kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۲۳۵
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
ظریف در اجلاس وزیران امور خارجه عضو اکو:

برای تعیین یک استراتژی جامع برای مقابله با تروریسم آمادگی داریم

وزیرامورخارجه کشورمان در اجلاس وزیران امور خارجه عضو اکو گفت : ایران همواره برای تعیین یک راهبرد جامع مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی آمادگی دارد و فعالیت مشترک برای مقابله با قاچاق موادمخدر می‌تواند یکی از مهم‌ترین منابع گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا را از دستان‌شان بیرون آورد.

محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه کشورمان در سخنرانی خود در اجلاس وزیران امور خارجه عضو اکو که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می شود،  گفت: سرنوشت‌های ما به عنوان اعضای یک منطقه در هم تنیده شده است، شکست و موفقیت در یک بخش از منطقه روی همه ما تاثیرگذار خواهد بود.
ظریف با بیان اینکه ژئوپلیتیک منطقه به دلیل مشکلات و چالش‌های مداوم پیچیده‌تر شده است، افزود: نزدیک به دو دهه است که مداخلات خارجی، تروریسم و افراط‌گرایی بخش‌های زیادی از منطقه گسترده ما را بی‌ثبات کرده است. افراط‌گرایی خشونت‌آمیز تهدیدی علیه منطقه اکو است. علیرغم شکست داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در میدان نبرد و نابودی خلافت خودخوانده آنها، شبکه بزرگ گروه‌های افراط‌گرا، به ویژه داعش در غرب، جنوب و آسیای مرکزی کماکان جدی‌ترین تهدید برای منطقه اکو به شمار می‌آید. ما نیازمند ایجاد و همکاری روی یک راهبرد منطقه‌ای مشترک برای توقف گسترش ایدئولوژی نفرت آنها و قطع منابع مالی‌شان هستیم.
وزیر خارجه کشورمان گفت: دولت ایران همواره برای تعیین یک راهبرد جامع مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی که مناسب وضعیت منطقه‌مان باشد، آمادگی دارد. در همین زمینه فعالیت مشترک برای مقابله با قاچاق موادمخدر می‌تواند یکی از مهم‌ترین منابع گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا را از دستان‌شان بیرون آورد.
وی ادامه داد: ما علاوه بر این با چالش‌های دیگر، از جمله تخریب محیط زیست، تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، طوفان گرد و غبار و فقر در برخی بخش‌های جامعه مواجهیم که نیازمند رسیدگی است. ما به عنوان کشورهای عضو اکو برای رویارویی با این چالش‌ها باید ظرفیت اکو را توسعه و پتانسیل‌های آن را تا بالاترین حد ممکن افزایش دهیم.
ظریف همچنین خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران در سال‌های اخیر نشان داد که دارای پتانسیل گسترده برای رشد و توسعه است. تحریم‌های اقتصادی نه تنها ایران را متوقف نکرد بلکه موجب اتحاد مردم برای توسعه ظرفیت‌های داخلی شد. انتخاب استراتژیک ما برای دستیابی به این رشد پایدار و متوازن، حاصل مشارکت گسترده جهانی از طریق ترتیبات چندجانبه و منطقه‌ای از جمله استفاده از ترانزیت توسعه یافته و حمل و نقل از مسیر کریدورهای شمال به جنوب و جنوب به غرب است. ما قویا بر این باوریم که اقتصاد و امنیت می‌تواند تنها از طریق همکاری با یکدیگر حاصل شود و منابع مشترک می‌تواند ما را در عرصه منطقه‌ای و جهانی به هم پیوند دهد و امنیت منطقه‌ای و جهانی را تضمین کند.