kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۳۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا از 17 اردیبهشت آغاز می‌شود

پرسپولیس صاحب بیشترین امتیاز شد، استقلال بدون باخت ماند/حضور قطعی یک تیم ایرانی در جمع چهار تیم برتر غرب آسیا

سرویس ورزشی-
با پایان یافتن مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، سه نماینده فوتبال ایران راهی مرحله بعدی مسابقات شدند. در مرحله بعدی استقلال با ذوب آهن دیدار می‌کند و پرسپولیس به مصاف الجزیره امارات می‌رود.
پرونده رقابت‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا سه شنبه شب بسته و چهره 8 تیم برتر غرب آسیا مشخص شد. در بازی‌های روز پایانی ذوب‌آهن به عنوان نماینده فوتبال ایران جواز حضور در مرحله یک شانزدهم نهایی را دریافت کرد اما تراکتورسازی دیگر نماینده کشورمان از گردونه رقابت‌ها حذف شد تا ایران در مرحله بعدی سه نماینده داشته باشد.
در بازی‌های سه‌شنبه شب جدال تیم‌های لوکوموتیو ازبکستان و ذوب آهن ایران با تساوی یک - یک به پایان رسید. مرتضی تبریزی در دقیقه ۲۵ گل ذوب آهن را به ثمر رساند و شاگردان امیر قلعه نویی در ادامه بازی دفاع جانانه‌ای برابر حملات پرتعداد تیم حریف داشتند اما در دقیقه ۹۰ بالاخره دروازه نماینده ایران باز شد. با این حال در دقایق باقی مانده دفاع خوب ذوب‌آهن ادامه داشت تا این تیم به لطف همین یک امتیاز راهی مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا شود. ذوب آهن در مرحله بعدی مسابقات به مصاف استقلال تهران می‌رود. دیدار رفت این دو تیم 18 اردیبهشت در اصفهان و بازی برگشت 25 اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.
در دیگر بازی هم تراکتورسازی در تبریز برابر الغرافه قطر تن به شکست یک به 3 داد. در این دیدار ابتدا تراکتورسازی توسط ایران پوریان و از روی نقطه پنالتی(دقیقه ۳۱) به گل برتری دست پیدا کرد اما در ادامه حسن در دقیقه ۷۰ ، حاتم در دقیقه ۷۶ و مهدی طارمی ۸۷ برای الغرافه گل زدند تا تیم قطری به سه امتیاز این بازی دست پیدا کند. در دیگر دیدار این گروه تیم الاهلی عربستان ۲ بر یک از سد الجزیره امارات گذاشت و به عنوان تیم اول راهی مرحله بعد شد و باید به مصاف تیم السد قطر برود. الجزیره هم که در گروه خودش دوم شد باید به مصاف پرسپولیس ایران برود. بازی رفت الجزیره و پرسپولیس 17 اردیبهشت در امارات و دیدار برگشت 24 اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.
پرسپولیس بیشترین امتیاز و استقلال بدون باخت
از بین 4 نماینده کشورمان در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا 3 تیم پرسپولیس، استقلال و ذوب آهن به دور بعد راه یافتند که در مرحله حذفی شاهد رویارویی قلعه نویی و شفر خواهیم بود. پرسپولیس با کسب 13 امتیاز مقتدرانه‌ترین صعود را بین تیم‌های ایرانی داشت و موفق شد بیشترین امتیاز را کسب کند. اما شاگردان شفر در استقلال تنها نماینده کشورمان بودند که موفق شدند بدون باخت به مرحله بعد صعود کنند. آنها با 3 برد و 3 مساوی و کسب 12 امتیاز به عنوان تیم اول گروه D دست یافتند.
ذوب آهن نیز با هدایت قلعه نویی با کسب 7 امتیاز موفق شد به عنوان سومین تیم ایرانی از گروه خود صعود کند و دور بعد باید به مصاف استقلال برود. شاگردان قلعه نویی با این 7 امتیاز ضعیف‌ترین تیم صعود‌کننده به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا بودند. اما تراکتورسازی تنها تیمی بود که نتوانست به مرحله بعد صعود کند. شاگردان ساغلام بدون کسب حتی یک برد، با دو تساوی و دو گل زده ضعیف‌ترین نماینده ما در این رقابت‌ها بودند.
الدحیل قطر با کسب 18 امتیاز تنها تیمی بود که توانست با امتیاز کامل سرگروه شده و به دور بعدی مسابقات برود. آنها در دو بازی رفت و برگشت مقابل ذوب آهن به برتری رسیدند و حالا باید در مرحله پلی آف دیداری تماشایی را با العین امارات برگزار کنند. الوصل نیز بدون کسب امتیاز ضعیف‌ترین تیم منطقه غرب بود که هر 6 بازی خود را به حریفان واگذار کرد.
رقابت دشوار میان استقلال و ذوب آهن
بدون تردید مهم‌ترین بازی مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا برای نمایندگان فوتبال ایران، تقابل تیم‌های استقلال و ذوب آهن است. حضور امیر قلعه نویی به عنوان یکی از چهره‌های پرافتخار نیمکت مربیگری استقلال در یکی دو دهه گذشته، به عنوان سرمربی ذوب آهن بر جذابیت دربی نماینده‌های ایران در راه رسیدن به مراحل نهایی لیگ قهرمانان افزوده است، نکته‌ای که خود این مربی هم بعد از قطعی شدن صعود به پلی‌آف در کنفرانس خبری تاشکند به آن ‌اشاره داشت و مدعی شد بعد از 22 سال همراهی استقلال حالا این مصاف برای او یکی از سخت‌ترین بازی‌هایی خواهد بود که باید روی نیمکت و مقابل آبی‌ها بنشیند.
اما در این بین قبل از پرداختن به حساسیت‌های موجود بد نیست نگاهی داشته باشیم به رقابت دو سرمربی این تیم‌ها که در چند جبهه و نه در پلی‌آف آسیا با هم در یک ماه آینده رقابت نفسگیری خواهند داشت. وینفرد شفر و امیر قلعه نویی با وجه ‌اشتراک در خصوص شرایط همکاری‌شان با دو تیم استقلال و ذوب آهن در لیگ هجدهم که مشخص نیست قراردادشان با این دو تیم تمدید می‌شود یا سر از تیمی دیگر در می‌آورند این روزها و در فاصله دو هفته تا پایان فصل رقابت تنگاتنگی برای کسب نایب قهرمانی و کسب یکی از سهمیه‌های قطعی ایران در فصل آتی لیگ قهرمانان دارند.
رقابتی که از چند هفته قبل به اوج خود رسیده و در فاصله دو هفته تا پایان فصل مشخص نیست شفر برنده این نبرد خواهد بود یا قلعه نویی که بدش نمی‌آید فصل را بالاتر از استقلال به پایان برساند.
 امیر قلعه نویی که یکشنبه جدال حساسی با قهرمان لیگ دارد، نیم نگاهی نیز به رقابت شفر و شاگردانش با پیکان در تهران خواهد داشت چون هر نتیجه‌ای که در این بازی و همچنین دیدار سایپا رقم بخورد تا حدود زیادی سرنوشت نایب قهرمانی را مشخص خواهد کرد. البته در این راه شفر کمی شرایط بهتری دارد چون حتی اگر در لیگ برتر به سهمیه آسیا نرسد می‌تواند چشم انتظار فینال جام حذفی و دوئل با خونه به خونه دسته اولی برای کسب یک جام همین طور سهمیه صعود مستقیم به لیگ قهرمانان نیز باشد.
آنچه که از برنامه‌ریزی این مرحله لیگ قهرمانان آسیا مشخص بوده، این است که قطعا یک تیم ایرانی در جمع چهار تیم برتر غرب آسیا حضور خواهد داشت.