kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
وال‌استریت ژورنال منتشر کرد

جزئیات تازه و مهم از پشت پرده حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه تی-4 سوریه

یک روزنامه آمریکایی فاش کرد، هدف رژیم صهیونیستی از حمله به پایگاه «تی-4» در استان «حمص» سوریه، انهدام یک سامانه پدافند هوایی پیشرفته ایرانی بوده است.

«وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابعی که آنها را «مقامات اطلاعاتی و افراد مطلع» خواند، گزارش داد، ارتش اسرائیل با (هماهنگی و) حمایت آمریکا، حمله به پایگاه «تی-4» در استان «حمص» سوریه را انجام داده بود.
به نوشته این روزنامه، هدف از حمله مذکور، که 9 آوریل (20 فروردین) اتفاق افتاده، انهدام سامانه پیشرفته پدافند هوایی ایران بوده است.
به گزارش تسنیم، وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع خود (مقامات اطلاعاتی و افراد مطلع)، افزود: این سامانه به تازگی در پایگاه فوق مستقر شده و هدف تل‌آویو نیز جلوگیری از عملیاتی شدن آن بوده است.
برای انجام این حمله نیز «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، رایزنی کرده بود و واشنگتن از قبل، درمورد این حمله، آگاه بوده است.
این گزارش در حالی منتشر شد که سران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی نسبت به آنچه که آن را «حمله متقابل ایران» می‌خوانند، ابراز نگرانی می‌کنند.
در همین رابطه، ایسنا دیروز به نقل از منابع صهیونیستی گزارش داد که نیروهای ایرانی درحال انتقال سلاح و مهمات به سوریه هستند و احتمال هدف قرار گرفتن اسرائیل، خیلی زیاد است. در لبنان نیز برخی محافل از حتمی بودن پاسخ ایران به حمله صهیونیست‌ها به «تی-4» حرف می‌زنند. به گزارش فارس، این منابع می‌گویند پاسخ ایران حتمی است، اما پاسخی در زمان و مکان مناسب نه در شرایطی که رژیم صهیونیستی می‌خواهد.
مقامات کشورمان درمورد این خبرها، هنوز موضع‌گیری نکرده‌اند.
کارشناسان می‌گویند، علت اصلی هراس تل‌آویو از ایران، برملا شدن ضعف آمریکا در ماجرای حمله موشکی اخیر به سوریه است. حمله‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا آن را انجام داد، اما میوه‌اش را ممکن است ایران و مقاومت بچیند.
ضعف آمریکا
مجله آمریکایی «نیوزویک» ضمن اعتراف به حمله موشکی ضعیف آمریکا و متحدانش به سوریه (که شنبه گذشته رخ داد)، نوشت که این نوع حملات موشکی، اثر چندانی بر جنگ در سوریه و پایان دادن آن، ندارد. این مجله پیشنهاد داد که آمریکا اگر می‌خواهد به جنگ پایان دهد، باید در فکر یک راهبرد جدیدی با مشارکت روسیه و ایران باشد.
این نشریه پیگیری یک سیاست انزواگرایانه - نه دیپلماتیک -  را برای آمریکا مضر دانست. درواقع، نیوزویک با آوردن چنین دلایلی، با زبان بی‌زبانی می‌خواهد به کاخ سفید بفهماند که از این پس دیگر آمریکا در سوریه دست برتر را ندارد و دونالد ترامپ بهتر است عاقلانه‌تر تصمیم بگیرد.
سایر رویدادها:
* مسکو رویکرد رسانه‌های غربی در برابر تحولات سوریه را «بچه‌گانه» توصیف کرد.
* بازرسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در دوما یک انبار حاوی ماده کلر (برای ساخت سلاح شیمیایی) کشف کرده‌اند که متعلق به تروریست‌هاست.
* خبرگزاری «ترندنیوز» جمهوری آذربایجان، با اشاره به اطاعت کشورهای عربی از آمریکا، نوشت که این کشورها به گروگان آمریکا درآمده‌اند.
* اختلافات میان مقامات و جریان‌های سیاسی فرانسه بر سر حمله اخیر این کشور به سوریه بالا گرفت.
* یک گور جمعی در شهر آزاد شده «دوما» کشف شده است. 30 جسد افراد ناشناس در این گور وجود داشته است.