kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱

آغاز کوچ از تلگرام به پیام‌رسان‌های بومی

کارشناسان پیش از این به دفعات اعلام کرده بودند که باید به جهت نظام‌مندی و نظارت‌پذیری فضای مجازی در برابر نفوذ مخرب دشمن، از انحصار پیام رسان‌های خارجی جلوگیری کرد.
سرویس سیاسی-

از سال 2013 تاکنون که تلگرام طراحی و به بازار عرضه شد، به‌عنوان یکی از نرم‌افزارهای پیام‌رسان در اغلب کشورهای دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. اما با گذشت زمان، رفته‌رفته تلگرام شروع به نمایش جوانب منفی خود به جهانیان کرد. به‌طوری‌که سررشته بسیاری از مشکلات داخلی، بین‌المللی و حتی خانوادگی ایجاد شده درکشورها به تلگرام می‌رسید.
مسئله دسترسی این پیام‌رسان به اطلاعات کاربران، ذخیره شدن اطلاعات کاربران این نرم‌افزار در سرورهای متعدد، وجود و تبادل محتوای غیراخلاقی در آن و نقش این پیام‌رسان در ایجاد اغتشاشات و مشکلات داخلی در کشورها، ازجمله مواردی است که بسیاری از کشورهای جهان را مجبور به بستن یا محدود کردن تلگرام در کشورهای خود کرده‌ است.
بر اساس آمار منتشر شده پیام رسان تلگرام از بین 22 پیام‌رسان محبوب دنیا با 100 میلیون کاربر فعال در رتبه بیستم قرار دارد.
در روزهای گذشته، سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در برنامه ذره‌‌بین رادیو تهران گفته بود:«اقدامات وسیعی بنا به دستور رئیس‌جمهور در دی ماه ۹۶ انجام شد. ایشان تاکید کردند که کشور باید از انحصار پیام رسان غالب (تلگرام) خارج شود».
فیروزآبادی با تاکید بر اینکه به بحث حفاظت از حریم خصوصی مردم اهمیت می‌دهیم، گفت:«کمیته‌ای در این زمینه تشکیل می‌دهیم تا محتوا در حوزه پیام‌رسانها نیز حفاظت شود. اطلاعات مردم دارایی‌های مردم هستند و نهایت تلاش را داریم که حریم مردم در پیام رسانهای داخلی حفظ شود».
لازم به ذکر است که بیستم فروردین ماه، رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران نظام با ابراز خرسندی از تبدیل شدن مطالبه‌ ایجاد پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی به مطالبه‌ای عمومی، فرمودند:«مسئولان باید امنیت و حریم داخلی مردم و کشور را حفظ کنند. تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود».
به گزارش فارس، محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور دیروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت:«دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی اقدام خوبی انجام داده که از بین این 15 تا 20 پیام‌رسان داخلی، 5 پیام‌رسان را معرفی کرده است.»
واعظی افزود:«اعضای کابینه در جلسه دیروز(چهارشنبه) دولت تصمیم‌ گرفتند تمام فعالیت‌های خود را در پیام‌رسان‌های داخلی انجام دهند؛ تمام دستگاه‌های دولتی و‌ خود ما نیز در پیام‌رسان داخلی فعالیت خواهیم کرد.»
پاسداشت منافع ملّی
دیروز(چهارشنبه) در راستای پاسداشت منافع ملّی و برای رفع انحصار از پیام‌رسان تلگرام، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای
(KHAMENEI.IR) فعالیت خود را در این پیام‌رسان، متوقف کرد.
گفتنی است این اقدام دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، که پیش از شروع برنامه‌ رسمی نهادهای کشور در توقف استفاده از تلگرام انجام شد، برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و رفع انحصار فضای مجازی از پیام‌رسان‌های غیرایرانی انجام شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز روز چهارشنبه کانال تلگرام خود را تعطیل کرد. در پیامی در کانال تلگرامی جهانگیری آمده است: «در چارچوب قوانین و مقررات کشور، از امروز در کانال تلگرامی معاون اول رئیس‌جمهور، مطلبی منتشر نخواهد شد و از این پس انتشار اخبار برنامه‌های ایشان از طریق پیام رسان‌های داخلی صورت می‌گیرد».
کوچ «کیهان» از تلگرام
به پیام‌رسان‌های داخلی
در همین راستا ، کانال روزنامه کیهان در پیام رسان تلگرام ، از روز پنجشنبه 30 فروردین ماه 97 به‌روز‌رسانی نخواهد شد و کاربران گرامی می‌توانند مطالب روزنامه را از طریق 3 پیام رسان «آی گپ»، «ایتا» و «سروش» دنبال کنند.
گفتنی است کانال کیهان در پیام‌رسان آی گپ از دی ماه 96 فعال بود و مطالب روزنامه را به اعضای آن ارائه می‌کرده است. نشانی کانال‌های کیهان در پیام رسان‌های بومی به این شرح است :
پیام رسان آی گپ: https://iGap.net/Kayhannewspaper
پیام رسان ایتا: https://eitaa.com/kayhannewspaper
پیام رسان سروش: https://sapp.ir/kayhannewspaper
خروج فرانسه از تلگرام
در روزهای گذشته دولت فرانسه اعلام کرد قصد دارد از تابستان امسال نرم‌افزار پیام رسان موبایلی رمزگذاری شده اختصاصی خود را راه‌اندازی کند و علت این امر نگرانی‌های امنیتی از جاسوسی دولت‌های خارجی است.
رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند که رئیس‌جمهور و وزرای دولت در کشور فرانسه دیگر از نرم‌افزارهای پیام رسان خارجی مانند تلگرام و واتس آپ که در داخل فرانسه هیچ سروری ندارند، استفاده نخواهند کرد.
سخنگوی وزارت دیجیتال فرانسه در این مورد گفت: ما نگران رخنه‌های اطلاعاتی احتمالی همانند آنچه در مورد فیس بوک رخ داد هستیم. امکان وقوع این حوادث وجود دارد. لذا باید کنترل اوضاع را در دست بگیریم.
گرام و پول ایرانی
چندی پیش یکی از کارشناسان فضای مجازی در توضیح دلایل تهدید بودن پول مجازی تلگرام (گرام) گفته بود: «اینکه یک واحد پولی جدید بین مردم کشور باب شود که مردم بتوانند با آن خریدهای روزانه خرد انجام دهند و اتفاقا ارزش پولی آن از پول رسمی کشور بالاتر باشد باعث می‌شود که مردم به سمت این پول تمایل پیدا کنند و پول رایج کشور که هر روز توسط مردم استفاده می‌شود به تدریج کنار گذاشته شود و به ارز خارجی در بستر تلگرام که به‌ راحت‌ترین شکل در دسترس است تبدیل شود. مشابه همین اتفاق در ونزوئلا باعث افت شدید ارزش پول این کشور در مقابل دلار شد و مردم این کشور در مبادلات روزانه خود دلار را جایگزین پول ملی کردند. اکنون ونزوئلا علی‌رغم حذف 6 تا 9 صفر از پول ملی خود اما همچنان یکی از بی‌ارزش‌ترین پول‌های ملی را دارد».
انحصارشکنی
شاید در دوران باز شدن پای پیام‌رسان تلگرام به تلفن‌های همراه مردم و مهاجرت کاربران از وایبر به این شبکه پیام‌رسان کسی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی تلگرام انحصار پیام‌رسان‌ها را در ایران به نام خود ثبت کند. به خصوص اینکه این پیام‌رسان هیچگونه ویژگی و امکانات خاصی هم نداشت و امکاناتش تنها به مبادله پیام و با استیکرهایی سیاه و سفید محدود می‌شد اما رفته‌رفته این پیام‌رسان‌اشکالات خود را اصلاح کرد و امکانات تازه‌ای را در اختیار کاربران گذاشت. حالا بنا شده تا به پیام‌رسان‌های داخلی هم فضای فعالیت و دیده‌شدن داده شود.