
«ماریا- زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اما از توطئه جدید آمریکا در سوریه خبر داده است. به گزارش واحد مرکزی خبر، «زاخاروا» گفته، آمریکا در پی ایجاد منطقه‌ای خودمختار در جنوب سوریه و در نزدیکی مرزهای اردن است.
به گفته این سخنگوی روسی، گروه‌های مسلح از جمله‌«جبهه النصره» از طریق مرز اردن، محموله‌های مشکوکی را تحویل می‌گیرند. زاخاروا ادامه داد، مخالفان و جبهه النصره بیش از 12 هزار فرد مسلح را بسیج کرده‌اند و خود را برای انجام عملیاتی هماهنگ علیه نیروهای دولتی سوریه در مناطق جنوب آماده می‌کنند، در هر حال روسیه این فعالیت‌ها را تحت نظر دارد.
البته آمریکا برای شمال سوریه نیز برنامه دارد! به گزارش فارس، «داناکوک» سخنگوی رسمی پنتاگون رسما اعلام کرده، آمریکا به خاطر این از کردهای مسلح شمال سوریه حمایت می‌کند که قصد دارد در آینده در این بخش از خاک سوریه، حکومتی خودمختار ایجاد نماید.
پس فرستادن نشان به فرانسه
«بشاراسد» رئیس جمهور سوریه نیز نشان «لژیون دونور» فرانسه را به پاریس پس فرستاده است.بشار اسد این اقدام را در واکنش به مشارکت فرانسه در تجاوز اخیر به سوریه، انجام داد.وزارت خارجه سوریه با تأیید این خبر، اعلام کرده، رئیس‌جمهوری سوریه این نشان را که «ژاک شیراک»، رئیس‌جمهوری اسبق فرانسه به او هدیه داده بود دیگر نمی‌خواهد.کاخ الیزه دوشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که فرانسه قصد دارد روند لازم برای پس گرفتن نشان لژیون دونور از بشاراسد را توسط «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه آغاز کند.این خبر به فاصله چند روز از حمله مشترک سه کشور فرانسه، آمریکا و انگلیس به سوریه منتشر شده بود.
سایر رویدادها:
* رسانه‌های روسی اعلام کردند، افزایش مداخلات (رژیم) اسرائیل در سوریه، برای مسکو غیرقابل تحمل خواهد بود.
* وزیر خارجه روسیه گفت، با توجه به حمله اخیر آمریکا و متحدانش به سوریه، دیگر مانعی برای فروش سامانه دفاعی «اس- 300» به دمشق، وجود ندارد.
* حمله خمپاره‌ای عناصر تکفیری به مناطق مسکونی جنوب دمشق، چهار کشته و 52 مجروح برجای گذاشت.
* حمله توپخانه‌ای ارتش سوریه به مواضع داعش در اردوگاه «یرموک»، هلاکت دو سرکرده این گروه تروریستی را به دنبال داشت.