kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۲۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۸

شگرد امتیازگیری دوسره از دولت و هیئت رئیسه مجلس!(خبر ویژه)

یک روزنامه اصلاح‌طلب در نشست حدودا 60 نفره حامیان دولت برای تشکیل فراکسیون انشعابی در مجلس خبر داد.
خبر روزنامه اعتماد - که ظاهرا با اغراق در آمار نیز همراه است- در حالی است که نمایندگان پیگیر این موضوع ادعا کرده بودند فراکسیون حامیان دولت 120 عضو خواهد داشت. اما در نشست یک‌شنبه شب نمایندگان پیگیر موضوع، حدود 60 نفر (احتمالا برخی نیز از سر کنجکاوی) حضور داشته‌اند.
گفته می‌شود با نزدیک شدن انتخابات هیئت رئیس مجلس (خردادماه) طیف یاد شده می‌کوشد هم خود را به دولت الصاق کند و خوش‌خدمتی خود را به دولتمردان فاکتور نماید و هم بتواند امتیازاتی از هیئت رئیسه مجلس بگیرد یا حداقل علی لاریجانی را بر سر اتخاذ برخی مواضع تحت فشار قرار دهد. با توجه به انسجام فراکسیون اصولگرایان، تیم پیگیر تشکیل فراکسیون دولتی عمده فشار خود را روی انشعاب در فراکسیون رهروان ولایت که حدود 190 عضو دارد گذاشته اما ظاهرا موفقیت چندانی کسب نکرده است.
کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان در مصاحبه با مهر درخصوص شکل‌گیری گروه حامیان دولت با انشعاب از این فراکسیون گفت: ما همه حامی دولت هستیم و فضای رسانه‌ای به موضوع انشعاب دامن می‌زند.
جلالی درخصوص تشکیل گروه حامیان دولت در مجلس گفت: اطلاعی از اقدامات گروه حامیان دولت در مجلس ندارم و فکر می‌کنم این جریان را بیشتر فضای بیرون مجلس و فضای رسانه‌ای دامن می‌زند.
وی ادامه داد: مصاحبه‌هایی که در چند ماه اخیر در خصوص فراکسیون اعتدال گرفته شده، از چند نماینده معروف است که یکی دو نفر از همکاران ما هستند که از راه دلسوزی برخی نکات را بیان کردند که البته الان در این موضوع صحبت نمی‌کنم.
جلالی با تاکید بر اینکه ما همه حامی دولت هستیم، گفت: ما همه به دولت کمک می‌کنیم اتفاقاتی که اخیرا در جلسه علنی مجلس رخ داد نمایانگر حمایت ما از دولت است. به عنوان مثال وزیر کشور برای پاسخ به سؤال نمایندگان باید در جلسه علنی حاضر می‌شد سؤال نمایندگان از وزیر در جلسه فراکسیون رهروان حل و فصل شد و در نتیجه سؤال از وزیر در جلسه علنی لغو شد.
از سوی دیگر محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب اردکان که از وی نیز به عنوان عضو فراکسیون حامیان دولت نام برده می‌شود، گفت: تشکیل فراکسیون اعتدال در موقعیت فعلی امری منفی و دور از سیاست است.
وی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت تشکیل فراکسیون اعتدال، گفت: به عقیده بنده تشکیل فراکسیون در موقعیت فعلی امری منفی و دور از سیاست است.
تابش همچنین دراین‌باره که از شما به عنوان یکی از اعضای اصلی این فراکسیون نام برده می‌شود، گفت: اسامی مطرح می‌شود اما موضع من همان است که گفتم و تشکیل فراکسیون در شرایط کنونی امری منفی است.
برخی حامیان دولت نگرانند که تشکیل فراکسیونی ضعیف، در عمل موجب انسجام بیشتر دو طیف اصولگرای مجلس شود. با این حال چند نماینده جویای نام که پیش از این با روحانی نیز ملاقاتی داشته‌اند، اصرار دارند حتی اگر با 10 نفر نیز شده فراکسیون جدید را راه‌اندازی کنند. بنا‌به اعلام فتاحی آنها حتی پیشنهاد تشکیل حزب فراگیر اعتدال را نیز به روحانی داده بودند.
در عین حال درباره نام فراکسیون نیز تنشی داخلی وجود دارد چرا اینکه عنوان اعتدال، گمانه وکیل‌الدولگی طیف مذکور را تقویت می‌کند و نام صدای ملت نیز چون نام فراکسیون مدنظر علی مطهری (صدای ملت، منتقد دولت) در دولت قبلی را تداعی می‌کند، می‌تواند حاوی پارادوکس باشد چه اینکه فراکسیون مذکور قصد ندارد نسبت به عملکرد دولت کمترین انتقادی داشته باشد.
عابد فتاحی از نمایندگان حامی تشکیل فراکسیون جدید در مصاحبه با ایسنا می‌گوید: احتمال تغییر نام فراکسیون اعتدال وجود دارد، چرا که در این صورت ممکن است به ما لقب وکیل‌الدوله را بدهند.
او گفته که اعضای فراکسیون، ریاست لاریجانی را قبول دارند اما در مورد سایر اعضای هیئت رئیسه می‌خواهند همراه با فراکسیون رهروان تأثیرگذار باشند.